Robotaxi: Spuštění dopravní revoluce v hodnotě bilionu dolarů

Debut vozů Tesla Robotaxi je velkou událostí z jednoduchého důvodu – publicita.

V poslední době jsme se zaměřili na autonomní vozidla (AV). A ačkoli toto nadšení není nové, rozhodně bylo posíleno záplavou vývoje, který se v poslední době rozvíjí. Ve skutečnosti vidíme v tomto odvětví tolik příslibů, že jsme o něm několik dní bouchali do stolu a sdíleli vše o úsvitu „věku AV“. A probrali jsme toho opravdu hodně.

Mluvili jsme o tom, jak se samořiditelná auta rozšiřují na silnice po celé Americe…

Prozkoumali jsme technologie, které jsou základem těchto působivých strojů…

Dokonce jsme naznačili, jak by autonomní vozidla mohla vytvořit ekonomickou příležitost v hodnotě několika bilionů dolarů.

Ale ještě jsme neprobrali konkrétní katalyzátor, který by mohl tuto revoluci posunout na vyšší rychlostní stupeň.

Ve skutečnosti, věřte tomu nebo ne, by tento stimul mohl přijít již za několik dní – ve čtvrtek 10. října, kdy si na AV revoluci posvítí nejbohatší muž světa.

Toho odpoledne odhalí generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk svůj pravděpodobně největší projekt vůbec: Robotaxi,plně autonomní vozidlo Tesla.

Samozřejmě, že mnoho současných vozů firmy má některé samořídicí funkce. Žádný z nich však není plně samořídícím vozidlem.

Robotaxi si klade za cíl být právě takovým vozem.

Co je na Robotaxi tak zvláštního?

Robotaxi společnosti Tesla chce být plně samořídícím vozidlem, které se může spolehnout výhradně na pokročilý software a hardware a fungovat bez zásahu člověka.

Jistě, Waymo už taková auta má, stejně tak čínské Apollo Go.

Ale Tesla se to snaží udělat lépe než ostatní – a myslíme si, že by mohla velmi dobře uspět.

AV firmy jako Waymo navíc svá auta neprodávají veřejnosti. Jsou dostupná pouze prostřednictvím služeb pro místní přepravu.

Tesla je však především automobilka, což znamená, že Robotaxi může být právě prvním AV vozem, který bude možné zakoupit.

Proto si myslíme, že tento debut je tak velkou událostí. Bude to pravděpodobně první okamžik, kdy zákazníci uvidí plně autonomní vozidlo, které mohou zaparkovat přímo u svých vlastních příjezdových cest.

Nejenže by tento AV mohl proměnit čas strávený řízením v čas strávený prací nebo odpočinkem, ale teoreticky by také mohl sám přepravovat další lidi… a vydělávat svému majiteli další příjmy.

Taková je alespoň Muskova vize. Chce vytvořit síť autonomních přepravních služeb, kterou by mohli majitelé Robotaxi využívat. Jejich vozy by přepravovaly ostatní a oni by na těchto jízdách vydělávali.

Docela dobrý nápad, co říkáte? My si to myslíme.

To vše a ještě více bude pravděpodobně k vidění 10. října, kdy Musk vystoupí na pódiu na své očekávané akci Robotaxi.

Takže ano, je to velká věc.

Ale je to také velká věc z mnohem prostšího důvodu – reklama.

Zdroj: Canva

Všechny oči upřené na AV

Právě teď se v oblasti autonomních vozidel odehrává tolik zajímavých událostí.

Jak jsme již zmínili dříve, společnost Waymo poskytuje více než 100 000 autonomních jízd týdně po celém Phoenixu, San Franciscu a Los Angeles. V nadcházejících měsících se chystá rozšířit své působení také do Austinu v Texasu a Atlanty v Georgii. Nemluvě o tom, že právě získala dalších 5 miliard dolarů od společnosti Alphabet (GOOG, GOOGL) a oznámila, že její vozy začnou jezdit i po dálnicích v oblasti Phoenixu.

Mezitím Apollo Go podle všeho také poskytuje přibližně 100 000 autonomních jízd týdně v různých městech po celé Číně. A chce také agresivně expandovat.

V Texasu chtějí společnosti Aurora a Kodiak Robotics do konce roku nasadit na veřejné silnice své nákladní vozy bez řidiče, které budou autonomně přepravovat náklad. A v Arizoně společnost Uber Eats využívá Waymo k autonomnímu vyřizování některých online objednávek na rozvoz jídla.