Společnost Airbnb (ABNB) na své platformě nabízí miliony rekreačních nemovitostí, dlouhodobých pronájmů a přilehlých zážitků a služeb a stala se tak obrovským podnikem, že i po letošním propadu trhu má tržní kapitalizaci 70 miliard dolarů. Většina investorů si může jen přát, aby se do takového převratného lídra v oboru dostala včas.
Bohužel samozřejmě nikdo nemá křišťálovou kouli, která by dokázala přesně předpovědět „příští velkou věc“. Někdy však můžete vypozorovat společnosti, které tyto příznaky vykazují.
Například společnost Vacasa (VCSA) se zdá, že má potenciál podobný Airbnb, aby ovládla svou část cestovního ruchu, ale je stále v mnohem ranější fázi růstu. Zde je přehled podnikání společnosti Vacasa, její růstové příležitosti a to, co by měli mít investoři na paměti, než začnou uvažovat o otevření pozice v této společnosti.
Zdroj: Unsplash
Tržní příležitost společnosti Vacasa
Vacasa je platforma pro správu pronájmu rekreačních objektů. Společnost poskytuje kompletní služby v oblasti správy nemovitostí, včetně rezervací, úklidu, údržby a dalších služeb. Využívá technologie k tomu, aby byl proces správy co nejefektivnější, a také k maximalizaci výnosů pro majitele spravovaných nemovitostí. Společnost Vacasa tvrdí, že typický majitel rekreačního objektu může pronajímáním přes její platformu vydělat o 20 % více než prostřednictvím jiných profesionálních správců nemovitostí.
Podle posledních informací bylo ve vesmíru společnosti Vacasa více než 35 000 domů. Má také některé přilehlé podniky, jako je síť realitních makléřů, která pomáhá lidem, kteří chtějí koupit rekreační domy k pronájmu.
Katalog 35 000 nemovitostí k pronájmu se samozřejmě nedá srovnávat s miliony nabídek na platformě Airbnb. Ale o to právě jde. Společnost Vacasa je již nyní lídrem v oblasti komplexní správy nemovitostí, ale spravuje mnohem méně než 1 % nemovitostí na svém oslovitelném trhu. Na celém světě je asi 20 milionů rekreačních domů a jen ve Spojených státech přes 5 milionů. V oblasti správy rekreačních nemovitostí jednoduše neexistuje žádná národní značka, a právě tu se snaží vytvořit společnost Vacasa.
Zdroj: Unsplash
Je to obrovská příležitost. Odhaduje se, že v roce 2022 bude za pronájem rekreačních objektů utraceno více než 200 miliard dolarů a Vacasa měla v roce 2021 0,8% podíl na tomto objemu. Pronájmy rekreačních objektů navíc rostou dvakrát rychleji než tradiční (hotelové) ubytování.
Dobré výsledky a finanční flexibilita
Navzdory obecnému zpomalení spotřebitelských výdajů v poslední době zůstává poptávka po cestování poměrně silná. Ve druhém čtvrtletí vzrostl objem rezervací společnosti Vacasa meziročně o 32 % a tržby překročily horní hranici výhledu vedení. Společnost je na dobré cestě zvýšit počet domů, které spravuje, o 30 % v roce 2022.
Za zmínku také stojí, že na rozdíl od mnoha jiných rychle rostoucích společností (zejména těch, které vstoupily na burzu v době boomu SPAC) není Vacasa daleko od ziskovosti. Ve skutečnosti se očekává, že v roce 2022 bude téměř na hranici rentability na základě upraveného zisku EBITDA a ve druhém čtvrtletí dosáhla kladného čistého zisku. Ačkoli tedy společnost Vacasa získala v rámci transakce SPAC spoustu hotovosti a stále má v bance přes 319 milionů dolarů, nepropaluje své rezervy.
Zdroj: Unsplash
Může mít Vacasa větší potenciál příjmů než Airbnb?
Už jsem to zmínil dříve, ale chci zdůraznit jeden zásadní rozdíl mezi Vacasou a Airbnb. Vacasa je správce nemovitostí s kompletními službami, zatímco Airbnb je především rezervační portál. V důsledku toho dostává Vacasa za své služby mnohem více peněz. Poplatky za správu rekreačního pronájmu se obvykle pohybují od 25 % do 50 % nájemného. Airbnb dostává pouze asi 3 % z objemu rezervací. Jde o to, že společnost Vacasa nemusí dosáhnout velikosti Airbnb, aby generovala stejné příjmy – mohla by toho dosáhnout se zhruba desetinou objemu rezervací Airbnb. To je jistě ambiciózní cíl, ale ne nedosažitelný.
V neposlední řadě je také důležité zmínit, že Vacasa nemusí být nutně konkurentem Airbnb. Právě naopak. Vacasa prodává své nemovitosti na Airbnb (kromě jiných stránek). Stručně řečeno, Airbnb chce, aby Vacasa uspěla a přivedla na svou platformu více nemovitostí. Růst společnosti Vacasa je výhodný pro obě společnosti.
Zdroj: Unsplash
Může být Vacasa další velkou cestovní akcií?
Jistě, Vacasa není bez rizika. Aby se z méně než 1 % trhu stala skutečnou národní (nebo dokonce celosvětovou) značkou, musí se toho hodně podařit. Je také třeba mít na paměti, že cestování je cyklický byznys a recese nebo prudké zpomalení spotřebitelských výdajů na cestování by mohly přinejmenším dočasně narušit dynamiku růstu společnosti Vacasa.
Společnost Vacasa spadá do spekulativní kategorie, pokud jde o akcie cestovního ruchu, protože se stále nachází v relativně rané fázi růstu. Nicméně s tržní kapitalizací nižší než 2,5 % tržní kapitalizace Airbnb a s obchodním modelem, který je nenáročný na kapitál a příjmy, má Vacasa jistě velký potenciál, pokud dokáže realizovat svou vizi.