28. září — Amazon láme další rekordy v segmentu e-commerce

Z garáže až na vrchol světa. Sen Jeffa Bezose, bývalého zaměstnance McDonald’s, změnil svět. A to jak nakupujeme.

Dne 28. září roku 2018 se maloobchodní gigant Amazon (i když jen na krátkou dobu) stal po společnosti Apple druhou americkou společností, jejíž tržní kapitalizace přesáhla 1 bilion dolarů. Úspěch společnosti Amazon v oblasti elektronického obchodování, cloud computingu a různých dalších podniků měl zásadní dopad na svět obchodu. Tuto společnost si dnes představíme o něco blíže.

Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:

1322 – Spojené česko-bavorské vojsko rozdrtilo habsbursko-korutanská vojska v bitvě u Mühldorfu.

1362 – Guillaum de Grimoard byl zvolen jako 200. papež Urban V.

1939 – V Moskvě byla podepsána smlouva o hranicích a přátelství mezi Německem a SSSR.

1994 – V Baltském moři se potopil trajekt MS Estonia. Zemřelo 852 lidí.

2000 – Vůdce izraelské opozice a předseda strany Likud Ariel Šaron se v doprovodu 2000 policistů vypravil v Jeruzalémě na Chrámovou horu, což mělo o den později za následek vypuknutí tzv. Druhé intifády, neboli Intifády al-Aksá.

A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:

1998 – Larry Page a Sergey Brin, spoluzakladatelé společnosti Google, formálně založili svou společnost jako Google Inc. Od té doby se tento vyhledávací gigant stal jednou z nejvlivnějších a nejhodnotnějších technologických společností na světě, která ovlivňuje různé aspekty podnikání a společnosti.

2000 – Kongres Spojených států schválil zákon o modernizaci komoditních futures, který měl významný dopad na regulaci finančních trhů a obchodování s deriváty.

2008 – Společnost SpaceX, založená Elonem Muskem, dosáhla historického milníku, když se její raketa Falcon 1 stala první soukromě vyvinutou raketou na kapalné palivo, která dosáhla oběžné dráhy. Tato událost znamenala významný pokrok v komerčním kosmickém průmyslu.

Amazon — Americký sen v té nejčistější podobě

Společnost (AMZN) je bezesporu nejznámějším internetovým obchodem na světě.

Tento rozsáhlý internetový podnik, který prodává knihy, hudbu, filmy, domácí potřeby, elektroniku, hračky a mnoho dalšího zboží, a to buď přímo, nebo jako prostředník mezi jinými maloobchodníky a miliony zákazníků Amazon.com. Jeho podnikání v oblasti webových služeb zahrnuje pronájem datových úložišť a výpočetních zdrojů, tzv. „cloud computing“, prostřednictvím internetu. Jeho značná přítomnost na internetu je taková, že v roce 2012 1 % veškerého internetového provozu v Severní Americe procházelo datovými centry Amazon.com a z nich.

Společnost vyrábí také vedoucí čtečky elektronických knih Kindle. Její propagace těchto zařízení vedla k dramatickému růstu vydávání elektronických knih a z Amazon.com učinila významnou rušivou sílu na trhu s vydáváním knih.

V roce 1994 založil Jeff Bezos, bývalý manažer hedgeového fondu na Wall Street, společnost Amazon.com, přičemž tento název zvolil především proto, že začínal na první písmeno abecedy, a kvůli asociaci s rozlehlou jihoamerickou řekou. Na základě průzkumu, který provedl, dospěl Bezos k závěru, že knihy budou zpočátku nejlogičtějším produktem pro prodej online. Amazon.com nebyl první společností, která tak učinila; Computer Literacy, knihkupectví v Silicon Valley, začalo prodávat knihy ze svých zásob technicky zdatným zákazníkům v roce 1991. Příslibem Amazon.com však bylo dodat jakoukoli knihu jakémukoli čtenáři kdekoli.

Amazon.com sice proslul jako knihkupectví, ale Bezos od počátku tvrdil, že nejde jen o prodejce spotřebního zboží. Tvrdil, že Amazon.com je technologická společnost, jejíž činností je zjednodušování online transakcí pro spotřebitele.

Obchodní strategie Amazon.com byla často přijímána skepticky. Finanční novináři a analytici společnost znevažovali tím, že ji označovali jako Amazon.bomb. Pochybovači tvrdili, že Amazon.com nakonec na trhu prohraje se zavedenými knihkupeckými řetězci, jako jsou Borders a Barnes & Noble, jakmile spustí konkurenční stránky elektronického obchodu. Nedostatek zisku společnosti až do posledního čtvrtletí roku 2001 jako by ospravedlňoval její kritiky.

Bezos však odmítl kritiky, protože nechápou obrovský růstový potenciál internetu. Tvrdil, že k tomu, aby společnost uspěla jako internetový prodejce, potřebuje „Get Big Fast“, což je slogan, který nechal vytisknout na trička svých zaměstnanců. Amazon.com skutečně rychle rostl, v prosinci 1996, po prvním celém roce provozu, dosáhl 180 000 zákaznických účtů a o necelý rok později, v říjnu 1997, měl již 1 000 000 zákaznických účtů. Její tržby vyskočily z 15,7 milionu dolarů v roce 1996 na 148 milionů dolarů v roce 1997 a následně na 610 milionů dolarů v roce 1998. Úspěch společnosti Amazon.com přivedl jejího zakladatele k tomu, že se stal osobností roku 1999 podle časopisu Time.

Společnost rychle expandovala i v dalších oblastech. Její program Associates, v jehož rámci mohly jiné webové stránky nabízet zboží k prodeji a Amazon.com vyřizoval objednávky a vyplácel provizi, se v roce 1996 rozrostl z jedné takové stránky na více než 350 000 v roce 1999. V souladu s Bezosovou počáteční strategií začala společnost rychle prodávat více než jen knihy. Prodej hudby a videa byl zahájen v roce 1998. V témže roce zahájila mezinárodní činnost akvizicí internetových knihkupectví ve Spojeném království a Německu. Do roku 1999 společnost prodávala také spotřební elektroniku, videohry, software, domácí potřeby, hračky a hry a mnoho dalšího.

K udržení tohoto růstu potřebovala společnost Amazon.com více než jen soukromé investory, kteří by se postarali o její expanzi. V květnu 1997, necelé dva roky po otevření virtuálních dveří spotřebitelům a bez jakéhokoli zisku, se Amazon.com stal veřejnou společností a na burze NASDAQ získal 54 milionů dolarů. Kromě hotovosti mohla společnost využít své vysoce ceněné akcie k financování své agresivní strategie růstu a akvizic.

Přestože nabídka více druhů zboží rozšířila její atraktivitu, byly to služby společnosti Amazon.com, které jí zajistily věrnost zákazníků a konečnou ziskovost. Jeho personalizační nástroje doporučovaly další produkty ke koupi na základě historie nákupů zákazníka i údajů od kupujících stejného zboží. Zveřejňování zákaznických recenzí produktů podpořilo „komunitu spotřebitelů“, kteří si navzájem pomáhali najít vše od správné knihy po ten nejlepší mixér na trhu.

Zdroj: Getty Images

Jak bylo uvedeno výše, Bezos tvrdil, že Amazon.com není maloobchodní prodejce, ale technologická společnost. Aby to zdůraznil, spustil v roce 2002 službu Amazon Web Services (AWS), která zpočátku nabízela vývojářům a obchodníkům údaje o struktuře internetového provozu, popularitě webových stránek a další statistiky. V roce 2006 společnost rozšířila své portfolio AWS o službu Elastic Compute Cloud (EC2), která pronajímá výpočetní výkon počítačů v malých nebo velkých krocích. V témže roce byla zpřístupněna služba Simple Storage Service (S3), která pronajímá úložiště dat přes internet.

S3 a EC2 rychle uspěly a pomohly zpopularizovat myšlenku, že firmy a jednotlivci nemusí vlastnit výpočetní zdroje; mohou si je podle potřeby pronajímat přes internet neboli „v cloudu“. Například v roce 2007, krátce po spuštění, obsahovala služba S3 více než 10 miliard objektů neboli souborů; o pět let později jich bylo více než 905 miliard. Službu AWS využívají i konkurenti společnosti Amazon.com, například Netflix, který pro svou konkurenční službu streamování videa používá jak S3, tak EC2.

Když Bezos založil Amazon.com, bylo jeho strategií nemít žádné zásoby. Aby však společnost dosáhla větší kontroly nad dodávkami, začala v roce 1997 držet zásoby ve svých skladech. V roce 2000 společnost zahájila službu, která umožňuje malým společnostem a jednotlivcům prodávat své výrobky prostřednictvím Amazon.com, a v roce 2006 zahájila službu Fulfillment by Amazon, která spravovala zásoby těchto podniků. Rozrůstající se podnikání v oblasti správy zásob podnítilo v roce 2012 nákup společnosti Kiva Systems, která se zabývá robotikou a jejíž zařízení automatizují plnění skladových zásob, za 775 milionů dolarů.

Přestože se společnost rozšířila i mimo oblast maloobchodního prodeje online, většina jejích příjmů nadále pochází z prodeje produktů online (i když její nejziskovější divizí zůstává AWS) a právě tam směřuje většina jejích investic. V průběhu let získala nebo investovala do mnoha online prodejců, například do prodejce obuvi Zappos, kterého v roce 2009 koupila za 847 milionů dolarů.

V roce 2007 začala společnost Amazon.com prodávat vlastní elektronické čtečky Kindle, což pomohlo oživit trh s elektronickými knihami. V roce 2011 společnost představila související levný tablet Kindle Fire a v roce 2012 podle odhadů tvořil Kindle Fire 50 % prodaných tabletů využívajících mobilní operační systém Android společnosti Google.

Po prvním celém roce prodeje knih v roce 1996 si knižní vydavatelé novou službu pochvalovali jako skvělý způsob, jak jim pomoci vyčistit jejich seznamy pomalu prodávaných knih. Se zavedením Kindlu však začalo mezi vydavateli a společností Amazon.com narůstat napětí. Společnost chtěla prodávat nové elektronické knihy za pevnou cenu, která byla výrazně nižší než cena nových tištěných knih, což vyvolalo mnoho stížností ze strany nakladatelského průmyslu.

Do roku 2010 se rozpory mezi vydavateli knih a společností Amazon.com ohledně ceny elektronických knih ještě prohloubily. Nakladatelství Macmillan Books pohrozilo, že stáhne své e-knihy z Amazon.com, a to se mu pomstilo tím, že z webu stáhlo všechny knihy Macmillan, tištěné i elektronické. Během několika týdnů však Amazon.com kapituloval a umožnil Macmillanu a dalším nakladatelům stanovit ceny elektronických knih.

Zdroj: Shutterstock

V roce 2009 společnost představila svou první nakladatelskou řadu AmazonEncore, která se věnuje populárním knihám vydávaným vlastním nákladem a knihám, které již nejsou v prodeji. Umožnila také jednotlivcům vydávat vlastní elektronické knihy. V roce 2011 vedly její ambice v oblasti elektronických knih ke spuštění vydavatelství Amazon Publishing se záměrem vyvíjet a vydávat vlastní tituly. V témže roce společnost Amazon.com oznámila, že elektronické knihy Kindle překonávají všechny tištěné knihy. Přestože mnoho knižních vydavatelů má i nadále významné příjmy z prodeje na Amazon.com, vydavatelé již tuto společnost nepovažují pouze za dalšího prodejce knih. Nyní je také významným konkurentem v jejich oboru.