Konkurenční strategie spočívá v odlišnosti. Znamená to záměrně zvolit odlišný soubor činností, abyste dosáhli jedinečné kombinace hodnot – Michael E. Porter.
Studenti ekonomie znají jméno Michael E. Porter, protože napsal zásadní knihu o podnikání, Konkurenční strategie: která poprvé vyšla v roce 1980 a nedávno se dočkala šedesátého vydání.
V knize je uvedeno několik silných konkurenčních výhod, které mohou mít společnosti a které jim mohou pomoci získat (a udržet) dominantní postavení a hodnotu ve svém odvětví. My investoři bychom udělali dobře, kdybychom při hledání kandidátů do svých portfolií upřednostňovali společnosti s udržitelnými konkurenčními výhodami.
Zdroj: Getty Images
Zavedení konkurenčních výhod
Takto popisuje konkurenční výhody Corporate Finance Institute:
Konkurenční výhoda označuje způsoby, jakými může společnost vyrábět zboží nebo poskytovat služby lépe než její konkurenti. Umožňuje společnosti dosahovat vyšších marží a vytvářet hodnotu pro společnost a její akcionáře.
Zní to dobře, že? Níže najdete (neúplný) seznam konkurenčních výhod a několik příkladů. Když se je naučíte rozpoznat, můžete se stát lepším investorem.
Úspory
Obecně platí, že čím větší je společnost, tím méně může stát výroba každého jejího výrobku, což jí umožňuje vyšší zisky, možnost účtovat nižší ceny nebo obojí. Vyšší zisky mohou být použity na vyšší platy pracovníků, investice do dalšího růstu, nákup větší reklamy atd.
Zdroj: Getty Images
Cenná značka
Známá a respektovaná značka je velmi silná. Může společnosti zajistit dobrou pověst a také cenovou sílu, což jí umožní zvýšit ceny, aniž by ztratila mnoho zákazníků. Vzpomeňte si na společnosti Disney a Toyota. Pokud se chcete podívat na film, pravděpodobně předpokládáte, že jakákoli nabídka společnosti Disney bude poměrně kvalitní, a pokud máte zájem o automobil, budete považovat modely Toyota za ty, které by měly být poměrně spolehlivé. Možná si také za nabídky těchto společností připlatíte, protože je budete považovat za vysoce kvalitní a vyplatí se za ně připlatit.
Vyjednávací pravomoci
Kupující nebo dodavatelé mohou mít vyjednávací sílu. Vzpomeňte si například na Walmart. Je tak obrovský, že když nakupuje zboží pro svých více než 10 000 obchodů, může klást požadavky na své dodavatele. Dodavatelé mohou mít někdy také vyjednávací sílu, například když jich určitý výrobek nebo službu nabízí jen velmi málo nebo když by pro kupujícího bylo obtížné přejít k jinému dodavateli. Například v letectví, když letecká společnost potřebuje nakoupit letadla, existují hlavně dvě možnosti – Boeing nebo Airbus.
Zdroj: Pexels
Ekosystém nabídek
Propojení produktů a služeb může být výhodou. Například společnost Apple má velký ekosystém a mnoho zákazníků vlastní nebo používá více produktů a služeb (iPhone, Apple Watch, Macbooky, Apple TV+, iPad atd.), které spolu dobře spolupracují. Protože by bylo problematické přejít u některých nebo všech těchto produktů k jiným poskytovatelům, mnoho zákazníků zůstává u nich.
Síťový efekt
U mnoha produktů nebo služeb je jejich hodnota vázána na počet lidí, kteří je používají. Tržiště eBay, Etsy a Amazon.com jsou rušná a cenná díky velkému počtu uživatelů. Pokud chcete něco prodat nebo koupit, půjdete na taková místa, protože tam jsou kupující a prodávající. Sociální sítě, jako je Facebook, Instagram a stránky jako YouTube, jsou úspěšné z velké části díky mnoha milionům (ne-li miliardám) lidí, kteří je používají.
Inovace
Pokud je společnost dobrá v inovacích, je to výhoda, protože může být schopna zavést nové produkty nebo nové kategorie produktů, jako to před lety udělala společnost Apple se svým iPodem. Některé společnosti, například 3M a mateřská společnost Googlu Alphabet, jsou také známé svou inovační zdatností.
Zdroj: Shutterstock
Volitelnost
S inovacemi souvisí i koncept opcionality, který mnozí investoři při hodnocení společností vyhledávají. Když má společnost opcionalitu, má možnosti – možné nové směry, kterými se může vydat, aby vytvořila nové příjmy. Netflix má mnoho milionů předplatitelů – a volitelnost: Může začít nabízet hry prostřednictvím své platformy a může také začít provozovat reklamu. Společnost Axon Enterprises, která začínala s výrobou paralyzérů, se rozšířila o nabídku tělesných kamer a platformy Evidence.com, která mimo jiné umožňuje orgánům činným v trestním řízení sledovat důkazy.
Náklady na změnu dodavatele
Některé společnosti mají výhodu „nákladů na změnu dodavatele“. Společnost Intuitive Surgical instalovala tisíce robotických chirurgických přístrojů v nemocnicích po celém světě. Nemocnice vycvičily mnoho chirurgů na toto zařízení a nakupují servisní smlouvy a spotřební materiál pro tyto stroje. Přechod k jinému poskytovateli by byl velkým (a nákladným) problémem, pokud by existoval srovnatelný poskytovatel.
Zdroj: Intuitivesurgical
To jsou jen některé z desítek možných konkurenčních výhod, které mohou společnosti mít. Stačí malý průzkum na internetu a zjistíte, že jich je mnohem více. Až budete hodnotit kandidáty do svého portfolia, věnujte nějaký čas hledání udržitelných konkurenčních výhod, protože ty mohou společnosti pomoci prosperovat.