Společnost Uber Technologies (UBER) a její přední platforma pro mobilitu vstoupily v roce 2019 na burzu s cenou za akcii zhruba 45 USD. V té době vykazovala provozní ztrátu přes 4 miliardy USD ročně. Dnes se cena akcií společnosti Uber zvýšila na přibližně 60 USD. Co je však mnohem důležitější, společnost loni dosáhla provozního zisku ve výši 2,7 miliardy dolarů.
Podobný příběh vypovídá i tvorba volných peněžních toků (FCF). Společnost se z počátku své veřejně obchodované historie, kdy ročně spálila přibližně 4 miliardy USD, dostala na úroveň, kdy za posledních 12 měsíců vygenerovala 6 miliard USD FCF.
Díky pětileté transformaci z „jednorožce“ na vyspělejší (a ziskovější) podnik – a přitom jen s minimálním nárůstem ceny akcií – je možná právě teď ten správný čas na koupi nově vyhlížejícího podniku.
Zde jsou čtyři důvody, proč je stále čas na nákup této slibné růstové akcie.
1. Uber je špičkou v rozvíjejícím se odvětví
Přední síť mobility společnosti Uber spojuje 161 milionů aktivních zákazníků platformy měsíčně s téměř 8 miliony řidičů a rostoucí flotilou autonomních vozidel. Ať už jde o přepravu osob, nákupů nebo nákladu, obrovská platforma Uberu poskytuje možnosti mobility ve více než 10 000 městech po celém světě, což vede k 31 milionům jízd denně.
Díky tomuto rozsáhlému využívání má segment mobility společnosti Uber v současné době dominantní 75% podíl na trhu v oblasti sdílení jízd ve Spojených státech a vedoucí 25% podíl na celém světě. Mezitím segment rozvozu (Uber Eats) drží 23% podíl na rozvozu jídla, což z něj dělá jasnou dvojku v USA a zaostává pouze za 67% podílem společnosti DoorDash (DASH).
Vzhledem k tomu, že se očekává, že odvětví sdílené jízdy a rozvozu jídla poroste v USA v příštích letech středně vysokým dvouciferným tempem – a v mezinárodním měřítku může být ještě rychlejší -, měla by společnost Uber díky svému postavení jedničky prosperovat.
2. Uber si vytvořil silnou značku
Hlavním důvodem, proč jsem optimistický ohledně toho, že Uber zůstane lídrem v oboru, je jeho široce rozpoznatelná značka. Společnost se nedávno umístila na 61. místě v žebříčku nejhodnotnějších globálních značek společnosti Kantar BrandZ pro rok 2024, čímž si polepšila o 35 pozic z loňského 96. místa. Společnost Kantar BrandZ vytváří své žebříčky na základě kombinace ekonomické a finanční hodnoty značky s její hodnotou pro spotřebitele a osoby s rozhodovacími pravomocemi v podnikání prostřednictvím řady studií a zpráv.
Pro investory je důležité, že se Uber na tomto seznamu ocitl, protože akcie spojené se seznamem 100 nejsilnějších značek společnosti Kantar každoročně překonávají od roku 2006 index S&P 500 (312% růst indexu S&P 500 ve srovnání se 400% růstem indexu 100 nejsilnějších značek a 441% růstem indexu 10 nejsilnějších značek).
Podobně i žebříček Top 100 globálních značek společnosti Comparably měří, jak zákazníci vnímají kvalitu značky, a společnost Uber se v něm umístila na 90. místě. Díky celosvětovému uznání a celkové spokojenosti zákazníků, které jsou značce Uber vlastní, se domnívám, že společnost kolem své činnosti vytváří rozšiřující se příkop, který ji chrání před novými konkurenty.
3. Uber má zlepšující se marže a generování hotovosti
Ačkoli společnost Uber již nedosahuje trojciferného tempa růstu tržeb, jak tomu bylo krátce v roce 2022, její obrat v profilu marží a zlepšení tvorby hotovosti je pozoruhodný. S tím, jak se masivní oboustranná síť Uberu nadále rozšiřovala – a stávala se chytřejší díky podkladovým datům poskytovaným z každé jízdy, kterou obslouží – se provozní marže a marže FCF společnosti překlopily z hluboce záporných do kladných hodnot.
I po započtení odměn za akcie se Uber nyní může pochlubit solidní 10% marží FCF a rychle se proměnil v dojnou krávu.
A to by mohl být jen začátek.
Členský program Uber One, který nyní čítá 25 milionů členů – což je o 70 % více než v loňském roce – generuje stabilní peněžní toky s vysokou marží.
Program Uber One je podobný nabídce Prime společnosti Amazon (AMZN) nebo členství ve velkoobchodě Costco (COST). Tyto programy nabízejí nižší ceny a více pobídek pro členy výměnou za vyšší loajalitu zákazníků a zvýšené výdaje. Noví členové Uberu se ukázali být pro společnost velmi cenní, protože utrácejí čtyřikrát více než nečlenové a zároveň již tvoří 40 % rezervací společnosti.
Mezitím se společnosti Uber nadále daří vysoce maržové reklamě, která v posledním čtvrtletí vzrostla o 80 % a v roce 2024 dosáhne obratu 1 miliardy dolarů.
Částečně díky těmto začínajícím vysoce maržovým produktům vedení věří, že FCF v příštích třech letech vzroste o 30 až 40 %, což zdůrazňuje, že to nejlepší teprve přijde.
4. Uber má přiměřené ocenění
Navzdory tomu, že je Uber špičkou, nejrozpoznatelnější značkou a nejziskovějším operátorem ve své nice, zůstává jeho ocenění poměrně rozumné.
V porovnání se svými třemi konkurenty je poměr ceny k tržbám (P/S) společnosti Uber nejnižší ve skupině, kromě společnosti Lyft (LYFT), která ještě nedosáhla provozního zisku.
Navíc výnos FCF společnosti Uber ve výši 3,2 % (po odečtení odměn vázaných na akcie) se rovná průměru indexu S&P 500. Analytici očekávají, že Uber v roce 2025 zvýší tržby o 16 %, což převyšuje dlouhodobé průměry indexu S&P 500, takže se zdá, že se obchoduje za diskontované ocenění.
Ačkoli akcie společnosti klesly o 30 % ze svých maxim poté, co se trh obával partnerství společnosti Waymo s Moove (namísto opětovného Uberu) s cílem expandovat do Miami, domnívám se, že tyto obavy jsou přehnané. Vzhledem k tomu, že Uber má v Moove uzavřenou dohodu o partnerství a podíl na základním kapitálu (spolu s místy v představenstvu), není společnost v žádném případě ponechána v nevědomosti.
Nakonec díky těmto čtyřem důvodům v kombinaci s nedávno zvýhodněnou cenou akcií je Uber lákavou investicí pro investory, kteří chtějí spojit vysoký růstový potenciál se solidní tvorbou hotovosti.