Čínská společnost Pony AI, která se zabývá výrobou autonomních vozidel, se chystá vstoupit na americkou burzu. Společnost Pony AI, která se snaží jít ve stopách nedávno zveřejněných firem a zbavit se omezení plynoucích z několikaletého zákazu Pekingu získávat kapitál v zahraničí, vstupuje na burzu odvážným krokem, za nímž stojí japonský automobilový gigant Toyota. Tím se otevírá nová éra pro čínské podniky, které chtějí proniknout na prosperující americký trh.
V podobném duchu debutoval v květnu na newyorské burze luxusní čínský startup Zeekr vyrábějící elektromobily a připojil se tak k řadě významných čínských technologických firem, které vstoupily na burzu. Další startup v oblasti autonomních vozidel, WeRide, se také přihlásil o slovo a plánuje podat primární veřejnou nabídku akcií (IPO) v USA, i když s odkladem na pozdější období tohoto roku. Navrhované IPO se může pochlubit vysokou valuací 5 miliard dolarů.
Společnost Pony AI již dříve shrábla impozantní ocenění ve výši 8,5 miliardy dolarů, když získala kapitál v roce 2022. Klíčovou roli sehrál japonský automobilový titán Toyota, který posloužil jako následný investor a podle údajů PitchBook v roce 2020 do čínského startupu nalil 400 milionů dolarů. Výsledkem této investice je, že Toyota vlastní 13,4% podíl ve společnosti Pony AI.
Finanční cesta společnosti pokračovala v roce 2023 výraznou injekcí 100 milionů dolarů od saúdskoarabské společnosti Neom, po níž v říjnu následovala infuze 27 milionů dolarů od čínské společnosti rizikového kapitálu GAC Capital. Další zvýšení sázek odhalují nedávné dokumenty, podle nichž představenstvo společnosti Pony AI snížilo minimální ocenění pro IPO na 4 miliardy dolarů, přičemž minimální cíl pro získání kapitálu se snížil ze 425 milionů na 200 milionů dolarů.
Přihláška společnosti Pony AI k IPO odhalila více informací o jejích operacích, vozovém parku a číslech, které byly dříve ponechány v tajnosti. Společnost provozuje rozsáhlou flotilu 190 “roboautomobilů” v Pekingu a Kantonu, kterou doplňuje více než 250 robotických os v Pekingu, Kantonu, Šen-čenu a Šanghaji. Tato různorodá vozidla mohou zákazníkům účtovat jízdné ve všech čtyřech městech a v Pekingu, Kantonu a Šen-čenu fungují zcela bez řidičů.
Nabízejí v průměru 15 jízd denně na jedno robotaxi 220 000 registrovaným uživatelům aplikace PonyPilot, kteří nasbírali více než 20 milionů autonomních jízd. Pouze 2,4 milionu z nich však bylo bez přítomnosti lidského řidiče.
Společnost poskytující autonomní vozidla doplňuje své služby robotaxi o rozvíjející se obchod s robotickými nákladními automobily, který se v první polovině letošního roku může pochlubit 57 firemními zákazníky, což představuje 73 % celkových příjmů. Většinu těchto příjmů však generují tři největší zákazníci společnosti Pony AI, kteří se na celkových příjmech ve stejném období podíleli 62,8 %.
Navzdory těmto značným příjmům vykazují finanční výsledky společnosti prudké ztráty. Autonomní vozidla vyžadují značné investice a společnost Pony AI není výjimkou. Společnost vykázala v roce 2022 hrubý zisk 32 milionů dolarů a v roce 2023 17 milionů dolarů.
To není překvapivé vzhledem k tomu, že Pony AI je průkopníkem v oblasti autonomních technologií, které jsou vysoce závislé na senzorech. K 30. červnu měla společnost přibližně 1 300 zaměstnanců, z toho 44 % ve výzkumu a vývoji, 16 % v nasazování technologií a výrobě a 28,5 % v provozu.
Zatímco předpokládané příjmy se zdají být slibné, zejména díky zvýšenému jízdnému za robotaxi, společnost Pony AI je méně optimistická, pokud jde o odpočty nákladů, a očekává jejich “další vývoj v blízké budoucnosti”. V roce 2024 došlo k impozantnímu zdvojnásobení příjmů společnosti na 24,7 milionu dolarů ve srovnání se stejným obdobím loňského roku a k meziročnímu snížení ztráty v prvním pololetí. Vzhledem k celkovým tržbám ve výši 71,9 milionu USD v roce 2023 by však cesta k ziskovosti mohla být pro společnost dlouhá.
Pony AI vykresluje působivý obraz svého technologického pokroku. Vyprávění společnosti rezonuje s obdivuhodnými vizemi přímo ze sci-fi filmu. Zatímco cestující obdivují autonomní vozidlo s aplikacemi, vůz se po jedné jízdě sám rozjede, aby zahájil další, a nechává přihlížející žasnout nad zázraky, které může budoucnost přinést.