Společnost Dollar General (DG) nedosáhla odhadovaných zisků za třetí čtvrtletí a investoři zpanikařili.
Stejně jako v případě jiných akcií v tomto roce, i v případě akcií Dollar General je propad skvělou příležitostí k nákupu. Nehledě na čísla za 3. čtvrtletí, dlouhodobý příběh maloobchodního řetězce je i nadále přesvědčivý.
Dollar General v číslech
Celkově společnost Dollar General během tří měsíců končících v říjnu proměnila tržby v hodnotě téměř 9,5 miliardy dolarů v zisk 2,33 dolaru na akcii. Tento nejvyšší zisk se meziročně zvýšil o 11,1 %, což vedlo k 12% nárůstu zisku. Tržby byly lepší než konsenzus 9,42 miliardy dolarů, ačkoli příjmy nedosáhly 2,54 dolaru na akcii, které očekávali analytici.
Zdroj: Getty Images
Skutečným šokem však byl snížený výhled, který společnost předložila pro zbytek roku. Dollar General nyní očekává, že zisk na akcii za 4. čtvrtletí bude činit 3,15 až 3,30 USD, zatímco Wall Street v průměru očekává zisk ve výši 3,66 USD.
Jako hlavní příčinu neuspokojivých vyhlídek uvedl maloobchodník problémy v oblasti logistiky zásob a dodavatelského řetězce. Úroveň zásob vzrostla meziročně o 34 % na něco málo přes 7,1 miliardy USD, což značně předstihlo růst tržeb, a společnost se nyní potýká s problémem, kam je všechny umístit. Tento nadbytek zvyšuje náklady na dočasné skladování a přepravu, ale také zvyšuje pravděpodobnost krádeže zboží, jeho poškození a promarnění prodejních příležitostí.
Společnost Dollar General naznačuje, že tyto problémy jsou dočasné, a pravděpodobně tomu tak skutečně je. Trh tomu však ve světle čtvrtečního výrazného poklesu akcií příliš nevěří. Tento výprodej je vaší vstupní příležitostí.
Zdroj: Getty Images
Na tezi se vlastně nic nezměnilo
Pokud nejste obeznámeni, společnost Dollar General provozuje více než 18 000 obchodů s různými druhy zboží ve 47 různých státech. Zdánlivě konkuruje monstrózním hráčům, jako jsou Walmart a Target, ale při bližším pohledu zjistíme, že obvykle nesoupeří s žádným z diskontních gigantů… alespoň ne přímo. Zhruba tři čtvrtiny jejích prodejen se nacházejí v obcích s méně než 20 000 obyvateli, což z ní často činí jednoho z mála snadno dostupných prodejců běžného zboží v dané oblasti.
Společnost také nabízí pohodlí, které Walmart a Target nemají. Díky relativně malým prodejnám o rozloze 9 000 metrů čtverečních většina zákazníků dokončí nákup za méně než 10 minut. Tuto kdysi nepravděpodobnou možnost nakupování si nyní, kdy se rozběhla inflace, oblíbili i bohatší zákazníci, kteří v minulosti nepatřili k jejím hlavním zákazníkům. Je to stejná inflace, která zvyšuje náklady společnosti na zásoby.
Dollar General stále obsluhuje převážně komunity s nedostatečnou nabídkou a společnost se na těchto trzích stále snaží lépe prodávat. Stále například platí iniciativa DG Fresh, která od loňského roku umisťuje základní potraviny do všech svých obchodů, a čerstvé produkty lze nyní nalézt zhruba ve 3 000 lokalitách. V dalších 2 000 obchodech by se měly produkty prodávat do konce roku 2023.
Zdroj: Getty Images
Další iniciativa nazvaná DG Wellbeing rozšiřuje nabídku zdravotnického zboží ve více než 3 000 obchodech a do konce roku jich bude více než 4 000. Společnost dokonce pracuje na mobilních zdravotních klinikách.
Konečný výsledek? Ať už se současnými protivětry, nebo bez nich, společnost Dollar General našla vítězný vzorec růstu. Bolesti se zásobami se nakonec vyřeší samy, tak či onak. Nic jiného se nezměnilo.
Zajímavé je, že v době slabé ekonomiky, kdy spotřebitelé ještě více dbají na své náklady, se může maloobchodnímu prodejci dařit.
Mějte na paměti širší souvislosti
Stejně jako Target a Walmart, i Dollar General má nyní více zásob, než by si v tuto chvíli přál – je to výsledek agresivního objednávání v době, kdy nebylo jasné, kolik zboží bude přesně potřebovat, jakmile se svět začne zbavovat obav z pandemie. Očekávejte, že ziskové marže budou v budoucnu sníženy, protože společnost se bude muset vypořádat se současným nadbytkem zásob.
Zdroj: Bloomberg
Společnost je na tento úkol lépe vybavena, než naznačuje vývoj akcií. Má vlastní flotilu kamionů, které převážejí zboží přesně tam, kde je potřeba, a její menší distribuční síť by měla být snadněji ovladatelná než podobné dodavatelské řetězce, které využívají společnosti Walmart nebo Target.
Během konferenčního hovoru ke třetímu čtvrtletí navíc relativně nový generální ředitel Jeff Owen dokonce poznamenal, že nedávné rozšíření skladovacích prostor a prostor pro manipulaci se zbožím o 2 miliony čtverečních stop „již začalo zmírňovat některé kapacitní tlaky“.
Klopýtnutí společnosti Dollar General ve třetím čtvrtletí je skutečně dočasnou záležitostí. Je dokonce možné, že odhad zisku za čtvrtý kvartál je jen vyčpělým číslem, které má za cíl dosáhnout lepšího výsledku za tři měsíce, jak to maloobchodní řetězec obvykle dělá.