Ford: Dodávky na domácím trhu v minulém měsíci meziročně prudce vzrostly

Společnost Ford Motor Company (F) v úterý radostně oznámila, že dodávky jejích vozů v USA vzrostly minulý měsíc meziročně o více než 30 %.

Je tu jen jeden problém: červen 2021 byl pro Ford příšerný měsíc. V té době se jeho prodeje propadly o 27 %, protože celosvětový nedostatek čipů pustošil jeho výrobu a prodeje. V roce 2022 navíc dodávky od začátku roku klesly o 8 %, přestože Ford čelil snadnému meziročnímu srovnání.

Zdá se, že Ford ztrácí podíl v klíčových segmentech trhu. Automobilka bohužel čísla překrucuje, aby vypadala lépe, než ve skutečnosti jsou, místo aby investorům vysvětlila, co se děje. To je pro akcionáře Fordu, jako jsem já, znepokojující.

Podprůměrný měsíc

Ford ve své zprávě o prodejích v červnu 2022 sice zmínil „přetrvávající omezení v oblasti polovodičových čipů a dodávek“, ale zaměřil se především na meziroční nárůst prodejů a zvýšení tržního podílu různých modelů v minulém měsíci. To pro investory představuje zavádějící obrázek.

Zdroj: Shutterstock

Například minulý měsíc dodali prodejci v USA 57 673 nákladních vozů řady F, což je meziročně o 26 % více. To je však stále méně než 65 188 dodávek v červnu 2020 (v prvních dnech pandemie COVID-19, nic méně) a 79 204 dodávek v červnu 2018.

Celkem 152 252 domácích dodávek Fordu v červnu představovalo 34% pokles oproti červnu 2018. (Měsíční prodeje v roce 2019 ani 2020 Ford neoznámil.) V meziročním srovnání nejsou jeho výsledky o mnoho lepší. V první polovině roku 2022 dodali dealeři Fordu v USA 915 820 vozů: o 26 % méně než v první polovině roku 2019 a o 28 % méně než v první polovině roku 2018.

Je jisté, že prodej klesá v celém odvětví, a to především kvůli omezením v dodávkách. Ford však utrpěl podstatně větší pokles než většina jeho konkurentů.

Ztráta podílu v lukrativních segmentech trhu

Ford ve své nedávné zprávě o prodejích také uvedl, že „řada F v první polovině roku rozšiřovala své vedoucí postavení na trhu nákladních automobilů a svého konkurenta na druhém místě překonala přibližně o 40 000 vozů.“

Zdroj: Getty Images

I to byla velká nadsázka. Za prvé, nákladní vozy Ford řady F v první polovině roku překonaly Chevrolet Silverado od General Motors (GM 3,90 %) pouze o 35 206 kusů. Za druhé, GM vyrábí také druhý velkoobjemový model plnohodnotného nákladního vozu: GMC Sierra. Kombinované domácí dodávky modelů Silverado a Sierra předstihly od počátku roku řadu F o 28 % (83 732 kusů).

Dodávky plnohodnotných nákladních automobilů GM v USA od počátku roku výrazně vzrostly ve srovnání s rokem 2019 a oproti roku 2018 poklesly jen o 2 %. Dodávky řady F se za stejné období propadly zhruba o třetinu.

Podobně, zatímco před několika lety se zdálo, že Ford získává na lukrativním trhu plnohodnotných SUV, dodávky modelů Ford Expedition a Lincoln Navigator se od začátku roku do konce roku snížily o 45 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2019. Dodávky SUV plné velikosti společnosti GM v USA se oproti prvnímu pololetí roku 2019 propadly jen o 7 %.

Co se skutečně děje?

Stručně řečeno, není třeba se hluboce ponořit do prodejních výsledků Fordu v USA, abychom viděli, že v roce 2022 začal slabě. Bez ohledu na to, zda modrý ovál srovnáváte s jeho konkurenty, nebo s jeho vlastními výsledky před několika lety, se společnosti nedaří.

Zdroj: Getty Images

Větším problémem pro investory je, že společnost neposkytla jasné vysvětlení, proč ztrácí podíl na trhu. Klíčovým problémem možná zůstávají úzká místa v dodavatelském řetězci. Pokud ano, nebylo by to příliš znepokojivé, pokud Ford očekává, že bude schopen brzy opět zvýšit výrobu.

Na druhou stranu, pokud Ford dobrovolně zpomalil výrobu některých modelů, protože poptávka po nich klesá, bylo by to mnohem znepokojivější. Ford by měl přestat předstírat, že jeho prodejní čísla v roce 2022 byla dobrá (nebo dokonce napůl slušná), a místo toho by se měl zaměřit na vysvětlení, proč zaostávají – a kdy se pravděpodobně karta obrátí.