Za deset let může být YouTube jediným důvodem, proč vlastnit akcie společnosti Alphabet.
Ze sedmi velkolepých společností jsou akcie společnosti Alphabet (NASDAQ:GOOG) i nadále tou, které dlouhodobě věřím nejméně. To však neznamená, že na této společnosti není mnoho pozitivních věcí. Nedávno jsem poznamenal, že akcie Alphabet je vhodné koupit kvůli jejich volnému cash flow. Zároveň jsem však uvedl, že není nejlepší z tzv. Magnificient 7.
Zdroj: Canva
Mediální novinář Simon Owens vydává vynikající zpravodaj Substack o tvůrcích obsahu. Vřele ho doporučuji. Často píše o YouTube a jeho vynikajícím obchodním úspěchu.
V únoru při diskusi o tom, proč bude YouTuber režírovat budoucího vítěze nejlepšího filmu, Owens vytasil několik statistik o tomto stále důležitějším podnikání v rámci impéria Alphabet.
Zaujal mě údaj, že YouTube za poslední tři roky vyplatil tvůrcům obsahu více než 70 miliard dolarů. Co říkáte na to, že se k talentům chováme správně?
Podniky, které lidem zodpovědným za váš růst strhávají peníze, si nezaslouží, aby jim někdo věnoval svůj čas. Owens jasně říká, že YouTube je rychlá cesta k bohatství. To je skvělá zpráva pro akcionáře.
Díky YouTube jsou akcie společnosti Alphabet výhodné. Tady je důvod.
YouTube a akcie Alphabet
Google, dřívější název společnosti, koupil YouTube za 1,65 miliardy dolarů 9. října 2006. Blíží se 18. výročí této akvizice, která je pravděpodobně jednou z největších v historii amerických fúzí a akvizic. Po úpravě o 3 % roční inflace by dnešní cena činila 2,81 miliardy dolarů.
Owens zdůrazňuje, že generuje více než 9 miliard dolarů příjmů z reklamy za čtvrtletí. I při 10% příspěvkové marži to znamená 3,6 miliardy dolarů zisku ročně. Je to dar, který se stále rozdává.
Mark Cuban, muž, který sám v roce 1999 na vrcholu boomu dot.com chytře prodal svou firmu Broadcast.com za 5,7 miliardy dolarů, po dokončení transakce v červenci 2000 prohlásil: „Jen ‚blbec‘ by koupil YouTube,“ napsal v říjnu 2000 George Ou, přispěvatel ZDNETu.
Vtipně se vyjádřil jeden z vedoucích pracovníků společnosti Yahoo, která Cubanovu společnost výrazně přeplatila, když v roce 2011, téměř pět let po akvizici YouTube společností Google, prohlásil, že vyhledávací společnost je „stále blázen“, protože YouTube přeplatila.
Hmmm. Kde je Yahoo dnes?
Větší kus koláče v portfoliu Alphabet
Technický publicista serveru Inc.com Jason Aten řekl v únoru 2020 několik věcí, které předznamenaly, že YouTube čekají lepší časy.
„I tak je ale jasné, že YouTube se pro Google stává ještě důležitějším. YouTube uvádí, že uživatelé denně zkonzumují více než 1 miliardu hodin videa. To je obrovské množství obsahu, na kterém může Google zobrazovat reklamy. A video představuje mnohem více jedinečných příležitostí k zpeněžení obsahu než běžné reklamy ve vyhledávání,“ napsal Aten.
V roce 2019 strávili američtí uživatelé YouTube sledováním videí v průměru 39,7 minuty denně. V roce 2020 se tento počet zvýšil na 43,7 minuty a v loňském roce na 47,5 minuty.
Nárůst času stráveného denně se sice může zpomalovat, ale dokud se bude zvyšovat uživatelská základna a ceny za reklamu, které si může účtovat, bude význam YouTube v centrále společnosti Alphabet nadále růst.
Začátkem dubna navrhl názorový komentátor agentury Bloomberg Dave Lee, aby byla společnost vyčleněna do samostatné akciové společnosti.
„Vzhledem k tomu, že nejvyšší vedení společnosti se soustředí na vyřešení svého neúspěšného startu ve válkách o umělou inteligenci a na oživení svého cloudového byznysu, bude pro budoucnost YouTube nejlepší, když bude vyčleněn do samostatného koncernu, který může upevnit své místo, jak to popisují analytici MoffettNathanson, jako ‚Přední světová mediální společnost‘,“ napsal Lee.
Lee cituje Lauru Martinovou, analytičku společnosti Needham, která odhaduje tržní hodnotu YouTube na 423 miliard dolarů.
Chápu, z čeho Lee vychází. Investoři držení v rámci Alphabetu nedoceňují, jak je tento byznys pro společnost důležitý. A to je ten problém. Vedení Alphabetu to chápe, a proto se pravděpodobně v dohledné době odštěpení nedočkáme.
YouTube zakrývá mnoho vad společnosti Alphabet.
Nezapomeňte na cloud
Ačkoli se mnozí investoři domnívají, že společnost Google špatně zvládla svou strategii v oblasti umělé inteligence, její výsledky za 1. čtvrtletí 2024 ukazují, že její cloudové podnikání velmi těží z toho, že se do této oblasti tlačí její zákazníci. V tomto čtvrtletí Google Cloud vydělal 900 milionů dolarů z tržeb ve výši 9,6 miliardy dolarů. Zisk této jednotky byl o 227,6 milionu dolarů vyšší, než očekávali analytici.
Nejvýznamnějším rizikem pro Alphabet v souvislosti s umělou inteligencí je, že zákazníci přejdou k chatbotům, jako je ChatGPT, aby našli to, co hledají, čímž obejdou vyhledávač Google a sníží jeho roční příjmy ve výši téměř 200 miliard dolarů.
Vzhledem k 28% nárůstu příjmů z Google Cloud v tomto čtvrtletí by rostoucí cloudový byznys mohl částečně pokrýt případný zásah společnosti v oblasti vyhledávání.
YouTube, volné peněžní toky a Google Cloud dělají ze společnosti Alphabet dlouhodobě výhodnou koupi.
Zdroj: Unsplash