Messi se střetává s Ronaldem ve světovém poháru v kryptoměnách pro fanoušky

V katarské poušti se rozhořívá trh s fanouškovskými tokeny, což je volatilní kombinace kryptoměn a sportu.

Zájem o tento specifický druh kryptoměn, které jsou obvykle spojeny se sportovními týmy, jako je Barcelona nebo Brazílie, se zvýšil v souvislosti s mistrovstvím světa ve fotbale, které začalo 20. listopadu.

Podle pařížské společnosti Kaiko, která se zabývá kryptodaty, se průměrný denní objem obchodů s těmito tokeny zvýšil v listopadu na přibližně 300 milionů dolarů z 32 milionů dolarů v předchozím měsíci.

„Máme tedy desetinásobný nárůst objemu, což je pro tyto tokeny obrovské,“ řekla analytička Dessislava Aubert.

Některým kupujícím tyto žetony nabízejí možnost zapojit se do hry a získat výhody, jako je možnost vyhrát ceny a hlasovat o skladbách hraných na zápasech. Pro jiné představují obchodovatelné mince novou investiční příležitost.

Zdroj: Socios.com

Token argentinského týmu Lionela Messiho se po šokující porážce od Saúdské Arábie v úvodním zápase mistrovství světa propadl o 25 % na 5,26 USD. Od následného vítězství týmu nad Mexikem, které přineslo fanouškům úlevu, však klesl o dalších 22 %.

Mince Portugalska Cristiana Ronalda během deseti dnů před turnajem vzrostla o 119 % na 7 dolarů, ale poté ztratila téměř polovinu své hodnoty, přestože v pondělí v utkání s Uruguayí, které vyhrála a postoupila do vyřazovací fáze, byla neporažená a vedla svou skupinu.

Podobně v klubovém fotbale klesl od začátku sezóny žeton Arsenalu o 12,5 % na 1,68 USD, přestože se mu podařilo dostat se na vrchol anglické Premier League.

Podle výzkumných pracovníků je pokles cen částečně způsoben širší krizí na trhu s kryptoměnami.

Podle údajů společnosti CoinGecko se celková tržní hodnota fanouškovských mincí během úvodního víkendu mistrovství světa ve fotbale vyšplhala na 401 milionů dolarů z 256 milionů dolarů o 10 dní dříve, ale od té doby klesla zpět pod 300 milionů dolarů.

Zdroj: Socios.com

Siddharth Jaiswal, zakladatel a generální ředitel společnosti Sportzchain, která vydává tokeny především pro asijský trh, uvedl, že lidé by si neměli kupovat mince primárně proto, aby vydělali peníze.

„Třešničkou na dortu je, že jde o nástroj dostupný v blockchainu, se kterým lze v budoucnu snadno obchodovat, takže je s ním spojena finanční konotace,“ dodal.

„Ale první dojem by nikdy neměl být takový, že kupujete fanouškovský žeton z hlediska generování zisku.“

Největším hráčem v této části kryptoprůmyslu je společnost Socios, kterou propaguje Messi. Usnadňuje obchodování s většinou fanouškovských mincí a nákup těchto tokenů popisuje jako vstup do věrnostního systému s exkluzivními výhodami a cenami.

Některé z největších světových fotbalových klubů, včetně Paris Saint-Germain, Manchesteru City, Interu Milán a Atletica Madrid, jakož i portugalského a argentinského národního týmu, uvedly na trh tokeny podporované společností Socios, jejichž tržní hodnota se pohybuje od přibližně 7 do 21 milionů dolarů.

Zdroj: Socios.com

Objemy obchodů s tokenem Chilliz, který si uživatelé kupují, aby mohli obchodovat se svými týmovými tokeny, dosáhly na začátku listopadu před mistrovstvím světa sedmiměsíčního maxima, ale od té doby z tohoto vrcholu ustoupily o 40 %.

Růst fanouškovských tokenů přichází v době, kdy se trh s kryptoměnami potýká s kolapsem hlavní burzy FTX na začátku tohoto měsíce. Bitcoin se potácí poblíž dvouletých minim na úrovni kolem 16 245 dolarů.

„Tokeny, které nenabízejí dostatečnou užitečnost, by mohly čelit určité regulační kontrole, protože by to vedlo k závěru, že token je investicí do klubu,“ řekl Marcus Sotiriou, analytik společnosti GlobalBlock, která se zabývá zprostředkováním digitálních aktiv.

„Pokud však token nabízí exkluzivní výhody a soustředí se na užitek, který poskytuje svým fanouškům, pak si nemyslím, že by se vyskytly problémy s regulací.“

Společnost Socios uvedla, že věří v regulaci, která fanouškům poskytne důvěru a transparentnost.

Zdroj: Socios.com

V srpnu britský úřad pro dohled nad reklamou potvrdil rozhodnutí proti Arsenalu kvůli dvěma reklamám na fanouškovské žetony zveřejněným na webových stránkách klubu a na Facebooku, které považoval za zavádějící a nezodpovědné, ačkoli to klub popřel.

Markus Thielen, vedoucí výzkumu platformy pro digitální aktiva Matrixport, uvedl, že zájem o tyto tokeny mezi fotbalovými fanoušky může být krátkodobý.

„Společnosti a týmy, které tyto tokeny prodávají, musí nyní v pravidelných intervalech nabízet větší hodnotu, jinak uživatelé po skončení mistrovství světa poměrně rychle ztratí zájem,“ řekl.