Společnost Alphabet (NASDAQ:GOOG,NASDAQ:GOOGL) má přibližně 80 % příjmů z reklamy. Společnost však čelí silám, které by mohly narušit její obchodní model a poškodit akcie GOOG. Probíhající legislativa v USA a regulační opatření Evropské unie by mohly společnosti Google zabránit v tom, aby těžila ze svého postavení „strážce brány“ u online reklamy.
Například při vyhledávání nějaké lokality nemusí být Mapy Google tou prioritní možností, kterou použijete, jak upozorňuje autor Bohdan Kucheriavyi na serveru Seeking Alpha. Podle něj by se model společnosti Google mohl navždy změnit a „[hrozí], že přijde o významnou část svých příjmů“.
Vykresluje poměrně drastický scénář, kdy by společnost Google mohla být těmito nařízeními ochromena. Nicméně také poukazuje na to, že společnost Alphabet proti zavádění těchto zákonů a nařízení bojuje. Možná ani nevstoupí v platnost v Evropské unii, kde je nyní zřejmě největší riziko.
Zdroj: Shutterstock
Osud společnosti Google souvisí s ekonomikou
Problémem Kucheriavyiovy analýzy je skutečnost, že nemodeluje potenciální dopady. Jedním z hlavních faktorů je skutečnost, že online reklama stále roste a ubírá tradičním zdrojům stále větší podíl na trhu. To se promítá do modelu příjmů společnosti Google, ať už jde o regulace, nebo ne.
Druhým ne zcela analyzovaným faktorem je obrovský efekt pružnosti vyhledávání Google. Lidé důvěřují vyhledávači Google a produktům Google.
Co tedy bude například záležet na tom, jestli efekt značky Google Maps předčí jiné služby mapování polohy nebo dokonce jiné vyhledávací služby? Je těžké uvěřit, že při síle efektu značky Google a při tom, jak nepružná je poptávka, lidé neodejdou.
A konečně, analytici si stále nedělají starosti. Podívejme se, co předpovídají. Podle serveru Seeking Alpha předpovídá 41 analytiků pro letošní rok nárůst tržeb o 15 % na 298,18 miliardy dolarů. Rovněž předpovídají 15% nárůst v příštím roce na tržby ve výši 343,33 miliardy dolarů. To zahrnuje všechny jejich obavy a úpravy pro případnou recesi.
Kromě toho předpokládají nárůst zisku na akcii (EPS) o 18,75 % na 133 USD na akcii. To znamená, že forwardový násobek ceny k zisku (P/E) pro příští rok činí pouhých 16,8x. To je podle serveru Morningstar.com výrazně pod historickým průměrem 26,3x forwardového P/E za posledních pět let.
Zdroj: Getty Images
Důvodem by mohla být skutečnost, že příjmy v oblasti online reklamy jsou v dlouhodobém vzestupném trendu. I kdyby jednotka Google společnosti Alphabet získala v budoucnu nižší podíl na trhu, lze předpokládat, že tržby a zisky společnosti stále porostou.
Co z toho vyplývá pro investory do akcií GOOG
Alphabet nevyplácí dividendu, ale společnost plánuje 15. července provést rozdělení akcií. To by mohlo akciím GOOG poskytnout dočasnou podporu, protože cena 2 239,84 USD v době psaní tohoto článku klesla 20krát na 111,99 USD. Obchodníci mohou akcie tlačit vzhůru blíže k tomuto bodu v domnění, že nižší cena povzbudí více lidí k nákupu akcií.
Důležitější je, že společnost Alphabet produkuje obrovské množství volného peněžního toku (FCF). V minulém čtvrtletí činil její FCF 15,32 miliardy USD, jak je vidět na straně 7 čtvrtletní zprávy o výsledcích hospodaření. To ponechává společnosti dostatek prostoru pro zpětný odkup akcií.
Například jen v minulém čtvrtletí odkoupila své akcie v hodnotě 13,3 miliardy USD. To vychází na 53,2 miliardy dolarů ročně a pravděpodobně by to mohlo být mnohem více, pokud se na zpětné odkupy díváme jako na procento příjmů, které roste.
Společnost totiž 22. dubna zvýšila svůj program zpětného odkupu na 70 miliard dolarů. USD, což odpovídá 4,93 % její tržní kapitalizace ve výši 1,42 bilionu USD. To znamená, že je zde implicitní 5% nárůst ceny akcií i před jakýmkoli zvýšením zisku na akcii, rozšířením násobků nebo zvýšením z nadcházejícího rozdělení akcií.
A konečně, pokud použijeme forwardové P/E společnosti Morningstar ve výši 26,3násobku násobku, mohly by akcie GOOG vzrůst o 56,5 % ze současného 16,8násobku forwardového P/E. Dokonce i při 20násobku by akcie vzrostly o 19 %. To ukazuje, že společnost Alphabet je zde jednoduše příliš levná, a to navzdory obavám z měnícího se regulačního prostředí pro její jednotku Google.