Stav spotřebitelských výdajů v USA je nyní ošidný.
Na jedné straně na některé spotřebitele tvrdě dopadá inflace. Index spotřebitelské nálady Michiganské univerzity v červnu klesl na historické minimum, i když se v červenci mírně zlepšil, jak ukázaly páteční údaje. Úřad pro ekonomickou analýzu v pátek oznámil, že reálné výdaje očištěné o inflaci vzrostly jen o 0,1 %, protože spotřebitelé sotva drželi krok s inflací.
Maloobchodní prodejci v masovém měřítku oznámili, že zákazníci ustupují od nákupu zboží s nižší marží, přičemž společnost Walmart, která je často považována za zvěstovatele celkové ekonomiky, snížila svůj výhled zisku.
Na druhou stranu maloobchodníci a restaurace vyšší kategorie spolu s vydavateli platebních karet uvedli, že výdaje se i přes vyšší ceny stále drží na stejné úrovni.
Ať tak či onak, je to určitě klíčový ukazatel, který je třeba sledovat při posuzování rizik recese: spotřebitelé se v prvním čtvrtletí podíleli na celkové ekonomické aktivitě 68 %.
Zdroj: Getty Images
„Komentáře o zdraví amerického spotřebitele nadále oscilují mezi silnou a zdravou bilancí“ a „slabou a pod tlakem inflace“. Investoři se oprávněně ptají, co je správně,“ uvedla Bank of America.
Co to všechno znamená pro společnosti související se spotřebním průmyslem a obstojí v recesi? Analytici z Wall Street vybírají akcie, které jsou podle nich odolné, i když ekonomika zpomaluje.
Výběr akcií
Bank of America tvrdí, že nejdůležitějším ukazatelem při posuzování síly spotřebitele je nezaměstnanost.
„Obecně platí, že dokud mají spotřebitelé práci, očekáváme, že budou splácet měsíční splátky a nebudou nesplácet úvěry z karet (což bude mít dopad na jejich úvěrové skóre),“ napsali analytici Bank of America v poznámce.
Banka poznamenala, že počátkem tohoto měsíce velcí čistě karetní vydavatelé, jako jsou American Express, Discover, Capital One a Synchrony, oznámili výsledky za druhé čtvrtletí, které obecně ukázaly silný objem nákupů a lepší než předpokládaný růst úvěrů.
Z tohoto důvodu Bank of America hodnotí American Express jako nákupní a stanovuje cílovou cenu 183 USD, což představuje nárůst o přibližně 19 % oproti současným cenám. To vychází z přibližného 16násobku prognózy zisku na akcii v roce 2023, uvedla banka.
Doporučení „koupit“ má také společnost Capital One Financial s cílovou cenou 144 USD, což představuje nárůst o přibližně 31 %.
Samostatně analytici společnosti Bernstein zhodnotili dopad možné recese v USA na jimi pokrývané spotřebitelské kopie.
„Americké spotřební akcie jsou obvykle považovány za ‚defenzivní‘ bezpečné přístavy, které těží z útěku do bezpečí v době ekonomického stresu,“ napsali tento měsíc ve zprávě.
Banka uvedla, že Colgate a Coca-Cola mají jedny z nejlepších „defenzivních“ expozic v dané kategorii. „V oblasti nápojů nám údaje ukazují, že kolové karbonáty se během předchozích recesí držely pozoruhodně dobře – což je pro Coca-Colu dobrá zpráva,“ napsala Bernstein. „Vidíme, že krmivo pro domácí zvířata a péče o ústní dutinu patří historicky k nejlepším kategoriím, z čehož těží Colgate.“
Bernstein také identifikoval globální značky, které mají „nejlepší pozici“, pokud by v důsledku recese spotřebitelé omezili své výdaje.
Vybrala švýcarskou čokoládovnu Lindt a kosmetickou firmu L’Oreal a udělila jim hodnocení „outperform“. „Jedná se o značky s vysokým růstem, trvalým růstem objemu a silnou křížovou cenovou elasticitou,“ napsali analytici Bernstein.
Společnost stanovila cílovou cenu pro L’Oreal na 435 eur (444 USD), což představuje přibližně 18% nárůst oproti současné úrovni, a pro Lindt na 111 000 švýcarských franků (116 268 USD), což představuje nárůst o méně než 2 %.