Navzdory zrušení tisíců letů zaznamenala společnost v srpnu rekordní počet cestujících (i ve srovnání s obdobím před COVID-19).
V celé Evropě panuje na obloze chaos. Letecké společnosti a letiště bojují s pracovníky kvůli rostoucí inflaci a nedostatku pracovních sil. Ve Velké Británii British Airways omezily prodej letenek na letošní léto až do 15. srpna. A společnost easyJet (OTCQX:ESYJY) rovněž zastavila několik letů během letních měsíců. Důvodem bylo prudké oživení poptávky, kvůli COVID-19 musela společnost rychle obnovit své sítě s mnoha již propuštěnými zaměstnanci, kteří se nyní již nechtějí vrátit. Poslední epizoda letového chaosu přichází z Německa: Lufthansa dnes musela zrušit většinu svých letů v hlavních německých uzlech po přerušení jednání s odbory pilotů, kteří následně vyhlásili 24hodinovou stávku. Konkrétně zůstane na zemi asi 800 letů z Frankfurtu a Mnichova, včetně transatlantických a dalších dálkových letů. Zrušení letů se dotkne přibližně 130 tisíc cestujících a zastaven bude také nákladní provoz.
Zdroj: Getty Images
A co Ryanair?
Ryanair Holdings plc (NASDAQ:RYAAY, OTCPK:RYAOF) byla sázkou společnosti Mare Evidence Lab na oživení cestovního ruchu. Naše rekapitulace nákupního případu vychází ze strategie společnosti, která mění pravidla hry, rovnající se: „více sedadel, nižší spotřeba paliva, vyšší vytížení kapacity, nižší tarify a následně více zákazníků, což se rovná vyššímu zisku“ v nepřetržitém pozitivním kruhu. To bylo také spojeno se solidní rozvahou a správnou strategií zajištění paliva ve srovnání s nejbližšími konkurenty. Dnes společnost zveřejnila počet cestujících za srpen.
Podrobněji řečeno, navzdory zrušení tisíců letů po celé Evropě během letního období z důvodu nedostatku personálu po zastavení letů způsobeném COVID-19 zaznamenala společnost Ryanair v srpnu nárůst provozu o 52 % a dosáhla rekordní hodnoty 16,9 milionu cestujících z 11 milionů dosažených ve stejném období roku 2021, kdy došlo k prvnímu znovuotevření letů po očkovací kampani, a ze 7 milionů v roce 2020 v důsledku první výluky (kdy ještě platilo několik cestovních omezení). Koeficient vytížení v srpnu stoupá z 82 % na 96 %. Důležitější je, že údaj ze srpna 2022 překračuje 14,9 milionu registrovaných v srpnu 2019. Kromě toho nad skupinou visí Damoklův meč od pěti měsíců stávek, které vyhlásil palubní personál ve Španělsku, aby dosáhl lepších pracovních podmínek a vyšších platů.
Zdroj: Getty Images
To vše se děje v době, kdy se letecká společnost založená Michaelem O’Learym chystá kvůli růstu cen ropy opustit politiku letenek za superzvýhodněné ceny. Nízkonákladová letecká společnost již nebude nabízet letenky od 0,99 do 9,99 eur a průměrná cena se během pěti let zvýší ze 40 na 50 eur. To vysvětlil generální ředitel v rozhlasové stanici BBC Radio 4, přičemž rovněž naznačil, že poptávka po letecké dopravě bude i nadále stoupat, a to i navzdory omezením spotřebitelských rozpočtů. Ve skutečnosti se domnívá, že nízkonákladové letecké společnosti budou v budoucnu ještě oblíbenější, protože letenky pro konkurenty budou ještě dražší.
Závěr a ocenění
Přestože mnoho zúčastněných stran není rozhodnutím společnosti nakloněno, společnost Ryanair je řízena tak, aby maximalizovala výnosy investorů. Vyšší průměrná prodejní cena letenek ve spojení se strategií „game-changer“ a lepší politikou zajištění bude hnacím motorem ziskovosti společnosti v krátkodobém i dlouhodobém horizontu. Společnost potvrzuje svou ambici přepravit v letošním roce více než 165 milionů zákazníků a my jsme ponechali beze změny naši cílovou cenu stanovenou na 19 EUR za akcii oproti současné tržní ceně 12 EUR za akcii a předpokládáme čistý zisk ve výši 1 miliardy EUR. Náš komentář k výsledkům za 2. čtvrtletí naleznete na tomto odkazu a při zahájení našeho zpravodajství byl zařazen odstavec o rizicích.