Deutsche Bank vyzdvihuje pro rok 2025 pouze jednu automobilovou akcii

Společnost Tesla je majákem amerického automobilového průmyslu na horizontu roku 2025, říká Deutsche Bank.

Podle Deutsche Bank, jedné z předních světových společností poskytujících finanční služby, je Tesla Inc., gigant v oblasti elektromobilů, předpokládaným jediným odolným americkým výrobcem automobilů, který představuje atraktivní perspektivu v době, kdy se odvětví připravuje na nestabilitu za potenciální druhé Trumpovy vlády. Analytici Deutsche předpovídají nepředvídatelný výhled pro tradiční automobilky, jako jsou Ford a General Motors, kvůli hrozícím výzvám, které představuje politika nastupující administrativy, a naznačují, že Tesla by se mohla stát jasným lídrem odvětví.

Pod vedením Tima Rokossy se analytici Deutsche podělili o své hodnocení, podle něhož se Tesla Inc. (TSLA) díky svému vpádu do oblasti technologie autonomního řízení dostala před konkurenci. Automobilka tak má do roku 2025 dobrou pozici. V poznámce zaslané klientům v pondělí se opakuje, že pokud Tesla úspěšně zavede svou službu robotaxi ve slíbených zeměpisných oblastech, mohla by nově definovat standardy technologie autonomního řízení, což by pro konkurenty znamenalo obtížný úkol ji napodobit nebo nahradit.


Budoucnost tradičních výrobců automobilů, jako jsou Ford a General Motors, se zdá být plná nejistot, které mohou zásadně ovlivnit jejich strategii i finanční výsledky. Obě společnosti čelí výzvám spojeným s možným zrušením daňových úlev na elektromobily, což by mohlo snížit dostupnost a atraktivitu těchto vozidel pro spotřebitele. Tento krok by měl zvláště negativní dopad na jejich snahy prosadit se v segmentu elektrických vozidel, který je považován za klíčový pro budoucnost automobilového průmyslu. Záměr nově zvoleného prezidenta Donalda Trumpa zrušit tyto úlevy naznačuje, že vládní podpora pro udržitelnou mobilitu může být v příštích letech značně omezená. Navíc, jak upozorňuje Deutsche Bank, hrozba nových cel na dovoz automobilových dílů či hotových vozidel pod Trumpovou administrativou může ještě více destabilizovat tradiční automobilky. Tato opatření by mohla zvýšit náklady na výrobu, což by dále oslabilo jejich konkurenceschopnost na globálním trhu. V tomto nejistém prostředí budou Ford a General Motors nuceni rychle reagovat a hledat nové způsoby, jak minimalizovat rizika a přizpůsobit se měnícím se regulačním a tržním podmínkám.

V souvislosti s těmito potenciálními změnami analytici upřesňují: “Pokud by došlo ke zrušení/změně [zákona o snížení inflace] nebo k uvalení dodatečných cel na dovážené díly, relativní konkurenční pozice společnosti Tesla by se podle našeho názoru jen posílila.” Odůvodnění tohoto závěru spočívá v dominantním postavení společnosti Tesla na domácím trhu. Společnost má nejvyšší podíl amerických výrobků ze všech hlavních modelů elektrických vozidel prodávaných ve Spojených státech, což ji podporuje uprostřed mezinárodních obchodních komplikací. Navíc struktura nákladů na vozidla Tesla údajně výrazně převyšuje konkurenci, což posiluje odolnost společnosti vůči politickým změnám.

Naproti tomu společnosti Ford a General Motors sázejí při zvyšování ziskovosti svých elektromobilů spíše na federální daňové pobídky. Nad těmito společnostmi se vznáší nejistota v souvislosti s očekávaným zrušením daňových úlev, což omezuje jejich prostor pro ziskové manévry.

Zdroj: Getty Images

Naproti tomu Deutsche Bank vyjádřila optimismus ohledně dalších hráčů v odvětví, konkrétně dodavatelů automobilových dílů Autoliv a Dana. Společnost Autoliv je známá svou nabídkou zaměřenou na pohonné jednotky, která by potenciálně mohla odolat změnám vyvolaným druhou Trumpovou administrativou. Společnost Dana mezitím vykázala slibné kroky, například nedávný prodej své obchodní jednotky zaměřené na těžká nákladní vozidla. Očekává se, že tento strategický krok uvolní finanční prostředky, které společnosti umožní snížit zadlužení, a tím zlepšit její finanční stabilitu.

V současné době Tesla zaznamenala v tomto roce výrazný 60% růst. Tento pozitivní růstový trend však nesdílí společnosti Autoliv a Dana, obě společnosti zaznamenaly pokles. Autoliv vykázal pokles o přibližně 9 %, zatímco Dana zaznamenala výraznější pokles o více než 10 %.

Dominantní postavení společnosti Tesla jako bezkonkurenčního lídra nebude snadno zpochybněno, zejména díky jejímu prosazování technologie autonomního řízení a silným domácím kořenům. Mezitím budou muset tradiční výrobci automobilů znovu vyjednávat o svých pozicích ve světle potenciálních politických změn. Různorodá dynamika napříč celým odvětvím naznačuje, že automobilky čeká období změn a přeuspořádání, protože se potýkají s měnící se vládní politikou a převratnými technologiemi, čímž ještě více podtrhuje význam této analýzy Deutsche Bank v době, kdy se automobilový průmysl blíží k prahu roku 2025.