Společnosti Honda (HMC) a Nissan (NSANY) se oficiálně dohodly, že v příštích šesti měsících povedou rozhovory o možné fúzi, která by vytvořila třetího největšího výrobce automobilů na světě a poskytla by jim více zdrojů, aby mohly konkurovat rostoucí hrozbě ze strany čínských automobilek.
Třetí, menší japonská automobilka, Mitsubishi, která již je v alianci s Nissanem, se také zúčastní rozhovorů. Spojená společnost, pokud by vznikla, by v celosvětovém prodeji zaostávala pouze za Toyotou (TM) a Volkswagenem.
Fúze v automobilovém průmyslu nejsou ničím novým. Dochází k nim již od doby, kdy v prvním desetiletí 20. století vznikla akvizicí různých značek společnost General Motors (GM). Někdy však mají problémy s úspěšným spojením různých partnerů.
Německá automobilka Daimler-Benz (MBG.DE) se v roce 1998 dohodla na koupi společnosti Chrysler Corp., aby se o deset let později spojená skupina rozdělila. Nově osamostatněný Chrysler zkrachoval a do dvou let si vyžádal federální finanční pomoc.
Poslední fúze Chrysleru s evropskou skupinou PSA Group v roce 2001, která vytvořila Stellantis (STLA), měla v posledním roce vlastní problémy s poklesem prodeje a zisku. A aliance Nissanu s Renaultem, ačkoli se nejednalo o formální fúzi, se nakonec rozpadla po zatčení generálního ředitele Nissanu Carlose Ghosna v Japonsku kvůli obvinění ze „závažných“ finančních pochybení. Ten uprchl ze země dříve, než mohl proběhnout soudní proces.
Vzhledem k nákladům a problémům spojeným s úsilím o přechod od osobních a nákladních automobilů poháněných benzinem k elektromobilům a s rostoucí konkurencí ze strany čínských automobilek, které v tomto úsilí předběhly většinu západních výrobců automobilů, však společnosti Honda a Nissan potřebovaly spojit své zdroje, aby si udržely konkurenceschopnost.
„Dnešní den představuje klíčový okamžik,“ uvedl generální ředitel společnosti Nissan Makoto Učida v prohlášení, v němž oznámil zahájení jednání. „Společně můžeme pro (zákazníky) vytvořit jedinečný způsob, jak si užívat auta, kterého by ani jedna ze společností nedokázala dosáhnout sama.“
Dohoda by mohla v budoucnu vést k ještě většímu počtu fúzí v tomto odvětví, uvedl Adam Jonas, automobilový analytik společnosti Morgan Stanley, v poznámce z minulého týdne, kdy se objevily zprávy o jednáních .
„Starší automobilky, které nenajdou nové partnery, musí čelit vyhlídce, že budou menšími společnostmi s vyššími kapitálovými výdaji a náklady na výzkum a vývoj na (každé prodané vozidlo),“ napsal.
„Navíc uprostřed potenciálně širší éry konsolidace se ti, kteří se rozhodli nezúčastnit, fakticky ´zmenší´. Vstupujeme do nové fáze automobilového průmyslu, kdy strategie pro získání vedoucí pozice v oblasti rozsahu a nákladů kladou důraz na spolupráci a potenciální změny v rozsahu.“
lánovaná fúze mezi automobilkami Honda a Nissan, s možným zapojením Mitsubishi Motors, představuje významný krok v reakci na rostoucí konkurenci na trhu s elektrickými vozidly, zejména ze strany čínských výrobců a společností jako Tesla.
Spojením by vznikla třetí největší automobilka na světě podle prodeje, hned za Toyotou a Volkswagenem.
Tato fúze by mohla přinést několik klíčových výhod:
- Sdílení technologií a zdrojů: Nissan má zkušenosti s výrobou baterií a elektrických vozidel, což by mohlo urychlit vývoj nových modelů u Hondy.
- Snížení nákladů: Konsolidace by mohla vést k úsporám díky sdíleným výrobním kapacitám a společnému vývoji technologií.
- Zvýšení konkurenceschopnosti: Spojená entita by měla lepší pozici pro konkurenci s globálními lídry v automobilovém průmyslu.
Nicméně, fúze přináší i výzvy, jako je integrace firemních kultur, restrukturalizace výrobních závodů a získání souhlasu regulačních orgánů.
Celkově by tato fúze mohla významně ovlivnit automobilový průmysl, zejména v oblasti vývoje a výroby elektrických vozidel, a posílit postavení japonských výrobců na globálním trhu.