General Motors je často považován za „nudnou“ nebo „starší“. Má šanci dokázat opak?

Mnozí investoři odmítají General Motors (GM) jako nudnou, zastaralou automobilku. A abychom byli spravedliví, vzhledem k tomu, že na trhu jsou inovativní čistě elektrické automobily jako Tesla (TSLA) a Rivian (RIVN), není těžké pochopit, proč se GM může ve srovnání s nimi takto jevit.

Společnost General Motors má však možná větší potenciál růstu, než si myslíte. Bylo dobře zveřejněno, že společnost investuje velké prostředky do vývoje elektromobilů, ale to je jen špička ledovce. V arzenálu GM je několik cest k dlouhodobému růstu tržeb a rozšíření marží. Ve skutečnosti, pokud GM jednoduše splní očekávání svého manažerského týmu, může být pro investory obrovským vítězem.

Více cest k růstu

Pro začátek jste možná slyšeli, že General Motors investuje 35 miliard dolarů do elektrických vozidel, a to z dobrého důvodu. Elektromobily mají vyšší průměrné prodejní ceny než vozidla poháněná spalovacími motory (ICE) a díky vynikající loajalitě ke značce má GM skvělou pozici k tomu, aby se stala lídrem v oblasti elektromobilů. GM totiž hodlá zvýšit své prodeje elektromobilů z 10 miliard dolarů v roce 2023 na 90 miliard dolarů v roce 2030. Vlastní bateriová platforma (Ultium) společnosti poskytuje výhodu nejen pro její vlastní vozidla, ale má velký potenciál pro využití i pro aplikace třetích stran.

Zdroj: Getty Images

Dále jsou tu softwarové produkty GM, které v současné době přinášejí roční opakované příjmy ve výši přibližně 2 miliard dolarů (např. OnStar) a v příštích několika letech by se mohly stát mnohem větší součástí podnikání. Softwarová platforma GM Ultifi je navržena tak, aby poskytovala aktualizace přes vzduch, aplikace a další.

GM má také přibližně 20 různých příležitostí, které označuje jako „nové podniky“, z nichž nejmenší má velikost oslovitelného trhu 3 miliardy dolarů. GM například odhaduje tržní příležitost svého podnikání v oblasti obrany na 25 miliard dolarů a věří, že její logistické podnikání Brightdrop by mohlo do roku 2030 přinést tržby přes 10 miliard dolarů. Podnikání společnosti On Insurance se samo o sobě odhaduje jako příležitost pro tržby ve výši 6 miliard dolarů do roku 2030. Mezi softwarem a těmito novými podniky vidí GM do konce desetiletí příjmy s vysokou marží ve výši 80 miliard dolarů.

Dalším důvodem je technologie autonomních vozidel, jejíž skutečný potenciál mnozí investoři nedoceňují, zejména pokud jde o GM. Podle společnosti Allied Market Research je odvětví autonomních vozidel relativně malé (76 miliard dolarů v roce 2020) a tvoří ho především technologie nižší úrovně, jako je asistence řidiče. Očekává se však, že se bude rychle rozvíjet a do roku 2030 dosáhne velikosti téměř 2,2 bilionu dolarů.

Společnost GM má jako většinový vlastník Cruise skvělou pozici, aby toho využila, protože autonomní sdílení jízd a doručovací služby se již ve velmi omezené míře zavádějí. Cílem společnosti je v příštích několika letech tyto činnosti rychle rozšířit a je těžké přeceňovat jejich potenciál. Autonomní sdílení jízd je samo o sobě tržní příležitostí v hodnotě bilionu dolarů, která by nakonec mohla způsobit revoluci v naší dopravě.

Pokud management dokáže…

Společnost GM se v posledních letech obecně obchodovala s jednociferným násobkem P/E a v současné době je oceněna na 6,6násobek budoucích zisků. Pokud však dosáhne takového složení tržeb a ziskových marží, jakých je podle vedení schopen, mohl by mít výrazně vyšší ocenění, zejména pokud jeho růstová dynamika zůstane silná. Abychom však byli poněkud konzervativní, budeme předpokládat násobek P/E ve výši 15, což je méně než současný průměr indexu S&P 500.

Zdroj: Getty Images

Vedení GM odhaduje, že do roku 2030 se tržby více než zdvojnásobí na 275 až 315 miliard dolarů ročně (295 miliard dolarů ve středním bodě). Odhaduje však, že v té době bude až 50 % prodejů automobilů pocházet z elektromobilů a že software a nové podniky budou tvořit asi 30 % celkových příjmů. Tyto dvě věci by se mohly promítnout do čistých marží „přesahujících 20 %“.

Na základě 20% marže a středu výhledu tržeb GM do roku 2030 by společnost mohla do konce desetiletí dosahovat ročních zisků ve výši 59 miliard dolarů. Při použití násobku P/E ve výši 15 to znamená tržní kapitalizaci 885 miliard USD. To je více než 14násobek současného ocenění GM. A nezapomeňte, že v této hodnotě nejsou zohledněny dividendy ani zpětné odkupy, které se uskuteční v průběhu této cesty.

Je toho hodně, co je třeba napravit

Udržujme si nadhled. Kdybychom věděli, že GM dokáže vybudovat autonomní platformu pro přepravu s více než 1 milionem vozidel, desítky úspěšných modelů elektromobilů, novou generaci své bateriové platformy, masivní obranný byznys s elektromobily, služby letecké přepravy a další, tržní kapitalizace GM by byla mnohem vyšší než 62 miliard dolarů.

Zdroj: Getty Images

Ale to nevíme. Je toho hodně, co se musí podařit, aby GM dosáhl čísel, o kterých tvrdí, že je může dosáhnout, a na této cestě bude existovat obrovské riziko realizace. Nicméně i kdyby GM zcela nenaplnila svá vlastní očekávání, existuje spousta potenciálních zdrojů příjmů a s tím, jak roste část jejího podnikání zaměřená na elektromobily, by to mělo pomoci zvýšit příjmy i marže. GM je jednou z největších akcií v mém portfoliu a já se nemohu dočkat, až uvidím, jak bude společnost vypadat v roce 2030. A v roce 2040 a později.