Spoluzakladatel Red Bullu Dietrich Mateschitz zemřel ve věku 78 let

Zemřel rakouský miliardář Dietrich Mateschitz, spoluzakladatel společnosti Red Bull vyrábějící energetické nápoje a zakladatel a majitel závodního týmu Red Bull Formule 1. Bylo mu 78 let.

Představitelé závodního týmu Red Bull na Velké ceně Spojených států v texaském Austinu oznámili Mateschitzovo úmrtí v sobotu. Bezprostředně nebylo oznámeno, kde zemřel, ani příčina úmrtí.

Mohammed Ben Sulayem, prezident řídícího orgánu automobilového sportu FIA, uvedl, že Mateschitz byl „význačnou osobností automobilového sportu“.

„Myšlenky celé rodiny FIA jsou v této chvíli s jeho blízkými a bude nám velmi chybět.“

Mateschitz se proslavil jako veřejná tvář Red Bullu, rakousko-thajského konglomerátu, který uvádí, že loni prodal téměř 10 miliard plechovek svého nápoje na bázi kofeinu a taurinu ve 172 zemích světa.

Zdroj: Getty Images

Mateschitz nejenže pomohl energetickému nápoji získat popularitu po celém světě, ale také kolem značky vybudoval sportovní, mediální, realitní a gastronomické impérium.

S rostoucím úspěchem Red Bullu výrazně rozšířil své investice do sportu, konkrétně do motoristického sportu a extrémních sportů, a Red Bull nyní provozuje fotbalové kluby, hokejové týmy a závodní týmy F1. Red Bull má také smlouvy se stovkami sportovců v různých sportech a hluboký program rozvoje jezdců, který dostává závodníky na nejvyšší úroveň.

„Byla to těžká zpráva pro všechny – co znamenal pro Red Bull a samozřejmě pro celý sport a hlavně pro mě,“ řekl Max Verstappen, který před dvěma týdny získal svůj druhý titul v F1 za sebou. „To, co pro mě udělal, moje dosavadní kariéra a vůbec můj život, je opravdu těžké, je to opravdu těžký den,“ řekl Verstappen.

Mateschitz a thajský investor Chaleo Yoovidhya založili společnost v roce 1984 poté, co Mateschitz rozpoznal potenciál v prodeji Krating Daeng – dalšího energetického nápoje vytvořeného Chaleem – pro západní publikum. Red Bull uvádí, že Mateschitz pracoval na receptuře tři roky, než byl upravený nápoj v roce 1987 uveden pod novým názvem na trh v jeho rodném Rakousku.

Pod Mateschitzovým vedením Red Bull rychle zvyšoval svůj podíl na trhu, nejprve v Evropě a poté ve Spojených státech, k čemuž přispěly marketingové kampaně propagující údajné povzbuzující vlastnosti nápoje a rozsáhlé sponzorské smlouvy v motoristickém sportu, fotbale, extrémních sportech a hudebním průmyslu.

Zdroj: Getty Images

Tým Red Bull Racing zaznamenal úspěchy ve Formuli 1, když v letech 2010, 2011, 2012 a 2013 vyhrál šampionát konstruktérů, zatímco německý jezdec Vettel získal během svého působení v týmu čtyři tituly mistra světa jezdců v řadě.

Verstappen začínal ve vývojovém programu jezdců Red Bullu a stal se nejmladším jezdcem v historii F1, který startoval ve velké ceně, když v roce 2015 ve věku 17 let startoval v juniorském týmu Toro Rosso. Nizozemec je nyní nejdominantnějším jezdcem tohoto sportu.

„Tolik z nás mu musí být vděčných za příležitosti, které mu poskytl, a za vizi, kterou měl, za sílu charakteru a za to, že se nikdy nebál jít za svými sny a honit se za nimi. To dokázal i tady v F1, když dokázal, že můžete něco změnit,“ řekl šéf týmu Red Bull Christian Horner pro Sky Sports F1.

„Jsme za něj prostě neuvěřitelně vděční, za všechno, co udělal, za všechno, čím nás v průběhu let podporoval,“ dodal Horner. „Tolik jezdců, tolik členů týmu, tolik lidí v této pit lane mu vděčí za mnoho. Byl neuvěřitelně hrdý na tým, neuvěřitelně hrdý na všechno, co jsme udělali a čeho jsme dosáhli, a byl vášnivým podporovatelem a oporou všeho, co děláme.“

Red Bull provozuje fotbalové týmy v nejvyšších divizích v Rakousku, Německu, Brazílii a Spojených státech. Společnost začala tím, že v roce 2005 koupila rakouský klub SV Austria Salzburg a přebrandovala jej do firemních barev pod názvem Red Bull Salzburg.

Zdroj: Reuters

Tento krok zopakovala i v Německu, kde v roce 2009 koupila pátý klub SSV Markranstädt, přejmenovala jej na RasenBallsport Leipzig a financovala jeho postup ligovým systémem, až v roce 2016 postoupil do Bundesligy. Předpisy německé ligy zabránily společnosti pojmenovat tým Red Bull Leipzig – jeho název v němčině RasenBallsport znamená „travní míčový sport Lipsko“, ale klub se označuje pouze jako RB Leipzig.

Mateschitz se také dostal na titulní stránky novin kvůli svým populistickým názorům. V minulosti kritizoval německou kancléřku Angelu Merkelovou za její postup při řešení uprchlické krize v letech 2015-2016. Rakouská televizní stanice Servus, kterou vlastní společnost Red Bull Media House GmbH, je známá propagací pravicově provokativních názorů.

Mateschitz koupil tým Jaguar Racing od předchozího majitele Fordu na konci roku 2004 a pro sezónu 2005 jej přejmenoval na Red Bull. Později téhož roku koupil také Minardi a přejmenoval jej na Toro Rosso, čímž jej prozíravě využil jako podpůrný tým pro Red Bull.