Airbus je připraven ke startu. Podle analytiků by investoři do této evropské letecké společnosti mohli v příštích 12 měsících dosáhnout více než 35% zisku, protože společnost zvyšuje výrobu v souvislosti s rostoucí poptávkou.
„Airbus je na velmi silné růstové trajektorii bez ohledu na recesi a postpandemickou normalizaci,“ říká Colin Scarola, analytik společnosti pro finanční výzkum CFRA. Podle něj akcie společnosti (ticker: AIR.France) během příštího roku vzrostou na 140 eur (143 USD), což je o 35 % více než nedávná úroveň 104 eur. Navíc akcie v současnosti vynáší 1,4% dividendu. Investoři z USA by mohli zvážit nákup amerických depozitních certifikátů (EADSY.).
Společnost 27. července oznámila lepší než očekávaný zisk za první pololetí. Navzdory lepší ziskovosti akcie následovaly pokles širšího trhu. Akcie letos ztratily přibližně 8 %, což zhruba odpovídá výkonnosti pařížského indexu CAC 40, který sleduje přední francouzské společnosti kótované na burze.
Zdroj: Getty Images
Přesto se akcie díky tomuto poklesu staly levnými v porovnání s plánovanými příjmy. Podle údajů společnosti Morningstar se nedávno obchodovaly za 21násobek forwardového zisku. To je méně než pětiletý průměr 24.
Během oznámení výsledků Airbus snížil svůj cíl výroby v roce 2022 na 700 komerčních letadel z předchozích 720 letadel. „V krátkodobém horizontu nás současné problémy v dodavatelském řetězci vedou k úpravě kroků pro náběh výroby v letech 2022 a 23,“ uvedl generální ředitel Guillaume Faury v rámci hovoru k výsledkům. Společnost nyní očekává, že na začátku roku 2024 bude vyrábět 65 letadel měsíčně, tedy později, než se původně předpokládalo.
Airbus nicméně zachovává svůj dlouhodobý cíl vyrábět do roku 2025 měsíčně 75 letadel modelu A320, což je nárůst z 60 letadel měsíčně před pandemií. „Zvýšení na 75 může znít agresivně, ale je v souladu s nárůstem výroby, který jsme u společnosti Airbus zaznamenali před pandemií,“ říká Scarola. Tři největší čínské státní letecké společnosti se navíc nedávno dohodly, že od Airbusu koupí 300 letadel.
Zdroj: Unsplash
Scarola nevidí pokles poptávky po letadlech navzdory rostoucí pravděpodobnosti zpomalení globální ekonomiky. „V současné době se nacházíme na nízké úrovni dodávek letadel v poměru k celosvětovému HDP,“ říká. „I kdybychom prošli něčím horším než finanční krizí, myslím, že dodávky Airbusu musí stoupnout asi o 40 %.“
„Největším rizikem pro jejich dnešní pozici jsou problémy s náklady,“ říká Allegra Dawesová, analytička společnosti Third Bridge zabývající se finančním výzkumem. Všichni výrobci, zejména ti v Evropě, trpí výraznými skoky cen komodit, zejména prudkým nárůstem cen energií po ruské invazi na Ukrajinu.
Navzdory nedávnému poklesu cen byl energeticky náročný hliník v poslední době zhruba o 36 % dražší než před pandemií. To je klíčový problém vzhledem k tomu, že trupy letadel se z velké části vyrábějí z hliníku. „Do jisté míry bude Airbus schopen zmírnit mnoho problémů s náklady zvýšením cen,“ říká Dawes.
Existují reálné a potenciální hrozby pro dodávky pro všechny výrobce zajišťující titan, kov používaný v konstrukci letadel, zejména pro součásti motorů. Rusko, které omezilo vývoz některých klíčových komodit, je třetím největším producentem tohoto kovu.
„Vidíme odklon od ruských zdrojů, ale zpracování některých specifických dílů bude trvat o něco déle,“ říká Dawes.
Největším producentem titanu je mezitím Čína, která kontroluje více než polovinu světových dodávek. Vztahy mezi touto komunistickou zemí a Západem se bohužel rychle zhoršují. V závislosti na tom, jak napjaté budou vztahy s Čínou, se mohou problémy s dodávkami ještě zhoršit.