Nezměněné ceny společnosti Apple naznačují stabilní ziskové marže, ale v současném nejistém prostředí budou silnou podporou pro udržení nebo překročení prodejních cílů.
Navzdory chmurnému makroekonomickému výhledu a pokračujícímu medvědímu trhu zůstává společnost Apple Inc. (NASDAQ:AAPL) od začátku roku relativně stabilní, což dokazuje její odolnost na trhu. Horečnatější než očekávaná inflace s agresivnějším zvyšováním sazeb vyvolala na akciovém trhu všeobecný pesimismus. Přestože někteří analytici předpovídají relativně stabilní očekávání tržeb a stabilní marže, je AAPL solidní akcií s atraktivním oceněním, která dokáže přečkat bouři a vysloužila si nákupní rating.
Před dvěma týdny společnost Apple uspořádala akci iPhone 14, na které představila aktualizace produktových řad iPhone, AirPods a Apple Watch. Nejočekávanějšími novinkami byly modely iPhone 14 a iPhone 14 Pro, které jsou kromě vylepšeného systému fotoaparátu, bezpečnostních prvků a dynamického ostrova víceméně totožné s řadou iPhone 13. Apple však uvedl, že nový iPhone 14 Plus bude mít nejdelší výdrž baterie ze všech iPhonů. Překvapivě unikátní funkcí, která se dosud v žádném chytrém telefonu neobjevila a která nabízí konkurenční výhodu, je funkce nouzového volání SOS přes satelit od společnosti Apple, která umožňuje uživatelům iPhonu kontaktovat pomoc, pokud se nacházejí ve vzdálené oblasti, kde není signál 5G.
Zdroj: GI
Společnost se rozhodla ponechat ceny ve Spojených státech beze změny uprostřed drsných makropodmínek. Výsledkem je, že základní model iPhone 14 bude stát 799 dolarů, tedy stejně jako loňský iPhone 13. Nejdražší model iPhone 14 Pro Max stojí 1 099 dolarů, tedy stejně jako iPhone 13 Pro Max. Přestože trh očekával určité zvýšení cen v důsledku inflačních tlaků, bylo to vzhledem k nejisté globální situaci, která naznačuje nízké ziskové marže, správné.
Generální ředitel Tim Cook také oznámil nový model bezdrátových sluchátek Apple AirPods Pro s funkcí potlačení šumu. AirPods Pro 2, které budou k dostání za 249 dolarů 23. září, jsou prvním upgradem nejoblíbenější řady sluchátek Apple a obsahují řadu nových funkcí, jako je reproduktor na pouzdře, který zákazníkům pomáhá při hledání položky, delší výdrž baterie a funkce nabíjení Apple Watch.
Apple Watch Ultra, první skutečný konkurent společnosti Garmin, vzbudily zájem diváků. Hodinky Apple Watch Ultra jsou zajímavou hrou společnosti Apple; v některých ohledech nejsou stejnou ligou jako Garmin, ale mají několik význačných vlastností, včetně mnohem pevnějšího pouzdra, 36hodinové výdrže baterie, nočního režimu a jedinečného pásku, jsou určeny pro outdoorové sporty s vylepšenou funkcí GPS a voděodolností, které by mohly přesvědčit vážné sportovce, aby toto zařízení přijali. Cena je stanovena na 799 dolarů, zatímco nejvyšší model hodinek Garmin stojí 1 500 až 2 500 dolarů. Společnost Apple chápe, že spotřebitelé s vyššími příjmy zaznamenali menší tlak inflace, a vzhledem k jedinečné značce a vynikajícím funkcím se očekává, že se novému produktu bude dařit.
Není překvapením, že společnost také zachovala ceny nové řady Apple Watch Series 8 beze změny jako u Series 7 a snížila také cenu nového modelu Apple Watch SE. Nové Apple Watch SE jsou k dispozici za 249 USD s GPS a 299 USD s mobilním připojením, zatímco Apple Watch Series 8 jsou k dispozici za 399 USD s GPS a 499 USD s mobilním připojením.
Stabilní ceny – pozitivní katalyzátor
Ceny byly klíčovým bodem při uvedení hodinek na trh, a to spíše u nositelných zařízení než u iPhonů, protože nositelná zařízení jsou v náročném makroprostředí zahrnujícím inflační tlaky a útlum spotřebitelských výdajů považována za diskrétnější nákupy spotřebitelů. Vedení společnosti již dříve v létě přiznalo, že ekonomické protivětry ovlivňují podnikání společnosti v oblasti nositelné elektroniky. Zdálo se, že si tuto dynamiku uvědomují, když ve středu odhalili nejnovější řadu hodinek Apple Watch.
Přesto je rozumné očekávat lepší skladbu produktů iPhone, protože analytici předpovídají, že iPhone 14 Pro bude ve 2. pololetí 22. století tvořit 60-65 % celkových dodávek iPhonů, což je více, než se původně předpokládalo. V důsledku toho, že se pro modely Pro rozhodne více zákazníků, dojde k rozšíření průměrné prodejní ceny (ASP), což zvýší celkové marže a ziskovost.
Rozhodnutí společnosti Apple držet ceny iPhonů na stejné úrovni je pro společnost pozitivní, protože umožní technologickému gigantovi zvýšit podíl na trhu s chytrými telefony a dobře umístit iPhone v ekonomickém prostředí, kde inflace tlačí na diskreční výdaje spotřebitelů.
A konečně, schopnost společnosti Apple přesunout skladbu svých příjmů na služby by mohla být nejkritičtějším faktorem dlouhodobého růstu tržeb a marží. Služby, které tvoří 20 % tržeb, mají dvakrát vyšší hrubou ziskovost než produkty a větší důraz na ně by mohl v krátkodobém až střednědobém horizontu pomoci zvýšit provozní marže nad 30 %.