Zatímco elektromobily (EV) se dostávají do popředí zájmu v automobilovém průmyslu, existují dva další trendy, které si zaslouží větší pozornost investorů. Jedná se o asistenci řidiče a autonomní vozidla. Jsou založeny na podobných technologiích – pokročilých senzorových systémech, strojovém učení a umělé inteligenci a interaktivních rozhraních pro lidskou obsluhu – ale plní odlišné role. Pro investory však tyto technologie nabídnou oblast příležitostí, kde se guma potkává s vozovkou.
Odborníci na automobilový průmysl z investiční společnosti Goldman Sachs mají tyto novinky ve světě automobilů přímo na očích a obzvláště nadšení jsou ze systémů LiDAR. Jedná se o high-tech senzorové systémy (termín je odvozen od „light detection and ranging“) využívající lasery, které poskytují co nejpřesnější informace o vzdálenosti a rychlosti okolních objektů. LiDAR představuje nejnovější technologii v oblasti snímání a analytik společnosti Goldman Allen Chang o něm píše: „Domníváme se, že se nacházíme v počátečních fázích masového zavádění LiDAR, a modelujeme, že celosvětová penetrace asistovaného řízení se v příštích 10 letech zvýší 3krát. To představuje jeden z nejrychlejších růstových profilů v dodavatelském řetězci elektromobilů v příštím desetiletí.“
Zdroj: Getty Images
Můžeme následovat příkladu Goldman Sachs a pomocí platformy si vytáhnout podrobnosti o dvou vybraných společnostech LiDAR, které analytici G-S vidí v čele revoluce LiDAR. Každá z těchto cílových společností má od analytiků Wall Street souhrnné hodnocení Strong Buy a Goldman v nich vidí pro nadcházející rok nejméně 80% nárůst. Pojďme se podívat na jejich detaily a také na komentáře Goldman Sachs.
Hesai Group (HSAI)
Začneme společností Hesai Group se sídlem v Šanghaji, která je světovým lídrem v oblasti vývoje a aplikace systémů LiDAR. Senzorové technologie společnosti našly využití samozřejmě v autonomní mobilitě, ale také v nákladní dopravě, robotice a dokonce i v tovární výrobě. K 31. prosinci 2022 společnost Hesai Group dodala více než 100 000 jednotek LiDAR a společnost si také vybudovala silné vazby s předními výrobci OEM v automobilovém průmyslu a v nice autonomní mobility – samořízených automobilů – má 60% podíl na trhu.
Společnost Hesai Group vstoupila na veřejné trhy v USA teprve nedávno, když provedla primární veřejnou nabídku amerických depozitních akcií (ADS). V rámci IPO, které bylo uzavřeno 13. února, společnost uvedla na trh 10 milionů ADS za zahajovací cenu 19 USD za kus a získala hrubý výnos ve výši 190 milionů USD. IPO byla největší primární nabídkou čínských akcií na amerických trzích od roku 2021.
Zdroj: Getty Images
Minulý týden, jen něco málo přes měsíc od IPO, společnost Hesai zveřejnila své první čtvrtletní finanční výsledky jako veřejně obchodovatelný subjekt na americké burze NASDAQ. Zpráva za 4Q22 vykázala čtvrtletní nejvyšší zisk ve výši 59,3 milionu USD, což představuje 56% meziroční nárůst. K tomu přispěl masivní 739% meziroční nárůst čtvrtletních dodávek LiDAR, které dosáhly 47 515 kusů. Z tohoto počtu 43 351 kusů tvořily systémy ADAS (pokročilé asistenční systémy řidiče) a 4 164 kusů systémy autonomní mobility. Navzdory těmto úspěchům akcie společnosti Hesai utrpěly poklesem trhu a od začátku obchodování klesly o 42 %.
Allen Chang ze společnosti Goldman Sachs však vidí dostatek důvodů, proč Hesai podpořit. Svůj býčí postoj vysvětluje takto: „Zdůrazňujeme tři klíčové konkurenční výhody společnosti Hesai: (1) Technologie – Hesai využívá jedinečnou technologii „ASIC“, která integruje klíčové komponenty s cílem snížit spotřebu energie, zjednodušit výrobu a snížit jednotkové náklady; (2) Výroba – Hesai vlastní špičkový výrobní závod na výrobu LiDAR v Šanghaji. Jejich výroba a design výrobků se vzájemně posilují, což umožňuje rychlejší iteraci výrobků. (3) Velký domácí trh – Čína je lídrem v zavádění ADAS a autonomních systémů, přičemž penetrace v prodeji nových automobilů vzroste 10x z 8 % na 84 % (2021-30E). Tato expanze poskytuje společnosti Hesai příležitost k rozšíření své technologie.“
S ohledem na tyto skutečnosti považuje Chang za vhodné ohodnotit akcie jako „Buy“ s cílovou cenou 29 USD, což znamená robustní potenciál růstu o 123 % v nadcházejícím roce.
Za krátkou dobu svého působení na amerických veřejných trzích získala společnost Hesai 3 doporučení analytiků – a všechna jsou pozitivní, což představuje jednomyslné konsenzuální hodnocení Strong Buy. Současná obchodní cena akcie je 13,00 USD a její průměrná cílová cena 28,50 USD naznačuje 12měsíční zisk 119 %.
Innoviz Technologies (INVZ)
Další na našem seznamu je společnost Innoviz Technologies, další lídr na světovém trhu LiDAR. Společnost Innoviz navrhuje a vyrábí špičkové polovodičové senzory LiDAR spolu se softwarem potřebným k propojení hardwaru senzoru s řídicími počítačovými systémy. Společnost Innoviz spolupracuje s několika významnými automobilovými společnostmi, včetně BMW a Volkswagenu.
Akcie společnosti Innoviz dosáhly svého maxima v únoru letošního roku a od té doby klesly o 33 %; za poslední dva roky se akcie propadly o 65 %. Během této doby společnost vykazovala čistou ztrátu a nedařilo se jí zvýšit tržby. Pohled na poslední finanční zprávu společnosti ukazuje, že čísla za celý rok 2022 jsou meziročně mírně vyšší, že 4Q22 nesplnil očekávání a výhled do budoucna zklamal.
Zdroj: Getty Images
Na čtvrtletní úrovni společnost vykázala tržby ve výši 1,58 milionu dolarů, čímž nenaplnila odhady a meziročně poklesla o téměř 5 %. Zisk na akcii za 4. čtvrtletí, který činil 25 centů, zaostal za prognózou ztráty 24 centů. V celoročních číslech však horní linie vzrostla o 10 % na 6 milionů a společnost prodala rekordní počet jednotek LiDAR.
Společnost Innoviz dále zhoršila náladu, protože nesplnila výhled příjmů. Společnost předpokládala celkové tržby na rok 2023 v rozmezí 12 až 15 milionů USD; to by sice představovalo zdvojnásobení – nebo i více – horní linie meziročně, konsensus analytiků však očekával výhled ve výši ~30 milionů USD.
Tuto akcii pro Goldman Sachs pokrývá pětihvězdičkový analytik Mark Delaney, který uznává protivítr, jemuž společnost čelí, ale dále nastiňuje optimistický výhled: „Domníváme se, že zpráva za 4. čtvrtletí byla dodatečně negativní, ačkoli ponecháváme na akciích rating Buy, který odráží náš pozitivní pohled na dlouhodobou příležitost společnosti. Konkrétně se domníváme, že společnost má i nadále silné zakázky, včetně vítězství v designu u 3 výrobců automobilů (tj. BMW, VW a asijský výrobce OEM). Ačkoli náběh výroby probíhá pomaleji, než jsme očekávali, přičemž výhled tržeb na rok 2023 je pod úrovní ulice, věříme, že s náběhem programů ADAS pro OEM v nadcházejících letech se společnost dočká lepších výsledků.“
Delaney při kvantifikaci svého postoje hodnotí akcie INVZ jako „Buy“ a jeho cílová cena stanovená na 7 USD naznačuje jeho důvěru v růst o 91 % pro rok 2023.
Celkově má společnost Innoviz od ulice konsenzuální hodnocení Strong Buy, které vychází ze 4 hodnocení analytiků s poměrem 3:1, kteří upřednostňují Buy před Hold. Průměrná cílová cena akcie je 8 USD, což je více než výhled Goldman Sachs a naznačuje 118% nárůst oproti obchodní ceně 3,66 USD.