Tato neoblíbená akcie čínského výrobce elektromobilů by mohla být skvělou kontrariánskou investicí.
Společnost Nio (NIO), čínský výrobce elektromobilů, vstoupila na burzu před více než šesti lety za cenu 6,26 USD za americkou depozitní akcii. Její akcie během vrcholu memoárové akciové rally 9. února 2021 desetinásobně vzrostly na rekordních 62,84 USD, ale nyní se obchodují za méně než 5 USD.
Stejně jako mnoho dalších menších společností vyrábějících elektromobily, i společnost Nio se potýkala s nárůstem výroby, udržením cenové síly a snižováním ztrát. Ochlazení čínské ekonomiky a rostoucí cla na jí vyvážené elektromobily tento tlak ještě zhoršily. Měli by však opačně smýšlející investoři nakupovat akcie společnosti Nio, které se pohybují pod cenou z IPO?
Obchodní činnost společnosti Nio se stabilizuje
Společnost Nio vyrábí širokou škálu elektrických sedanů a SUV. Namísto tradičních nabíječek se společnost Nio od svých konkurentů odlišuje vyměnitelnými bateriemi, které lze rychle vyměnit na jejích výměnných stanicích. Společnost Nio začala dodávat svá první vozidla v roce 2018 a její roční dodávky se v roce 2019 prudce zvýšily o 81 %, v roce 2020 o 113 % a v roce 2021 o 109 % na 91 429 vozidel. Její roční marže na vozidlech vzrostla ze záporných 9,9 % v roce 2019 na kladných 20,1 % v roce 2021, protože rozšířila své podnikání. Tato robustní tempa růstu vyhnala akcie společnosti Nio na její historická maxima.
Roční dodávky vozů Nio však vzrostly pouze o 34 % v roce 2022 a o 31 % na 160 038 vozů v roce 2023. Z tohoto zpomalení viní především problémy s dodavatelským řetězcem, poruchy související s počasím, makroproblémy a vleklou cenovou válku na čínském trhu s elektromobily. Její marže na vozidlech klesla na 9,5 % v roce 2023, protože se snažila kontrolovat své náklady a udržet si cenovou sílu.
V prvních deseti měsících roku 2024 však dodávky společnosti Nio meziročně vzrostly o 35 % na 170 257 vozidel. K tomuto zrychlení přispěl silný prodej prémiových sedanů řady ET, zavedení levnějších chytrých vozů Onvo v Číně a postupná expanze v Evropě.
Co bude následovat?
Analytici očekávají, že za celý letošní rok se tržby společnosti Nio zvýší o 26 % na 70,3 miliardy jüanů (9,7 miliardy USD), protože se sníží čistá ztráta z 21,15 miliardy jüanů na 19 miliard jüanů (2,6 miliardy USD). Pro rok 2025 očekávají, že příjmy společnosti Nio vzrostou o 39 % na 97,4 miliardy jüanů (13,5 miliardy USD), protože sníží čistou ztrátu na 14 miliard jüanů (1,9 miliardy USD).
Společnost Nio očekává, že její krátkodobý růst bude podpořen stabilní poptávkou po jejích prémiových vozech (ET5T, ES6, EC6, ET7, ES7 a ES8) v Číně, nedávným uvedením modelu L60 Onvo, který má vyzvat model Y společnosti Tesla (TSLA) na domácím trhu středně velkých crossoverů SUV, a uvedením plug-in hybridního elektromobilu značky Firefly na vybrané zahraniční trhy v roce 2026.
Společnost Nio plánuje pokračovat v expanzi v Evropě, i když čelí vyšším celním sazbám na elektrické automobily vyrobené v Číně, a loňská investice ve výši 3 miliard dolarů od státního investičního fondu Abú Zabí by měla podpořit její expanzi do SAE a zajistit jí oporu na Blízkém východě.
Společnost Nio se v dohledné době nedostane do vyrovnaného hospodaření, ale na konci druhého čtvrtletí měla stále 41,6 miliardy jüanů (5,7 miliardy USD) v hotovosti a ekvivalentech. Vysoký poměr dluhu k vlastnímu kapitálu ve výši 4,9 by však mohl společnosti ztížit získávání dalších finančních prostředků za rozumné sazby.
Společnost Nio se zdá být podhodnocená vzhledem ke svému růstovému potenciálu
Společnost Nio má v příštích několika letech ještě hodně co dokazovat. S hodnotou podniku ve výši 67,3 miliardy jüanů (9,3 miliardy USD) však vypadá jako křiklavě výhodná koupě za méně než jednonásobek letošních tržeb. Tesla, která je mnohem větší a trvale zisková, se obchoduje za desetinásobek letošních tržeb.
Je pochybné, že se Nio stane tak velkým jako Tesla, která v roce 2023 dodala 1,81 milionu vozidel. Pokud však růst společnosti Nio opět zrychlí, její akcie by mohly vylétnout mnohem výše. Prozatím by tedy mohlo být rozumné tuto neoblíbenou čínskou akcii elektromobilů akumulovat, dokud se obchoduje pod cenou při IPO.