DigitalOcean (DOCN) se od Amazon Web Services (AWS) a Microsoft Azures v odvětví cloud computingu liší tím, že se zaměřuje na malé a střední podniky. Její přístup vzbudil zájem tohoto cílového trhu.
Navíc poté, co společnost DigitalOcean ztratila většinu své hodnoty za posledních 17 měsíců, by její nižší cena akcií mohla přispět k tomu, že by se nyní daly koupit. Otázkou pro investory je, zda tato nižší cena a další atributy společnosti převáží nad kritickou hrozbou, která by mohla společnost DigitalOcean a její akcie zbrzdit.
Důvod ke koupi: DigitalOcean je jiný
Společnost DigitalOcean vyniká ve svém oboru dvěma zásadními způsoby. Zaprvé nabízí jednoduchý cenový model a la carte, který oslovuje malé a střední podniky. Za druhé, jeho komunita DigitalOcean poskytuje online zdroje a spojení s ostatními klienty DigitalOcean, když firma potřebuje vyřešit nějaký problém.
Zdroj: Digital Ocean
Podle amerického úřadu pro sčítání lidu je to velmi důležité, protože téměř 79 % amerických podniků zaměstnává méně než 10 osob. Tyto společnosti mohou mít oddělení IT s jedním zaměstnancem nebo vůbec žádné IT pracovníky. Řešení problémů s IT tedy může připadnout na člověka, který se IT nezabývá, a proto je komunita DigitalOcean pro úspěch firmy klíčová. Tento faktor může vysvětlovat, jak DigitalOcean rozšířil svou klientskou základnu na 677 000 zákazníků.
Důvod ke koupi: Zlepšující se finanční výsledky společnosti DigitalOcean
Díky této zákaznické základně dosáhla společnost DigitalOcean v roce 2022 tržeb ve výši 576 milionů dolarů, což představuje 34% nárůst oproti předchozímu roku. To zahrnovalo čistý dolarový retenční podíl 115 %, což znamená, že průměrný zákazník s roční nebo delší praxí zvýšil výdaje na platformě v průměru o 15 %.
Společnost DigitalOcean tak dosáhla čistého zisku mimo GAAP ve výši 105 milionů USD, což je o 43 milionů USD více než v předchozím roce. Společnost rovněž předpovídá, že v roce 2023 vzroste její příjem mimo GAAP přibližně o 80 %, což by posílilo její ziskovost.
Důvod ke koupi: Akcie a ocenění
I když by tyto zlepšující se finanční výsledky mohly akciím pomoci, DigitalOcean se stále potýká s poklesem akcií o 75 % od svého maxima v listopadu 2021.
Zlepšující se zisky naštěstí dávají společnosti poměr forwardové ceny k zisku (P/E) 22, což je vzhledem k ceně přiměřená úroveň. Navíc poměr ceny k prodejům (P/S) nyní činí 6.
Zdroj: Unsplash
To není rekordně nízká hodnota, protože akcie se od prosincového dna odrazily téměř o 50 %. Přesto se jedná o výrazné zlepšení oproti konci roku 2021, kdy poměr P/S krátce přesáhl 30. Ve srovnání s touto dřívější historií se akcie DigitalOcean jeví jako přiměřeně oceněné.
Důvod prodeje: Konkurence
Přes všechny své vlastnosti je DigitalOcean jen nepatrným zlomkem svých kolegů. Její tržní kapitalizace ve výši 3,5 miliardy dolarů bledne ve srovnání s konkurenty, jejichž tržní kapitalizace se blíží nebo výrazně přesahuje 1 bilion dolarů. A za předpokladu, že některé z těchto malých a středních firem vyrostou ve velké, zůstanou u DigitalOcean, nebo přejdou k zavedenějšímu poskytovateli komplexních služeb?
Přesto by investoři měli mít na paměti, že konkurence bude muset provést změny, aby mohla konkurovat zákazníkům DigitalOcean. Například by museli nabídnout stejný transparentní cenový model, jaký nabízí DigitalOcean. Konkurenční společnost může tento model pravděpodobně poměrně snadno okopírovat, i když riskuje, že přijde o příjmy, pokud její stávající klienti využijí cen a la carte k tomu, aby se vzdali služeb.
Kromě toho může být větší výzvou soupeření s komunitou DigitalOcean. Zatímco AWS, Azure a další společnosti disponují zdroji potřebnými k vyřešení téměř jakéhokoli problému souvisejícího s cloudem nebo IT, DigitalOcean využívá nižší náklady a využívá svou komunitu. To by nutilo kolegy nabízet takové služby zdarma, což by pravděpodobně snížilo jejich příjmy.
Zdroj: Unsplash.com
Zvažte DigitalOcean
DigitalOcean nakonec pravděpodobně zůstane kupcem, protože si udrží kontrolu nad svou nikou sloužící menším firmám. Velký hráč by se totiž mohl pokusit okopírovat její model. Cenový model i možné alternativy ke komunitě DigitalOcean by však mohly přimět stávající zákazníky k hledání levnějších nabídek služeb, čímž by se snížily příjmy z cloudových služeb pro kolegy. Vzhledem k ceně ztracených příjmů v případě takové strategie je nepravděpodobné, že by se konkurenti k takovému přístupu uchýlili.