Stellantis, nadnárodní automobilka, která vlastní značky jako Chrysler a Maserati, ve čtvrtek oznámila, že plánuje investovat 1,5 miliardy dolarů do čínského startupu Leapmotor, který vyrábí elektromobily. Prostřednictvím této investice vznikne společný podnik Leapmotor International, v němž bude mít Stellantis většinový 51% podíl. Investice rovněž zajistí společnosti Stellantis téměř 20% podíl na základním kapitálu a dvě místa v představenstvu čínské firmy.
Konkurenční prostředí na čínském trhu s elektromobily, kterému v současné době dominuje domácí společnost BYD a americká automobilka Tesla, se zintenzivňuje, protože o podíl na trhu bojují také domácí začínající společnosti jako Nio, Xpeng a Li Auto. Do hry vstoupily také technologické firmy jako Xiaomi a Huawei.
Podle oficiálních údajů má Stellantis v Číně pouhý 0,3% podíl na trhu a snaží se na tamním trhu s elektromobily prosadit. Mnoho tradičních výrobců automobilů bylo považováno za příliš pomalé při přechodu na výrobu elektromobilů, což brzdilo jejich růstový potenciál na čínském trhu.
Abhik Mukherjee, analytik společnosti Counterpoint Research, popsal dohodu jako oboustranně výhodnou a uvedl: “Stellantis bude těžit z posílení své přítomnosti na čínském trhu, zatímco Leapmotor získá snazší vstup na evropský trh.”
Podle generálního ředitele společnosti Stellantis Carlose Tavarese by získání místního partnera mohlo posílit úsilí společnosti Stellantis v Číně. Pokračoval: “Prostřednictvím této strategické investice můžeme řešit bílé místo v našem obchodním modelu a těžit z konkurenceschopnosti společnosti Leapmotor v Číně i v zahraničí.”
Zdroj: Getty Images
Společnost Leapmotor se podobně jako řada čínských startupů v oblasti elektromobilů profiluje jako značka zaměřená na technologie. Disponuje vlastním systémem poloautonomního řízení a architekturou pro konstrukci automobilů. V současné době jsou v prodeji tři její modely elektromobilů a společnost, která sídlí v Chang-čou, plánuje v příštích letech uvést na trh různé typy vozidel.
Investice společnosti Stellantis jí umožní přístup k technologiím a výrobní infrastruktuře společnosti Leapmotor, což posílí prodej této evropské firmy v Číně. Zároveň by tato dohoda mohla posílit aspirace společnosti Leapmotor stát se globálním hráčem na poli elektromobilů. Společnost oznámila svůj plán uvést v příštích dvou letech na trh pět “globálně orientovaných” produktů.
“Všechny budoucí produkty společnosti Leapmotor budou navrženy a vyvinuty s globálním smýšlením a budou dodržovat globální standardy,” vyjádřil se generální ředitel společnosti Leapmotor Zhu Jiangming.
Oznámený společný podnik pomůže společnosti Leapmotor při prodeji jejích vozů v zahraničí, neboť jí budou udělena výhradní práva na vývoz, prodej a výrobu výrobků Leapmotor mimo Velkou Čínu. První dodávky automobilů z tohoto společného podniku jsou plánovány na druhou polovinu roku 2024.
Nicméně podle Billa Russa, generálního ředitele poradenské společnosti Automobility, nejsou výsledky partnerství mezi tradičními výrobci automobilů a čínskými hráči nijak hvězdné. Odkázal na loňský návrh na bankrot společného podniku Stellantis a Guangzhou Automobile Company, který měl v Číně vyrábět produkty značky Jeep.
Značná investice společnosti Stellantis do společnosti Leapmotor odráží tlak, který na tradiční výrobce automobilů vyvíjejí noví a rychlejší čínští hráči v souvislosti s pokračujícím růstem prodeje elektrických vozidel. Navazuje na červencovou investici německé automobilky Volkswagen do čínské společnosti Xpeng ve výši 700 milionů dolarů.
Zdroj: Getty Images
Vzhledem k tomu, že čínské společnosti, jako je Warrenem Buffettem podporovaná BYD, agresivně expandují do Evropy a konkurují velkým automobilkám, jako jsou Mercedes a BMW, jsou evropští výrobci automobilů a politici stále znepokojenější. Minulý měsíc začala Evropská komise vyšetřovat dotace poskytované čínským výrobcům elektrických vozidel.
Přestože generální ředitel společnosti Stellantis Tavares již dříve příliv levných čínských automobilů do Evropy kritizoval, uvedl, že toto partnerství s Leapmotor by mohlo být pro výrobce automobilů přínosné, a prohlásil: “Díky této dohodě z ní můžeme spíše těžit, než být její obětí.” Odmítl také tvrzení, že Stellantis funguje jako “trojský kůň” pro Leapmotor, který má proniknout do Evropy, a kritizoval vyšetřování EU.
Ačkoli cesta, která je před námi, má své překážky, je zřejmé, že toto partnerství by mohlo přetvořit globální prostředí elektrických vozidel a posílit pozici obou firem. Uvidíme, zda půjde o úspěšné spojení tradiční a novodobé automobilové síly tváří v tvář tvrdé konkurenci.