Ano, společnost Carnival vykázala větší ztrátu, než se očekávalo, ale v tomto případě, na rozdíl od plavby, je pro výletní společnosti důležitý cíl, nikoliv cesta.
Za poslední dva roky, od doby, kdy koncem února 2020 udeřila pandemie COVID-19, dostával průmysl výletních plaveb jednu ránu za druhou. A přestože se situace po delším období, kdy výletní lodě nesměly vyplouvat z přístavů Spojených států, zlepšila, neznamená to, že se pro společnosti Royal Caribbean International (RCL) , Carnival Cruise Line (CCL) a Norwegian Cruise Line (NCLH) vrací do roku 2019.
Odvětví odvedlo pozoruhodnou práci, aby se provoz vrátil do téměř normálního stavu. Všechny tři výletní společnosti nejenže uvedly všechny své lodě zpět do provozu, ale také stále pokračují v plánech na nové lodě a další investice včetně vylepšení soukromých ostrovů a rozvoje nových přístavů.
Jak již bylo řečeno, společnost Carnival oznámila své výsledky za druhé čtvrtletí a trhu se tato čísla vůbec nelíbila. Akcie všech tří plavebních společností 30. září klesly o dvouciferné číslo, ale obchodníkům zjevně uniklo, že kromě rostoucích nákladů a ztráty (obojí se očekávalo) plavební společnost z velké části přinesla dobré zprávy.
Carnival si vedl dobře v oblastech, které ovládá
Zdroj: Unsplash
Společnost Carnival vykázala za čtvrtletí čistou ztrátu podle GAAP ve výši 770 milionů USD. Kč, což bylo způsobeno vyššími náklady, přičemž společnost konkrétně uváděla výdaje na reklamu a nedostupnost části své flotily, aby mohla produkovat příjmy.
Pokud investujete do jakékoli výletní společnosti, musíte tak činit na velmi dlouhodobé bázi. Ziskovost proto není tak důležitá jako to, že společnost buduje zpět svůj byznys, a Carnival v tomto směru vykázal několik velmi pozitivních známek.
Tržby se ve třetím čtvrtletí roku 2022 zvýšily o téměř 80 % ve srovnání s druhým čtvrtletím roku 2022, což odráží pokračující postupné zlepšování.
Palubní a ostatní tržby na PCD za třetí čtvrtletí roku 2022 výrazně vzrostly ve srovnání se silným rokem 2019
Celkové vklady klientů k 31. srpnu 2022 činily 4,8 miliardy USD a přiblížily se tak hodnotě 4,9 miliardy USD k 31. srpnu 2019, což bylo rekordní třetí čtvrtletí.
Nové rezervace ve třetím čtvrtletí roku 2022 především kompenzovaly historický sezónní pokles klientských vkladů ve třetím čtvrtletí (pokles o 0,3 miliardy USD ve třetím čtvrtletí roku 2022 oproti poklesu o 1,1 miliardy USD za stejné období roku 2019).
Carnival (a pravděpodobně všechny výletní společnosti) poškozují obecně snížené ceny a někteří cestující, kteří za své cesty platí z budoucích kreditů z plaveb zrušených během pandemie. Na tom však ve skutečnosti nezáleží. Carnival zvyšuje počet cestujících a získává lidi zpět na své lodě.
Zdroj: Unsplash
„Od minulého měsíce, kdy jsme oznámili uvolnění našich protokolů, jsme zaznamenali významné zlepšení objemu rezervací a nyní výrazně předbíháme silnou úroveň roku 2019,“ uvedl generální ředitel společnosti Carnival Josh Weinstein. „Očekáváme, že tuto dynamiku dále zužitkujeme obnoveným úsilím o vytvoření poptávky. Zaměřujeme se na dosažení významného růstu příjmů v dlouhodobém horizontu a zároveň využíváme krátkodobé taktiky k rychlému získání cen a rezervací v mezidobí.“
V podstatě jsou nyní ceny výletních plaveb levné, protože je důležitější získat zákazníky zpět na palubu než udržet cenovou integritu. To je taktika, která by mohla poškodit dlouhodobé ceny, ale odvětví výletních plaveb je méně zranitelné než jiné možnosti dovolené, protože vždy existovaly velké cenové rozdíly v závislosti na kalendáři a stáří rezervované lodi.
Pro výletní společnosti je to dlouhá cesta
Společnost Carnival se po zveřejnění zprávy obchodovala na svém 52týdenním minimu. To je docela velká přehnaná reakce vzhledem k tomu, že na podzim 2021 odvětví výletních plaveb sotva fungovalo.
Ano, odvětví má před sebou ještě dlouhou cestu. Všechny tři hlavní výletní společnosti se během pandemie zadlužily v řádu miliard dolarů. Refinancování tohoto dluhu v prostředí vyšších úrokových sazeb je výzvou, ale Carnival (a jeho konkurenti) se s ní potýkají.
To s sebou nese určité rozmělnění akcionářů. Společnost Carnival prodala během čtvrtletí nové akcie v hodnotě 1,15 miliardy dolarů, ale její likvidita přesahuje 7,4 miliardy dolarů. Weinstein je ohledně budoucnosti optimistický (musí být, je to součást jeho práce).
„Ve třetím čtvrtletí naše podnikání pokračovalo v pozitivní trajektorii, dosáhlo více než 300 milionů dolarů upraveného zisku EBITDA a téměř 90% obsazenosti na našich srpnových plavbách. V průběhu roku pokračujeme ve snižování rozdílu oproti roku 2019, přičemž obsazenost stavíme na vyšší kapacitě a nižších jednotkových nákladech,“ uvedl.
Obvykle je snadné odmítnout optimistické komentáře generálního ředitele po vykázání ztráty, ale v tomto případě společnost Carnival v podstatě následovala cestu obnovy, kterou si vytyčila, jakmile se vrátila k plavbám. Royal Caribbean i Norwegian šly podobnou cestou, a přestože smysluplné návraty akcionářům mohou trvat delší dobu, jedná se o silné společnosti vybudované na dlouhou dobu, které před pandemií vydělávaly hodně peněz a měly by je vydělávat znovu.