Coupang dominuje e-commerce v Jižní Koreji a má osvědčený obchodní model

Rok 2021 byl pro trh IPO rekordní. Na veřejných burzách debutovalo více než 1 000 společností, přičemž většina z nich pocházela z boomu účelových akvizičních společností (SPAC). Nyní, když se nacházíme v polovině roku 2022, se však tyto excesy změnily v pořádnou kocovinu. ETF Renaissance IPO, který sleduje nové veřejné společnosti, se za poslední rok propadl o 50 %, přičemž mnohé akcie klesly ještě hůře.

Jednou z vysoce kvalitních společností, která se v této šlamastyce ocitla na dně, je jihokorejská společnost Coupang (CPNG), která se zabývá elektronickým obchodováním. Akcie se od začátku roku propadly o 46 % a od vstupu na burzu v roce 2021 o 68 %, přestože společnost nadále vykazuje solidní finanční výsledky.

Zde je důvod, proč je Coupang mým nejlepším technologickým IPO pro posílení investičního portfolia.

Zdroj: Gettyimages

Coupang: Vítězný e-commerce v Jižní Koreji

Společnost Coupang provozuje velmi podobnou činnost jako Amazon, ale přizpůsobenou jihokorejskému trhu. Má rozsáhlý elektronický obchod s předměty denní potřeby, které prodává přímo Coupang, ale také obchodníci třetích stran, kteří platformu využívají. Vybudovala si vlastní skladovou infrastrukturu a síť pro doručování, na konci roku 2021 měla k dispozici 42 milionů čtverečních stop. Má také prémiové předplatné s názvem Rocket Wow – podobně jako Amazon Prime -, které členům nabízí dopravu zdarma ve stejný den a další slevy. Členů Rocket Wow je přibližně 9 milionů, což je zhruba polovina z 18 milionů zákazníků společnosti Coupang.

Díky této výhodě v infrastruktuře může společnost Coupang nabízet zákazníkům e-shopů lepší zážitek, což se projevilo v nárůstu jejího podílu na trhu v posledních pěti letech. V roce 2017 měl 7,4% podíl na jihokorejském trhu elektronického obchodování. Do konce roku 2021 tento podíl vzrostl na 15,7 %. Zkombinujte to s trhem elektronického obchodování, který podle odhadů poroste do roku 2025 o 11 % ročně, a Coupang právě teď vykazuje skvělé finanční výsledky.

V prvním čtvrtletí roku 2022 vzrostly tržby meziročně o 32 % na bázi konstantní měny (která upravuje dolarové zisky) na 5,1 miliardy dolarů. K tomu přispěl 13% nárůst aktivních zákazníků a 8% nárůst výnosů na aktivního zákazníka. Vzhledem k tomu, že před rokem bylo mnoho Jihokorejců stále v karanténě kvůli pandemii COVID-19 (z čehož těžily společnosti zabývající se elektronickým obchodováním), jsou to pro Coupang velmi působivá čísla.

Zdroj: Unsplash

Coupang je víc než jen donáška

Společnost Coupang však nezůstává jen u elektronického obchodu. V rámci členství v programu Rocket Wow provozuje také rozsáhlou službu doručování potravin s dopravou zdarma. V posledních několika letech se velmi rozrostla služba Coupang Eats, která využívá síť zaměstnanců společnosti Coupang pro rozvoz jídel a restaurací. Společnost se chce prostřednictvím služby Coupang Pay dostat také do oblasti finančních technologií, aby zákazníky ještě více uzamkla ve svém ekosystému. Společnost Coupang experimentuje s mezinárodní expanzí, zejména v zemích, jako je Tchaj-wan a Japonsko.

Tyto nové iniciativy – s výjimkou rozvozu potravin – byly vyčleněny z finančních údajů společnosti Coupang a jsou příznačně nazvány Developing Offerings. Tržby tohoto segmentu vzrostly v prvním čtvrtletí meziročně o 79 % v konstantní měně a dosáhly 181 milionů dolarů. Ztráty jsou vysoké, ve čtvrtletí činily 94 milionů dolarů, ale v příštích letech by se měly vyrovnat. Investoři by měli sledovat růst i ziskovost segmentu Developing Offerings, který bude v příštích pěti letech hnacím motorem růstu společnosti Coupang.

Zdroj: Getty Images

Jak je to ale s oceněním?

Společnost Coupang není zisková a negeneruje kladný peněžní tok, takže je obtížné ji nyní ocenit. To neznamená, že byste do společnosti neměli investovat, jen musíte být trochu kreativnější v tom, jaké zisky od ní v příštích letech očekáváte. V prvním čtvrtletí dosáhla společnost Coupang konsolidované hrubé marže 20,4 %. V dlouhodobém horizontu očekává, že se hrubá marže vejde do rozmezí 27-32 % a upravená marže EBITDA dosáhne 7-10 %. Při vysoké kapitálové náročnosti to pravděpodobně znamená, že marže volného peněžního toku společnosti Coupang nebude vyšší než 5 %.

Při použití 5% marže volného peněžního toku na roční tržby společnosti Coupang ve výši 19,3 miliardy USD by společnost Coupang nyní generovala přibližně 1 miliardu USD ročního volného peněžního toku. Při tržní kapitalizaci 27,6 miliardy dolarů to není zrovna levná částka, ale pokud věříte, že horní linie společnosti Coupang může i nadále růst vysokým dvouciferným tempem, vypadá tato akcie jako nákup pro akcionáře, kteří ji chtějí držet dlouhodobě.