„Deglobalizace“ je na vzestupu… dokonce i ve velkých společnostech, jako je Apple Inc.
Navrhl je Apple v Kalifornii. Montáž v Číně.
Pokud jste si v průběhu let koupili nějaký produkt společnosti Apple Inc. (AAPL) – a je pravděpodobné, že ano, protože iPhone si nyní nárokuje 50 % podílu na americkém trhu – pravděpodobně jste viděli tento text vytištěný na krabici.
V podstatě to vystihuje celý výrobní proces. Apple své výrobky navrhl a poté zadal výrobu do Číny, která poskytovala levnější pracovní sílu a zdroje.
Apple samozřejmě nebyl sám. Čína je výrobní velmocí, která již 11 let po sobě vede v celkové hodnotě výroby na světě. Čína tvoří téměř 30 % světového zpracovatelského průmyslu. Podle toho, jak často se na výrobcích, které kupujeme, objevuje Made in China, se zdá, že to bude ještě více.
Tento dobře zavedený trend se však přinejmenším zpomaluje, ne-li obrací.
Assembled in China se nyní objevuje na méně produktech Apple než dříve a očekává se, že se více výroby společnosti přesune do jiných zemí.
To je více než zajímavé. Má to důsledky pro investory…
Zdroj: Getty Images
Změna je ve vzduchu
Společnost Apple včera potvrdila, že nový iPhone 14 vyrábí v Indii, protože přesouvá část výroby z Číny. Společnost v Indii montuje starší iPhony již od roku 2017, takže tamní výroba není úplnou novinkou. Novinkou je montáž aktuálního vlajkového modelu v Indii.
Aby bylo jasno, většina výroby iPhonů nadále probíhá v Číně. Ale posun je skutečný. Podle společnosti JPMorgan bude Apple do konce letošního roku v Indii vyrábět 5 % svých 14 kusů iPhonu.
Důvodů pro posun společnosti Apple je několik. Jedním z nich je jednoduše snaha prodat v Indii více telefonů. Přestože je Indie druhým největším trhem s chytrými telefony na světě, Apple na něm loni zaujímal jen 3,8 % a prohrával s výrobci levnějších telefonů, včetně Samsungu. iPhony ale vedou trh s „ultraprémiovými“ chytrými telefony, který podle některých analytiků v Indii teprve začíná růst.
Druhým důvodem změny je snížení závislosti na Číně. Přílišná závislost na čemkoli je pro společnosti rizikem, ale čínské výluky a agresivní reakce na COVID narušily výrobu a způsobily problémy v dodavatelském řetězci po celém světě. Společnost Apple by zjevně ráda toto riziko částečně snížila.
Eric Fry byl daleko napřed, když přesně před dvěma lety ve vydání Fry’s Investment Report ze září 2020 tento posun jasně identifikoval…
… není možné se mýlit ve směru, kterým vane politický vítr. A tyto větry rozdmýchávají nový silný investiční trend, který jsem nazval „NMIC“ – Not Made in China (nevyrobeno v Číně) …
Po krizi způsobené koronavirem jsme si my Američané začali více všímat zranitelnosti zahraničních dodavatelských řetězců, zejména těch, které pocházejí z míst, jako je Rusko a Čína…
Erikovi pandemie odhalila nebezpečí přílišné závislosti na Číně a dalších zahraničních dodavatelských řetězcích. Všechno od války přes globální zdravotní krizi až po měnící se rozmary národních vůdců může přerušit dodávky kritického zboží a surovin. Na svou původní analýzu navázal na začátku tohoto roku…
„Vyrobeno v Číně“ se stává politickým rizikem i rizikem dodavatelského řetězce pro řadu společností ve Spojených státech i jinde… [Stále více] západních společností se snaží vyřadit nebo omezit čínskou výrobu ze svých dodavatelských řetězců, pokud tak mohou učinit zodpovědně a nákladově efektivně.
Přechod na výrobu „Made in America“ by byl pro mnohé z těchto společností optimálním výsledkem, ale v první řadě je třeba jednoduše zavést výrobu, která „není vyrobena v Číně“.
Před pandemií COVID se rostoucí závislost Ameriky na výrobě řady zboží v Číně zdála být mírně řečeno nepříjemná, ale pohodlná.
Ačkoli se nám jistě nelíbilo, že se pracovní místa ve výrobě vyvážejí do zámoří, nevadilo nám kupovat zboží vyrobené v Číně za zlomek toho, co by stál ekvivalent vyrobený v USA.
Pak přišel COVID.
Najednou nám naše výhodně levné dodávky zboží vyrobeného v Číně připadaly mnohem méně výhodné. Bižuterie, hračky pro kočky a akční figurky z Číny nadále zaplavovaly regály Walmartu, ale mnoho základních a/nebo nezbytných výrobků vyrobených v Číně, jako jsou obličejové masky, injekční stříkačky a antibiotika, nebylo k sehnání.
Najednou jsme my Američané zjistili, že jsme se stali na Číně příliš závislí, pokud jde o různé výrobky. Díky tomuto zjištění se v zasedacích místnostech po celé Americe stalo „prioritou číslo 1“ zvýšení americké výroby klíčových surovin a výrobků.
Tržní šok, který zastihl miliony lidí nevědomky
Systém, který předpověděl krach COVID v roce 2020 a letošní medvědí trh, právě vydal novou sadu upozornění. To, co přijde příště, může váš rok zvrátit… nebo ho ještě více znepříjemnit. Vše se dozvíte na akci Market Shock 2022 ve čtvrtek 29. září v 16:00 hodin našeho času.
Příležitosti pro firmy i investory
Dva roky poté, co Eric poprvé sdílel svou analýzu, jsme nadále svědky této diverzifikace výroby. Ve skutečnosti se zrychlila kvůli válce na Ukrajině a rostoucímu statusu Ruska jako globálního vyvrhele, se kterým nikdo nechce obchodovat.
Eric mi řekl, že to dokonce vedlo ke vzniku nové terminologie. Všichni známe pojem „offshoring“, což je přesun výroby do zámoří s cílem využít levnějších nákladů.
Nyní můžete více slyšet o „onshoringu“ nebo „reshoringu“, což v obou případech znamená návrat výroby a pracovních míst ze zahraničí zpět domů.
A nyní se objevuje také „nearshoring“. To znamená přiblížení výroby k domovu, čímž se sníží riziko dodavatelského řetězce a náklady na dopravu.
Tak to vidíte. Pokud vymýšlíme slova, která by tento fenomén popsala, musí na tom něco být.
Energie je pravděpodobně na prvním místě seznamu priorit. Evropa se stále potýká s ropnou a plynovou krizí, protože je z hlediska energetických zdrojů velmi závislá na Rusku. Letos v zimě, kdy poptávka po teple dosáhne vrcholu, může být situace děsivá a úředníci už mluví o plošných výpadcích proudu a odstavení továren. Obyvatelé se již zásobují palivovým dřevem.
Výrobní průmysl je obrovským globálním odvětvím. Výzkumná společnost Interact Analysis předpokládá, že celosvětová výrobní produkce dosáhne v roce 2022 výše 44,5 bilionu dolarů. Když je narušena i jen malá část tohoto objemu, mluvíme o velkých číslech. A to může znamenat příležitosti pro firmy i investory.