Jako dlouholetý příznivec a akcionář společnosti Ford Motor Company (F) jsem si vyslechl řadu pozitivních i negativních komentářů na adresu této společnosti. Jedna stará zkratka, která byla se společností v minulosti spojována – „Found On Roadside Dead“ – je v těchto dnech trochu blízká.
V posledních letech se Ford snažil udržet své náklady na nízké úrovni ve srovnání s konkurencí z druhého konce světa a jedním z velkých problémů, které se dotkly zisku na akcii, byly náklady na záruky, které se v posledních čtvrtletích projevily jako nepříjemné. Ford se však chystá otřást a náprava jeho problémů s kvalitou nemůže pro investory přijít příliš brzy.
Ford má za sebou drsnou historii stahování výrobků z trhu
Ford bohužel zahájil rok 2024 podobně jako celý rok 2023, a to svolávací akcí týkající se jeho nákladního vozu F-150, který je tahounem peněz. Svolání se týkalo potenciálně katastrofální závady zadní nápravy, kdy by její selhání vedlo k nečekanému převrácení nebo ztrátě výkonu.
V současné době má Ford druhý nejvyšší počet svolávacích akcí v roce 2024 mezi automobilkami, a to 62, pouze za konkurenčním Stellantisem‚ 67. Pro srovnání, General Motors (GM) se hlásí s 33 svolávacími akcemi. Ford je sice v počtu svolávacích akcí na druhém místě, ale až budou zveřejněny všechny údaje, mohl by mít v letošním roce celkově více svolávaných vozidel.
Nejedná se ani o nový trend, neboť Ford vede v tomto odvětví v počtu svolávacích akcí již tři roky po sobě. Třešničkou na dortu byla pokuta od Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) ve výši 165 milionů dolarů za nedodržení federálních požadavků na svolávání vozidel – druhá nejvyšší pokuta v 54leté historii tohoto úřadu.
Něco se musí změnit a minulý týden společnost potvrdila jednu významnou personální změnu.
Ford chce nového šéfa kvality
Ford potvrdil, že jmenuje nového šéfa kvality, který bude realizovat jeho strategii zvrácení stahování výrobků z trhu a snížení nákladů na záruky. Nový vedoucí pracovník zatím nebyl oznámen, ale jedná se o nábor nebo povýšení, které společnost potřebuje správně provést. Jim Baumbick, dosavadní šéf kvality, se přesune do oblasti dohledu nad celým týmem programů pro vozidla, včetně doplnění programů pro elektromobily.
Očekává se, že tento krok vstoupí v platnost počátkem roku 2025 a může trvat 18 měsíců, než se na trh dostanou novější modely, které snad budou mít lepší kvalitu, a zlepší se tak problémy Fordu se svoláváním a kvalitou. Vysoký počet svolávacích akcí vedl ke zhoršení výsledků v oblasti zisku, a to i během druhého čtvrtletí, kdy se náklady na záruky zvýšily o 800 milionů dolarů ve srovnání s předchozím rokem, a to především kvůli problémům s vozy uvedenými na trh v roce 2021 nebo dříve.
Generální ředitel Fordu Jim Farley se nechal slyšet, že náprava problémů s kvalitou byla pro společnost nejvyšší prioritou, ale věří, že se její fungování zlepšilo a výsledky se brzy projeví: „Po třech letech tvrdé práce na nápravě všech našich deficitů … máme nyní vše k tomu, aby se naše kvalita skutečně změnila ve prospěch našich zákazníků a našeho podnikání,“ řekl Farley podle agentury Reuters novinářům na akci minulý týden.
Je Ford vhodný ke koupi?
Akcie Fordu od začátku roku ztratily zhruba 20 % své hodnoty, což je daleko za jeho městským rivalem GM, který získal téměř 40 %. Pro příjmové investory, kteří považují dividendový výnos Fordu ve výši 6,1 % za atraktivní, by to mohla být příležitost k nákupu, ale pro mnoho investorů je lepší sledovat boje Fordu z boku.
Na kultovní automobilku je prostě příliš mnoho protivětrů. Nejenže se společnost potýká s náklady na záruky a problémy s kvalitou, ale čelí také těžkému boji v Číně, kde domácí výrobci vozidel prudce rostou díky levným elektromobilům. Ford zahájil restrukturalizaci svého evropského podniku, včetně propouštění 4 000 pracovních míst do roku 2027, a na své řadě elektromobilů prodělává miliardy. Vzhledem ke všem problémům Fordu, které je třeba vyřešit, se automobilka nyní nejeví jako atraktivní nákup.