Tajná zbraň Amazonu v hodnotě 51 miliard dolarů, kterou musíte znát

Za 30 let od založení společnosti Amazon (AMZN) se z ní stala jedna z nejznámějších společností na světě. Podle společnosti IG Group, která se zabývá finančními službami, patří mezi tři nejuznávanější společnosti a časopis Fortune ji nedávno – již osmým rokem po sobě – označil za jednu z nejobdivovanějších společností na světě.

Společnost se proslavila jako internetový prodejce s okamžitě rozpoznatelnými krabičkami se „smajlíky“, ale své impérium rozšířila i do oblasti cloud computingu, osobní elektroniky, streamování videa a hudby a v poslední době i umělé inteligence.

Investoři jsou nejvíce nadšeni potenciálem, který nabízí umělá inteligence, a cloud computing je již dlouho nejdůležitějším živitelem společnosti Amazon. Investory však možná překvapí, že nejrychleji roste jiná oblast podnikání společnosti.

Zdroj: Getty Images

Řada příležitostí

Výše zmíněná rozmanitost podnikání Amazonu dává společnosti spoustu možností růstu. Například podnikání společnosti Amazon v oblasti elektronického obchodování vzrostlo během předchozích 12 měsíců o 7 %. Posledních několik let se na segmentu internetového maloobchodu podepsala inflace, která snížila spotřebitelské výdaje a zákazníci přecházeli na levnější zboží.

Amazon Web Services (AWS), služba cloudové infrastruktury společnosti, v posledních letech také trpěla nedostatkem výdajů. Segment cloudových služeb vzrostl v uplynulém roce o 15 %, protože podniky se rovněž zdráhaly zbytečně utrácet.

Neopěvovaným hrdinou v podnikání společnosti Amazon se však v uplynulém roce stal segment digitální reklamy, který za uplynulý rok vzrostl o 24 %, čímž výrazně předčil růst ostatních hlavních segmentů podnikání společnosti Amazon. Segment během předchozích čtyř čtvrtletí vygeneroval tržby ve výši 51 miliard dolarů, ale má před sebou ještě spoustu růstu.

Výhoda Amazonu

Webové stránky elektronického obchodu Amazonu jsou základem příležitostí společnosti v oblasti online reklamy, což je důsledek mimořádně cenného digitálního „nemovitého majetku“. Společnost má k dispozici hordu dat o nákupních zvyklostech svých online zákazníků.

„Sponzorovaná“ nabídka na stránkách Amazonu má větší pravděpodobnost, že ji nakupující uvidí, a algoritmy společnosti zajišťují, že se umístění produktů zobrazí vysoce motivovaným zákazníkům nebo těm, u nichž je největší pravděpodobnost, že nakoupí. Ačkoli se jedná o základní kámen reklamního podnikání společnosti Amazon, má společnost mnoho dalších příležitostí, ze kterých může prosperovat.

Začátkem letošního roku se začala všem divákům automaticky zobrazovat reklama na filmy a televizní pořady na Amazon Prime video. Uživatelé mají možnost se z reklamy odhlásit za příplatek 2,99 USD měsíčně. Podle odhadů, které poskytl deník The Wall Street Journal, by tento krok mohl v letošním roce přinést dodatečné příjmy z reklamy ve výši 5,2 miliardy dolarů.

Kromě toho živé sportovní přenosy na Amazonu, včetně fotbalu NFL, obsahují ve výchozím nastavení reklamu, což společnosti dává další možnost, jak zvýšit své příjmy z reklamy. Reklamní příležitosti nabízí také Twitch (platforma pro streamování videoher), Internet Movie Database (IMDb) (katalog filmových a televizních informací) a řada elektronických zařízení Amazonu.

Vzhledem k rozsahu vlastností společnosti Amazon je snadné pochopit, jak společnost pokračuje v rychlém růstu reklamy.

Co bude následovat?

Nástup generativní umělé inteligence bude hrát roli i v ambicích společnosti Amazon v oblasti digitální reklamy. Společnost uvolnila řadu nástrojů, které mají inzerentům na její platformě pomáhat. Amazon například nabízí generátor obrázků poháněný umělou inteligencí, který pomáhá obchodníkům vytvářet relevantnější reklamy, a nástroj, který pomáhá psát efektivnější popisy produktů.

Amazon se již stal v této oblasti mocností a nyní je třetím největším zadavatelem digitální reklamy na světě, hned za společnostmi Google a Meta Platforms společnosti Alphabet. Vzhledem k významným příležitostem jsou však akcie překvapivě cenově dostupné. Při ceně pouhého trojnásobku tržeb představuje Amazon pro investory zajímavou příležitost.