Lucid: Výrobce luxusních elektromobilů s potenciálem překonat i Teslu

Lucid je vysoce hodnocený výrobce luxusních elektromobilů, které mají větší dojezd a prostor pro nohy než mnohé modely Tesla.

Společnost Lucid Group (NASDAQ:LCID) vznikla v roce 2007 jako společnost Atieva. Firmu založil bývalý viceprezident společnosti Tesla Bernard Tse a bývalý obchodní viceprezident společnosti Astoria Networks Sam Weng. Klíčovou hnací silou úspěchu společnosti Lucid byl Peter Rawlinson, britský inženýr, který pracoval jako viceprezident pro inženýrství vlajkové lodi společnosti Tesla Model S. Rawlinson přenesl své znalosti/zkušenosti ze společnosti Tesla do společnosti Lucid v roce 2013, kdy se stal technologickým ředitelem [CTO] a poté generálním ředitelem. Důvodem, proč je tento příběh zajímavý, je skutečnost, že společnost Lucid má filozofii designu Tesla zakotvenou v celém podniku. Společnost se však zaměřuje na vytváření luxusních vozidel vyšší třídy. Na internetu se objevilo mnoho zpráv o tom, že Tesla má problémy s kvalitou, od panelů, které zcela nesedí, až po vlasy usazené v laku. Generální ředitel společnosti Lucid přiznává, že „Tesla je inovativní, ale není kvalitní“. To dává smysl, protože posláním Elona Muska je vyrobit cenově dostupný elektromobil pro masy. Proto se domnívám, že Lucid má na trhu luxusních elektromobilů významnou příležitost. V tomto příspěvku rozeberu obchodní model společnosti, finanční údaje a ocenění, pojďme se do toho ponořit.

Zdroj: Lucidmotors

Obchodní model

Posláním společnosti Lucid je „inspirovat k přijetí udržitelné energie vytvářením pokročilých technologií a nejpodmanivějších luxusních elektrických vozidel zaměřených na lidské zážitky“. Ačkoli je toto poslání poměrně dlouhé, ztělesňuje vše, co podnik dělá. První část prohlášení je velmi podobná poslání společnosti Tesla, která chce „inspirovat přechod světa na obnovitelné zdroje energie“. Zatímco část „luxus“ je klíčovým prvkem hodnotové nabídky. Krása zaměření na zákazníky z vyšší třídy spočívá v tom, že se můžete soustředit na vytvoření nejkvalitnějšího vozidla a často generovat vysoké marže, protože nekonkurujete cenou. Lidé mají tendenci posuzovat hodnotu položek na základě jednoduché heuristiky. Jednou z mentálních zkratek, kterou lidé používají, je „cena“, často pokud je cena položky vyšší, zákazníci si automaticky myslí „lepší kvalita“, tento efekt se nejvíce projevuje při prodeji luxusních značek.

Analytici ze společnosti Cantor Fitzgerald, která se zabývá finančními službami, nedávno přidělili akciím Lucid rating „overweight buy“. Analytici se domnívají, že vozidla společnosti Lucid poskytují delší dojezd, rychlejší nabíjení a vyšší účinnost než řada jiných srovnatelných vozidel v oboru. Například Tesla Model S má dojezd 405 mil, zatímco Lucid Air Dream Edition má dojezd 520 mil, čímž Teslu výrazně překonává. Lucid konkuruje především Mercedesu EQS, který má dojezd 450 mil a je jedním z nejkrásnějších luxusních elektromobilů na trhu.

Lucid Air Grand Touring dokonce dosáhl světového rekordu nejrychlejšího sériového vozu na Festivalu rychlosti v Goodwoodu s časem 50,79 sekundy. Za tímto fantastickým výsledkem stojí vlastní technologie pohonného ústrojí společnosti Lucid. V recenzích zákazníků se uvádí, že vozidlo Lucid Air má mnohem více místa pro nohy ve srovnání s vozem Tesla. Pokud bych si tedy jako zákazník chtěl koupit luxusní elektromobil, nehledal bych nic jiného než Lucid.

Rostoucí finanční výsledky

Skupina Lucid dosáhla ve druhém čtvrtletí roku 2022 solidních finančních výsledků. Tržby činily 97,3 milionu dolarů, což je sice exponenciální nárůst oproti tržbám ve výši 200 tisíc dolarů ve stejném čtvrtletí loňského roku. Bylo to důsledkem 679 vozidel dodaných v tomto čtvrtletí. Celkově se příjmy i dodávky mohou zdát malé (a také jsou). Co se týče objemu výroby, je Tesla na jiné úrovni, společnost doposud prodala přibližně 1,9 milionu vozidel. Společnost má také v provozu 4 výrobní modely, oproti Lucidu, který má pouze jeden. Dobrou zprávou pro Lucid je, že po tomto podniku je skutečně velká poptávka, neboť má více než 37 000 rezervací vozidel a odhadované budoucí tržby činí 3,5 miliardy dolarů. Společnost také zvýšila odhad výroby pro rok 2022 na 6 000 až 7 000 vozidel.

Zdroj: Lucidmotors.com

Společnost Tesla vybudovala své rozsáhlé výrobní kapacity s „gigafactory“ v Kalifornii, Nevadě, New Yorku a Šanghaji. Nedávno Tesla modernizovala svou továrnu v Šanghaji a během září prodala v Číně rekordních 83 135 vozů, čímž překonala svůj předchozí rekord. Společnost Lucid má pouze jeden výrobní závod v Arizoně, který má roční kapacitu 34 000 vozidel Lucid Air, která se má do druhé fáze rozšířit na 90 000 vozidel. Společnost Lucid je stejně jako Tesla vertikálně integrovaná, což znamená, že její hlavní technologie pro elektromobily se vyrábí ve vlastní režii. To je pozitivní strategie, protože má tendenci poskytovat podniku větší kontrolu nad jeho dodavatelským řetězcem a vést k dlouhodobě vyšším maržím.