Ziskovost společnosti Chipotle roste: Měli byste si koupit akcie?

Provozní marže společnosti Chipotle se v posledním čtvrtletí výrazně zvýšila.

Vedení společnosti se podařilo kompenzovat inflační tlaky zvýšením cen jídelních lístků.

Drahé ocenění společnosti Chipotle může být pro některé investory oprávněné.

V listopadu Goldman Sachs předpověděla, že index S&P 500 skončí v roce 2023 přibližně tam, kde začal. Za touto plochou prognózou stojí myšlenka, že tržby podniků vzrostou o 4 %, ale kvůli inflačním tlakům nebude růst zisků žádný. Vzhledem k tomu, že násobky ocenění zůstanou stejné, výnosy akcií nebudou nijak ohromující.

Zatímco mnoho jiných podniků se potýká s pomalejším růstem a sníženými maržemi, Chipotle Mexican Grill (CMG) stále dokazuje svou hodnotu. Ve skutečnosti jeho ziskovost prudce roste. Znamená to, že byste měli akcie koupit? Podívejme se na to blíže.

Zdroj: Unsplash

Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022, které skončilo 31. prosince, vykázala společnost Chipotle tržby ve výši 2,2 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 11,2 %. Tržby na stejném prodejním místě, což je klíčový ukazatel pro každou maloobchodní firmu, vzrostly oproti 4. čtvrtletí 2021 o 5,6 %. Ačkoli tato čísla představovala zpomalení oproti předchozím čtvrtletím, vzhledem k obtížnému makroprostředí se bezpochyby jedná o zdravé zisky. Společnost navíc v průběhu roku 2022 otevřela 236 nových prodejen, takže jejich celkový počet dnes činí 3 187.

Růst nejvyššího obratu byl úctyhodný, ale co skutečně vyniklo, byla ziskovost Chipotle. Provozní marže společnosti ve 4. čtvrtletí ve výši 13,6 % představovala obrovský nárůst oproti 8,1 % v předchozím roce. To je jasným znamením, že makroekonomické faktory, zejména zvýšená inflace, se pro společnost neukázaly být skutečnou výzvou.

Vzhledem k tomu, že se jedná o restauraci, je Chipotle vystaven nepředvídatelným cenám potravin. Při posledním hovoru o výsledcích hospodaření vedení konkrétně označilo vyšší náklady na mléčné výrobky a tortilly za nepříznivý faktor ve čtvrtém čtvrtletí. A v současném čtvrtletí očekávají, že vyšší ceny queso, salsy, koření a oleje budou mít dopad.

Chipotle však dokázal, že těží z jedné z nejžádanějších vlastností, kterou může každá firma mít – z cenové síly. V posledních letech společnost několikrát zvýšila své ceny. A ve čtvrtém čtvrtletí byly ceny jídelního lístku o 13,5 % vyšší než před rokem.

Zdroj: Unsplash

„Opravdu jsme nezaznamenali žádný významný odpor vůči našim cenám, zejména pokud jde o naše zkušenosti v obchodech,“ uvedl generální ředitel Brian Niccol v hovoru s analytiky. A čistě na základě neoficiálních důkazů je těžké najít lepší nabídku hodnoty než Chipotle, pokud jde o kvalitu a množství jídla, a to navzdory vyšším cenám pro zákazníky.

Vedení společnosti neposkytuje pokyny k maržím. A abychom byli spravedliví, provozní marže společnosti Chipotle ve čtvrtém čtvrtletí vykázala mírný pokles oproti předchozím dvěma čtvrtletím. Investoři by však měli zůstat optimističtí vzhledem k pozitivnímu meziročnímu vývoji. Ještě působivější jsou dlouhodobá zlepšení. Před pěti lety, ve čtvrtém čtvrtletí roku 2017, činila provozní marže společnosti Chipotle pouhých 5,7 %.

Chipotle v průběhu času těžil ze zvyšování ročního objemu na jednotku (AUV), který nyní činí 2,8 milionu dolarů. Cílem hry je zvýšit toto číslo a zároveň těžit z využití fixních nákladů.

„Máme před sebou dlouhou růstovou dráhu, díky níž můžeme více než zdvojnásobit počet našich restaurací, zvýšit obrat AUV nad 3 miliony dolarů a rozšířit marže,“ řekl Niccol. To znamená, že ziskovost se v příštích letech pravděpodobně ještě zvýší.

Zdroj: Chipotle

Akcie jsou oceněny jako dokonalé

Přestože je Chipotle v současné době v silné pozici, otevírá nové prodejny, zvyšuje tržby a marže, nevypadají jeho akcie levně. Akcie za posledních pět let vzrostly o 379 % a nyní se obchodují s násobkem ceny k zisku vyšším než 47. Toto ocenění se za posledních několik let snížilo, ale stále je drahé, i když vezmeme v úvahu růstové vyhlídky Chipotle.

Investoři, kterým nevadí drahé ocenění, by přesto mohli uvažovat o těchto akciích, aby ochránili svá portfolia v případě recese. Chipotle totiž na základě zdravého růstu a silných marží ukázal, jak odolný podnik to ve skutečnosti je. V tomto typu ekonomického prostředí mají tyto pozitivní vlastnosti rozhodně hodnotu.