Významné osobnosti v tichosti zvyšují své sázky na čínskou ekonomiku

S blížícím se koncem roku 2024 zůstávají v popředí globálních diskusí obavy z Číny – od problémů s nemovitostmi až po nedostatečné hospodářské údaje. Země, která se potýká s přetrvávajícím dopadem rozsáhlých výluk zavedených v roce 2020, vykazuje slabší hrubý domácí produkt (HDP), potýká se s problémy na akciovém trhu a vysokou mírou nezaměstnanosti. Tyto faktory oslabily naděje na rychlé postpandemické oživení. I přesto však tento pesimistický výhled nesdílejí všichni, kdo o trhu přemýšlejí.

“Všichni se na Čínu dívají skrz prsty,” řekl investiční ředitel (CIO) společnosti BML Funds Ted Alexander. Ted minulý týden hovořil v pořadu CNBC “Street Signs Asia” a pochyboval, že by Čína mohla vzhledem k současnému stavu překvapit ještě více neuspokojivými zprávami. Místo toho zdůraznil inovační potenciál země a dodal: “Myslím, že každému by prospělo mít expozici vůči Číně.”

V souladu s tímto pohledem se zdá, že i Wall Street je vůči Číně býčí. Vysoce postavení investoři, jako například David Tepper ze společnosti Appaloosa Management a Michael Burry, známý z filmu “Big Short”, nedávno zveřejnili, že Číně nadále věří. Z regulatorních hlášení 13F vyplynulo, že čínský gigant v oblasti elektronického obchodu, Alibaba, tvoří 12 % akciového podílu Appaloosy ve výši 6,2 miliardy USD, přičemž Tepper si podíl drží, přestože jej během druhého čtvrtletí snížil o 7 %. Kromě toho Tepper zvýšil podíly v dalších čínských společnostech, včetně JD.com, KE Holdings, iShares China Large-Cap ETF a KraneShares CSI China Internet ETF.

Alibaba Group Holding Limited (BABA)

Burry tyto kroky zrcadlil nákupem akcií Alibaba ve druhém čtvrtletí, čímž odhalil investici ve výši 11,2 milionu USD, která je jeho největším podílem. Součástí Burryho portfolia jsou i další čínské technologické společnosti jako Baidu a JD.com.

Baidu, Inc. (BIDU)

Společnost BCA Research nedávno zvýšila váhu čínských akcií na pevnině na nadváhu, a to na základě očekávání stratéga Jing Simy, že čínské akcie na pevnině budou pasivně překonávat globální akcie.

JD.com, Inc. (JD)

Dalším, kdo věří v potenciál Číny, je zkušený investor George Boubouras. Výkonný ředitel výzkumu ve společnosti K2 Asset Management George se zaměřuje na rozvíjející se trhy. Podle CNBC má na Peking “taktický a dynamický náklon” a doporučil investovat do vývozců do Číny, jejichž zisky jsou především v rozvinutém světě.

Ne všichni na Wall Street však toto přesvědčení sdílejí. Nedávno banka Goldman Sachs opustila svou dlouhodobou sázku na měď a snížila svou prognózu ceny pro rok 2025 o téměř 5 000 USD za metrickou tunu. Důvod? Snižující se poptávka po červeném kovu v Číně. Dalším úderem proti pozitivnímu výhledu pro Čínu je snížení prognózy růstu této asijské země Bank of America na pouhých 4,8 % pro letošní rok.

Pokles širších údajů o PMI v zemi a slábnoucí údaje o bydlení naznačují, že problémy Číny jsou stále velmi reálné. Minulý týden přišly neuspokojivé údaje o inflaci v podobě nižších cen dopravních prostředků a zboží pro domácnost a také nájemného. Maloobchodní tržby a údaje z průmyslu také nedosáhly na své cíle.

Přesto se mezi těmito údaji objevilo několik pozitivních bodů. Aktivita čínských továren se v srpnu mírně zvýšila, když výrobní index PMI Caixin dosáhl hodnoty 50,4. Maloobchodní tržby v Pekingu mají také rostoucí tendenci, v červenci se meziročně zvýšily o 2,7 %, což představuje 18 měsíců po sobě jdoucí expanze.

Navzdory všeobecnému přesvědčení zaznamenal čínský cestovní ruch letos v létě výrazný nárůst. Země v tomto období zaznamenala přibližně 872 milionů cestujících po železnici. Podle údajů ministerstva dopravy toto číslo znamenalo 6,2% nárůst oproti předchozímu roku.

Zdroj: Getty Images

Kromě toho Peking předpovídá rekordní rok 2024 pro čínskou leteckou dopravu a předpokládá 12,9% nárůst oproti 619,6 milionu cestujících v letecké dopravě zaznamenaných v roce 2023. Podle Song Zhiyonga, vedoucího Úřadu pro civilní letectví, současné prognózy naznačují, že počet vnitrostátních a mezinárodních letů cestujících dosáhne v letošním roce 700 milionů.

Tento předpokládaný nárůst čínské letecké dopravy lze přičíst mnoha faktorům, včetně svátků lunárního nového roku, olympijských her v Paříži a zvýšené poptávky po letech mezi Čínou a těmito zeměmi: Japonskem, Jižní Koreou, Singapurem a Evropou.

V komentáři k tomuto vývoji Eric Lin, vedoucí oddělení Greater China Research ve společnosti UBS, připustil, že “čínské společnosti [měly] v letošním roce velmi solidní zisky” navzdory větším obavám z makrodat. Z jeho pohledu vyplývá, že ty budou v krátkodobém horizontu, přinejmenším do konce roku, hnací silou podpory čínských akcií. Lin rovněž upozornil na 10% růst cílové ceny MSCI China do konce roku 2024.

iShares MSCI China ETF (MCHI)

Celkově lze říci, že ačkoli aktuální ekonomické údaje z Číny vyvolávají obavy, někteří tržní myslitelé a investoři se domnívají, že stále existuje světlá stránka. Tvrdí, že trendy v konkrétních odvětvích, jako je výroba, maloobchod a cestovní ruch, mohou signalizovat potenciální vzestup navzdory dobře propagovaným ekonomickým problémům země.