Jak si dnes stojí akcie společnosti Mastercard na volatilním trhu?

Odvětví bezhotovostního placení aktuálně představuje jeden z nejvíce konkurenčních sektorů. Měli byste ale vědět několik základních skutečností.

Emeritní manažer fondů Peter Lynch, jeden z nejlepších, kteří kdy dělali tuto práci, měl slavnou větu: „Investujte do toho, co znáte.“

Miliony z nás znají Mastercard (MA) velmi dobře, protože je to jedna z nejlepších značek v oblasti platebních karet. Je velmi pravděpodobné, že vy, někdo z vaší rodiny a/nebo několik vašich kolegů má právě teď u sebe alespoň jednu kartu Mastercard. Taková všudypřítomnost udělala ze společnosti hvězdu globálního finančního sektoru a oblíbenou akcii na trhu. Vyhnala však tato popularita cenu akcií příliš vysoko, nebo je stále výhodné ji koupit i na současných drahých úrovních?

Zdroj: Pexels

Ach, ty marže zprostředkovatelů

Než si uděláme přehled o podnikání společnosti Mastercard a jejích nedávných výsledcích, myslím, že je důležité vysvětlit, co přesně dělá.

To, co nedělá, je poskytování úvěrů svým uživatelům. To může být poněkud překvapivé; vždyť její jméno a/nebo logo je uvedeno na každé její kartě. Jde o to, že Mastercard je takzvaná společnost s otevřenou smyčkou platebních karet, která získává příjmy hlavně tím, že usnadňuje transakce prováděné prostřednictvím své sítě. Vydavatel plastové karty, obvykle (ale ne vždy) banka nebo jiná finanční instituce, je poskytovatelem finančních prostředků použitých při transakcích.

Například společnost Mastercard nepředává držitelům karty Citi Double Cash od Citigroup ani cent. Namísto toho je subjektem, který převádí peníze k obchodníkovi, trvanlivá banka. A je to Citigroup, které držitelé karet (doufejme) splácejí poté, co jim do schránky přijde měsíční výpis z karty.

Na podnikání Mastercard se lze jednoduše podívat tak, že společnost funguje jako obrovský prostředník, který si bere nepatrné procento z každé transakce provedené prostřednictvím své sítě. Proto jsou její marže velmi vysoké, i když je porovnává s některými z nejziskovějších segmentů a společností ve finančním odvětví.

Čisté příjmy tohoto karetního giganta ve druhém čtvrtletí dosáhly 7 miliard dolarů, zatímco čistý zisk činil 3,3 miliardy dolarů, což představuje marži téměř 50 %. Některé z nejlepších společností na světě mají štěstí, že se trvale pohybují v dvouciferných procentech; pro Mastercard je to obvyklé.

Pojďme se do těchto čtvrtletních čísel ponořit, abychom odhalili více o tom, jak Mastercard přistupuje ke svému trhu a zda má do budoucna růstový potenciál. Těchto 7 miliard dolarů představuje energické meziroční zlepšení o 11 %, což je samo o sobě vzhledem k velikosti, stáří a významu společnosti působivé. Částka 3,3 miliardy dolarů, kterou karetní gigant za čtvrtletí inkasoval, byla mezitím o 15 % vyšší.

Jako vždy se na tom podílela obecně vzkvétající světová ekonomika. To pomohlo zvýšit hrubý dolarový objem (GDV) Mastercard – jak název napovídá, součet všech nákupů uskutečněných prostřednictvím značkových plastových karet – o více než 9 % v tomto čtvrtletí. Svou roli sehrál také velmi dlouhodobý trend, válka proti hotovosti. V dnešní době je ve většině částí světa transakce se zelenými bankovkami, librami nebo dirhamy spíše výjimkou než pravidlem. Spotřebitelé všeobecně vyznávají pohodlí a s plastem je snazší manipulovat než s papírem nebo mincemi.

Počet globálních karet Mastercard se neustále zvyšuje. Na konci druhého čtvrtletí vydali její partneři 3,4 miliardy karet označených značkami společnosti (mezi nimiž je i jedna velká, kterou společnost postupně ruší, Maestro). Ve stejném období roku 2023 to bylo 3,2 miliardy, což znamená nárůst o zhruba 200 milionů nových karet během jediného roku.

Zdroj: Reuters

Pokračující dvouciferný růst

Pevné základy a vzestupné trajektorie růstu v historických výsledcích jsou fajn a dobré, ale žádný chytrý investor neobchoduje se slavnou minulostí. Jak by se mohly vyvíjet základní ukazatele společnosti Mastercard a je cena jejích akcií dostatečně mírná na to, aby se tento potenciál dal koupit?

Ve výzkumných zprávách odborníků sledujících tuto akcii se nadále množí dvouciferná procenta. Dohromady odhadují, že roční tržby budou letos o 11 % vyšší než v roce 2023 (na úrovni téměř 28 miliard USD). V roce 2025 by se tento trend měl zrychlit na 12 % a Mastercard by měl vydělat více než 31,3 miliardy dolarů.

Stejně jako příjmy ve druhém čtvrtletí, i ony budou překonávat roční růst příjmů. V letošním roce, přepočteno na jednu akcii, průměrná prognóza prognostiků počítá s čistým ziskem ve výši 14,31 USD, což představuje nárůst o silných 21 %. V roce 2025 by měl zisk činit 16,61 USD na akcii, což představuje 16% zlepšení. To je jistě pokles, ale stále se jedná o dvouciferné číslo.

Pokud jde o ocenění, rád používám poměr ceny k zisku a růstu (PEG). Teoreticky je akcie spravedlivě oceněná, pokud má poměr PEG 1; pětiletý očekávaný poměr PEG společnosti Mastercard je těsně pod 1,6. Vzhledem k silnému a stabilnímu růstu, který si společnost jistě udrží, se však nedomnívám, že by tato prémie byla příliš vysoká. Jsme v „post-hotovostním věku“, a to samo o sobě podpoří využívání platebních karet a následně i výdaje. Myslím si, že Mastercard z toho bude velmi dobře těžit, a jsem pevně přesvědčen, že akcie je vhodné koupit.

Nakoupit akcie Mastercard Incorporated za $468.88 (0.04%)