Po opojných dnech roku 2021, kdy se firmy s modrými čipy nadšeně vrhly na fenomén maloobchodní pomsty, společnost Verizon (NYSE:VZ) nedávno zjistila, že všechno dobré jednou skončí – a tento konec přišel v podobě přísného snížení ratingu akcií VZ. Craig MoffettNathanson snížil rating i cílovou cenu pro akcie Verizon. Kromě toho se nepřímo vyjádřil i věštec z Omahy Warren Buffett.
Nejprve CNBC uvedla, že cenové tlaky plynoucí z intenzivních propagačních kampaní pravděpodobně zamlží akcie VZ. V důsledku toho Moffett snížil rating VZ na „underperform“ a zároveň snížil cílovou cenu na 41 USD z 55 USD. Po této zprávě se akcie rychle propadly. V době psaní tohoto článku stačí, aby cenné papíry klesly o 7 %, aby se naplnila pesimistická prognóza.
Podle Moffetta intenzivní reklamní soutěž Verizonu s jeho konkurenty vtáhla hráče na nejvyšší úrovni do závodu o cenu. V některých případech válka o úbytek přináší na trh přehlednost prostřednictvím vzniku samostatného vítěze. Problém s akciemi VZ však spočívá v tom, že další konkurent, společnost T-Mobile (NASDAQ:TMUS), nastavuje tvář příslovečnému dnu.
T-Mobile zde podle Moffetta skutečně nastavuje svůj periskop severním směrem, čímž rozšiřuje svou konkurenční výhodu v oblasti 5G. Tento vývoj tedy vytváří zranitelná místa pro Verizon a cenově citlivou složku jeho zákaznické základny.
Zdroj: Shutterstock
Jako by nestačily tlaky z obou konců konkurenčního spektra, nedávné dokumenty společnosti Berkshire Hathaway (NYSE:BRK-A, NYSE:BRK-B) odhalily, že Buffettem vedený konglomerát opustil svou investici do akcií VZ. Dříve byl jeho podíl oceněn na 8,3 miliardy USD.
Zatímco někteří investoři mohou považovat pesimismus u akcií VZ za překvapení, Dan Gallagher z Wall Street Journal tvrdí něco jiného. V říjnu loňského roku novinář upozornil, že analytici Morgan Stanley vidí rizika v marketingové blamáži telekomunikačního sektoru.
A co hůř, mnoho propagačních akcí se soustředilo na technologické inovace, o které většina spotřebitelů nestála. Podle každoročního průzkumu bankovní společnosti týkajícího se širokopásmového a bezdrátového připojení „pouze 4 % respondentů uvedla ‚inovativní technologie‘, jako je 5G, jako důležitý faktor při výběru služby“.
Telekomunikační giganti nicméně v té době zůstávali neochvějní a vyhýbali se finančním omezením ve prospěch robustního růstu. Stejně tak tyto společnosti chrlily na potenciální zákazníky propagační akce, čímž narůstala čísla předplatného. Nicméně s odeznívající euforií roku 2021 oproti inflačnímu nárůstu roku 2022 se akcie VZ potýkají s problémy.
Z fundamentálního hlediska nese VZ vyšší prémii než jeho konkurenti. Dále, jelikož kupní síla domácností klesá v prostředí několik desetiletí vysokých spotřebitelských cen, mohou nízkonákladoví specialisté ukousnout Verizonu kus předplatitelské základny.
Bohužel kvůli rozhodnutím, která Verizon přijal dříve, nemůže nízkonákladovým operátorům účinně konkurovat. Jinými slovy, minulost se vrátila, aby pronásledovala akcie VZ.
Proč je to důležité
Ačkoli Verizon stojí před nezáviděníhodným úkolem snížit odliv zákazníků uprostřed konkurence z obou konců stupnice, MoffettNathanson upozorňuje, že vítězem v telekomunikačním zmatku roku 2022 by mohl být T-Mobile. Výzkumná společnost zvýšila cílovou cenu pro TMUS ze 165 na 174 USD.
MoffettNathanson očekává vyšší marže a dynamiku při snižování odlivu a získávání nových zákazníků. Pro TMUS ponechává rating „outperform“.