Podniky téměř ve všech odvětvích, od prudké inflace přes zvyšování úrokových sazeb až po narušení dodavatelského řetězce, se nyní potýkají s řadou jedinečných problémů.
Pokud se však soustředíte na kvalitní podniky, které hodláte koupit a držet alespoň tři až pět let – ne-li déle -, neměla by vám ani současná bolest, kterou investoři pociťují, zabránit ve věrném budování portfolia.
Pokud máte 2 000 dolarů, které můžete investovat do akcií, zde jsou dva fantastičtí uchazeči, které byste mohli zařadit do svého nákupního seznamu.
1. DexCom
Společnost DexCom (DXCM) je jednou z nejvýznamnějších sil v odvětví zařízení pro kontinuální monitorování glukózy (CGM) a ovládá zhruba 50 % tohoto mnohamiliardového trhu.
Zdroj: Getty Images
Velkou výhodou přístrojů CGM společnosti DexCom je, že uživatelé nepotřebují tyčinky na prst a mohou se spolehnout na jednodotykový aplikátor spojený s malým senzorem a vysílačem, který jim umožní sledovat hladinu glukózy. Nejnovější generace zařízení CGM společnosti DexCom – G7, které bylo schváleno v Evropě, Velké Británii a Hongkongu a v současné době čeká na schválení v USA – je o 60 % menší než systém G6 a je připraveno k použití za půl hodiny místo dvou.
Odhaduje se, že jen ve Spojených státech bylo diagnostikováno 29 milionů lidí s cukrovkou – a dalších 9 milionů lidí může mít cukrovku, aniž by o tom věděli. Zařízení CGM umožňují osobám s diabetem 1. nebo 2. typu sledovat hladinu glukózy 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a potenciálně se tak vyhnout život ohrožující zdravotní příhodě. Není divu, že se používání CGM stále rychle rozšiřuje.
Podle nedávné zprávy společnosti Grand View Research se odhaduje, že do roku 2028 bude mít globální trh s CGM hodnotu 10,4 miliardy dolarů. Podle téže zprávy jsou „klíčovými faktory, které tento trh pohánějí, rostoucí výskyt diabetu spolu s rostoucím počtem geriatrické populace náchylné k cukrovce“.
Zdroj: Unsplash
Za posledních deset let přinesla společnost DexCom investorům celkový výnos téměř 300 %. K tomu přispěl trvalý úspěch přístrojů CGM a silný růst tržeb spojený s trvalou ziskovostí. Ve stejném sledovaném desetiletém období vzrostly roční příjmy společnosti DexCom o 66 %, zatímco čistý zisk vzrostl o více než 53 %. V prvních devíti měsících roku 2022 vyskočily celkové příjmy společnosti DexCom o 20 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2021, zatímco její čistý zisk vzrostl o 12 %.
Při současné ceně by vám při investici 2 000 USD do společnosti DexCom zůstalo přibližně 17 akcií.
2. Pfizer
Společnost Pfizer (PFE) přitáhla pozornost mnoha investorů již na počátku pandemie. Comirnaty, vakcínový hit na COVID-19, který vyvinula společně s firmou BioNTech, dosáhl v roce 2021 prodejů ve výši téměř 37 miliard USD. Její antivirový lék proti koronavirům Paxlovid dosáhl v loňském roce prodejů ve výši 76 milionů dolarů, přestože získal povolení k nouzovému použití od amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv teprve v prosinci.
Zdroj: Reuters
Vzhledem k tomu, že se nyní očekává nevyhnutelný pokles prodejů produktů společnosti Pfizer, které se týkají koronavirů, a že některé z jejích klíčových produktů brzy ztratí patentovou exkluzivitu, někteří investoři by se mohli ptát, zda teze o tomto zdravotnickém gigantu stále platí. Já tvrdím, že ano, a řeknu vám proč.
Nejprve se podívejme na finanční výsledky společnosti Pfizer za mnohem širší období, než jsou její úspěchy v období pandemie. Je pravda, že růst bilance probíhal před pandemií mnohem konzervativnějším tempem – což u jedné z největších farmaceutických společností na světě není vůbec neobvyklé – a v letech 2018 a 2019 se tržby operativně zvýšily přibližně o 2 %.
Nicméně při pohledu zpět na období posledních deseti let společnost zvýšila své tržby i čistý zisk přibližně o 50 % a její provozní peněžní tok vzrostl přibližně o 95 %.
Zatímco společnost Pfizer vykázala v roce 2021 nárůst tržeb o 92 % (zejména díky prodeji vakcín proti koronavirům a antivirových tablet), bez zahrnutí těchto produktů tržby ve srovnání s rokem 2020 stále vzrostly o 6 %. To odpovídá spíše tomu, co by investoři očekávali od vyspělého podniku, jako je společnost Pfizer, v normálním prostředí.
Zdroj: Unsplash
Společnost Pfizer pokračuje v silném růstu svého stávajícího širokého portfolia léků, které zahrnuje trháky, jako je lék na ředění krve Eliquis, „rodina vakcín“ Prevnar a léky na kardiomyopatii Vyndaqel/Vyndamax. Co se týče připravovaných produktů, generální ředitel Albert Bourla ve zprávě o výsledcích za třetí čtvrtletí uvedl, že „v příštích 18 měsících očekáváme, že se na trhu objeví až 19 nových produktů nebo indikací … většina z nich byla objevena vlastními silami a téměř všechny budou určeny pro indikace mimo pandemie COVID-19“.
Neuvěřitelné úspěchy společnosti Pfizer s produkty COVID-19 jí také přinesly obrovské množství peněžních prostředků, které využila k podpoře svého výzkumu a vývoje a ke zvýšení aktivity v oblasti fúzí a akvizic. Obě strategie by se mohly v příštích pěti až deseti letech velmi vyplatit jak jejímu podnikání, tak i investorům.