Akcie společnosti Alphabet (GOOG ) (GOOGL) se po výsledcích za 2. čtvrtletí dále propadaly kvůli zprávě, že OpenAI testuje nový vyhledávač s umělou inteligencí. Akcie jsou nyní více než 12 % pod svými nedávnými maximy, ale stále rostou o přibližně 21 % v tomto roce.
Podívejme se blíže na nový vyhledávač OpenAI a na to, co by to mohlo znamenat pro společnost Alphabet a její akcie.
Nový konkurent ve světě vyhledávání
Nový vyhledávač společnosti OpenAI s názvem SearchGPT je v současné době prototypem a po spuštění bude k dispozici 10 000 testovacích uživatelů. Místo pouhého poskytování odkazů na vyhledávací dotazy se vyhledávač bude snažit uspořádat a interpretovat výsledky pro uživatele stravitelnějším způsobem.
Společnost se bude snažit získat obrovský podíl na trhu, který má v této oblasti vyhledávač Google společnosti Alphabet, odhadovaný na přibližně 90 %. Vstup společnosti OpenAI do oblasti vyhledávání není velkým překvapením a není ani prvním vyhledávačem poháněným umělou inteligencí, který se snaží zpochybnit dominantní postavení společnosti Google. Tato čest patří vyhledávači Perplexity.AI, který byl poprvé spuštěn v prosinci 2022.
Zdroj: Getty Images
Měli by se investoři obávat toho, že nováček jako SearchGPT ovlivní finanční výsledky společnosti Alphabet a v konečném důsledku i cenu jejích akcií? V tuto chvíli bych se příliš neobával.
SearchGPT je stále ještě velmi v plenkách a i malá ukázka, kterou společnost poskytla, přišla s důležitou chybou. Jak upozornil The Atlantic, v prezentaci společnosti uživatel zadal „music festivals in boone north carolina in august“, na což společnost vytáhla seznam hudebních festivalů a jejich popis.
Problém spočíval v tom, že první festival, který se zobrazil, obsahoval špatná data koncertů. Místo toho, aby vyhledávač poskytl data koncertů, chybně je uvedl jako data, kdy byla oficiálně uzavřena pokladna akce. Poslední koncert festivalu se přitom konal 27. července a v srpnu se nic nekonalo.
Google a Perplexity.AI měly také své vlastní přešlapy, od toho, že Google AI omylem poradil uživatelům, aby přidali lepidlo na pizzu, aby se sýr lépe lepil, až po to, že Perplexity.AI byl obviněn z plagiátorství prací novinářů a autorů. Technologie a výsledky všech zúčastněných se časem nepochybně zlepší, ale také to nevypadá, že by v současné době měla nějaká společnost ve výsledcích vyhledávání pomocí umělé inteligence velký náskok.
Výhody na straně společnosti Google
Společnost Google má několik docela pěkných výhod. Tou největší je, že společnost je synonymem pro vyhledávání, a to do té míry, že se její jméno používá jako sloveso pro vyhledávání na internetu. Pokud potřebujete důkaz, stačí zadat do Googlu „je Google synonymem pro vyhledávání“. Společnost má také obrovskou uživatelskou základnu a desítky let dat o vyhledávání, ze kterých může trénovat modely umělé inteligence, a také YouTube a svou síť Adsense.
Je tu také otázka financování. Společnost OpenAI se rychle rozrůstá, ale také při tom přichází o spoustu peněz. Web The Information uvádí, že společnost letos utratí 7 miliard dolarů za trénink AI a ztratí 5 miliard dolarů. Předpokládá také, že společnost bude muset letos získat další hotovost, aby mohla financovat svůj provoz.
Společnost Alphabet je mezitím strojem na peněžní toky. Jen na kapitálové výdaje (capex) loni společnost vynaložila přes 32 miliard dolarů, a přesto vygenerovala volný peněžní tok ve výši 69,5 miliardy dolarů. Vyhraje jakoukoli válku o výdaje.
Společnosti OpenAI a Perplexity.AI budou muset zároveň zvítězit nejen na technologické frontě, ale také se naučit zpeněžit své uživatele. Provozování vyhledávání na bázi umělé inteligence je nákladné a ani jedna ze společností nemá takový reklamní vliv jako Google. Výsledky vyhledávání s umělou inteligencí mezitím otevírají společnosti Google zcela nový reklamní trh.
Vyhledávací gigant v současné době zobrazuje reklamu pouze na přibližně 20 % vyhledávacích dotazů spuštěných na jeho webu, ale chystá se testovat reklamy pro vyhledávání a nakupování s novými přehledy AI. Tím se společnosti otevírá zcela nový zdroj příjmů z velkého procenta vyhledávání, které v současné době nezpeněžovala. To je velká příležitost.
Společnosti OpenAI a Perplexity.AI mezitím potřebují vylepšit své technologie vyhledávání poháněné umělou inteligencí, převzít podíl od společnosti Google, úspěšně zpeněžit své uživatelské základny a získat dostatečný rozsah, aby dosáhly ziskovosti a aby se jim to vyplatilo. Nakonec možná budou muset také platit velké licenční poplatky za odpovědi, které poskytují, což ještě zvýší náklady. Pro tyto začínající podniky to tedy nebude snadný úkol.
Zdroj: Getty Images
Nastal čas koupit akcie ve slevě?
Navzdory zvýšené konkurenci ze strany začínajících firem je Alphabet stále vyhledávací společností, která má nejlepší předpoklady stát se konečným vítězem v oblasti vyhledávání. Výzva ze strany Perplexity.AI zatím výsledky neovlivnila, což dokazuje silný 14% skok v příjmech z vyhledávání, který společnost zaznamenala v minulém čtvrtletí. Zatím ani neočekávám, že by vstup SearchGPT měl významný dopad.
Google má prostě příliš mnoho výhod na to, aby ho vyzyvatelé překonali. I kdyby ostatní společnosti převzaly nějaký podíl, možnost společnosti rozšířit monetizaci vyhledávání nad 20 % výsledků je obrovskou příležitostí.
Vzhledem k tomu, že se akcie společnosti obchodují za forwardový poměr ceny k zisku (P/E), který na základě odhadů analytiků z roku 2025 činí něco málo přes 19, patří mezi nejméně nákladné technologické akcie s velkou tržní kapitalizací.