Fotbaloví fanoušci, kteří cestovali do Kataru, věděli, že zážitek z mistrovství světa nebude levný, ale odolnost měny země v Perském zálivu způsobuje, že cesta je obzvláště nákladná pro cestovatele z Jižní Koreje, Japonska a Anglie.
Turisty, kteří se v mnoha případech již potýkají s vysokou inflací ve svých zemích, tlačí na pilu vše od hotelových účtů až po cenu Coca-Coly na stadionu.
Katarský rijál je navázán na americký dolar, který v letošním roce rozkolísal trhy svou silou. Ukazatel volatility světových měn je na nejvyšší roční průměr od roku 2016, částečně díky agresivnímu zvyšování sazeb ze strany Federálního rezervního systému a válce na Ukrajině.
Rijál letos posílil o téměř 9 % vůči korejskému wonu, který byl zasažen oslabením vývozu a napětím na místním trhu s bydlením. Vůči jenu vzrostl o téměř 17 %, a to v důsledku divergence měnové politiky Japonska a USA, a o téměř 10 % vůči libře díky letošní politické krizi ve Spojeném království.
Japonsko, Jižní Korea a Anglie se probojovaly do vyřazovací fáze turnaje.
Zdroj: Unsplash
„Příprava na cestu na mistrovství světa byla fyzicky i finančně náročná,“ řekl Čoung Jongčchan, 32letý prodejce elektronického zboží z Jižní Koreje, který se na cestu začal připravovat před rokem.
Čoung vzpomíná na tento proces jako na sérii bezesných nocí. Vstupenky byly uvolňovány postupně a mnoho fanoušků nebylo spokojeno s místy, která jim byla přidělena, řekl Čoung. Nakonec své vstupenky přeprodal na lepší místa, i když to znamenalo vyšší poplatky za vstupenky kvůli silnějšímu dolaru a zaplacení 5% provize za využití oficiální přeprodejní platformy.
„V té době už jsem měl na kreditní kartě dva miliony wonů (cca 35 000 Kč),“ řekl Choung.
Šok z cen?
Alkohol je v Kataru zakázán, ale návštěvníci si mohou na vyhrazených místech koupit láhev Budweiseru za přibližně 50 rijálů (315 Kč), což je téměř desetkrát více než cena stejného produktu v obchodě v Jižní Koreji.
Pro japonské turisty, kteří jsou více zvyklí na deflační prostředí, jsou ceny na místech konání mistrovství světa obzvláště šokující. V říjnu se kurz jenu vůči dolaru dostal na tříleté minimum.
Zdroj: Unsplash
„Malá PET láhev vody stojí v místě konání šampionátu asi 400 jenů (68 Kč) a Coca-Cola stojí kolem 600 jenů (102 kč)- to je velká zátěž,“ řekl Kazunori Takishima, 46letý majitel realitní kanceláře v Tokiu. Očekával, že během své cesty zaplatí 25-30 jenů za jeden rijál, ale místo toho se setkal se sazbou 35-40 jenů za rijál.
Katar zavedl opatření ke zmírnění rostoucích nákladů, zakázal jakýkoli přeprodej letenek přes přepážku a spravuje náklady na ubytování prostřednictvím oficiálních internetových stránek. Veřejná doprava a SIM karty pro připojení k internetu jsou pro návštěvníky s kartou Hayya, průkazem fanouška pro držitele vstupenek na mistrovství světa, zdarma. Přesto tyto snahy nestačily k vyrovnání vlivu inflace a silného dolaru.
„Některé hotely zúčtovávají platby šest dní před pobytem, takže i když jste si pobyt rezervovali před několika měsíci, kvůli vyššímu směnnému kurzu byste nyní museli zaplatit větší částku,“ řekl Čoung.
Aby se zabránilo tomu, že cena letenek v přepočtu na libry vyletí nahoru, požádal Aminoor Rashid, 40letý zaměstnanec britského daňového úřadu z Newton-le-Willows u Liverpoolu, svého přítele z Dauhá, aby je v červenci koupil jeho jménem. V té době britská libra vůči rijálu klesla o 12 %.
„Měl jsem obavy, protože libra šterlinků vůči dolaru velmi silně oslabila,“ řekl Rashid, který se účastnil svého prvního mistrovství světa ve fotbale. „Nepřehnal jsem to s výdaji, měl jsem štěstí, protože jsem bydlel u kamaráda a hlavními náklady je ubytování.“
Zdroj: Getty Images
Včasná rezervace
Im Sung Min, devětadvacetiletý mezinárodní prodejce mobilního příslušenství z Jižní Koreje, uvedl, že měl sice štěstí, že většinu rezervací provedl ještě před prudkým nárůstem kurzu dolaru, ale i tak si plánuje vzít na zápasy jídlo a zásoby, „kdybych si je nemohl dovolit na místě“.
Samozřejmě, že zmírnění bolesti kapes fanoušků je vzrušující účast na turnaji.
„Nenechal bych si ujít možná poslední mistrovství světa pro fotbalové hvězdy Son Heung-mina, Lionela Messiho a Cristiana Ronalda,“ řekl Čoung.