Pocity z akcií platformy Shopify jsou přinejlepším smíšené. Na co se připravit?

Výhled akcií společnosti Shopify (NYSE:SHOP) je smíšený. Pozitivní je, že společnost rychle roste, což ukazuje, že její výklenek se stále rozšiřuje. Navíc je podle některých měřítek zisková. Její výkonný ředitel (CEO) navíc nedávno nakoupil velké množství akcií SHOP, což naznačuje, že má velkou důvěru v dlouhodobý výhled společnosti. A konečně, ocenění akcií prudce kleslo a v druhé polovině roku by mohlo dojít k oživení elektronického obchodování.

Na druhou stranu se však růst společnosti výrazně zpomalil. Její ziskovost v posledních čtvrtletích klesá a ocenění je stále velmi vysoké. Kumulativně si myslím, že v oblasti elektronického obchodování existuje několik mnohem atraktivnějších akcií než Shopify. Investorům přesto doporučuji, aby se této značce vyhnuli.

Zdroj: blog.gameball.co

Silné stránky společnosti Shopify

V prvním čtvrtletí (Q1) vzrostly tržby společnosti meziročně o 22 % na 1,2 miliardy USD. A v předchozím čtvrtletí její tržby vzrostly o 41 % na 1,38 miliardy dolarů. V prvním čtvrtletí dosáhl provozní zisk společnosti Shopify bez zahrnutí některých položek 32 milionů dolarů.

Podobně ve 4. čtvrtletí její tržby meziročně vyskočily o 41 % na 1,38 miliardy dolarů, zatímco upravený provozní zisk činil 130 milionů dolarů. Generální ředitel společnosti Shopify Tobi Lütke mezitím nedávno získal akcie SHOP v hodnotě přibližně 10 milionů dolarů. Tento krok naznačuje, že Lütke je poměrně optimistický ohledně dlouhodobějšího výhledu společnosti Shopify.

Jak jsem již v minulosti napsal, domnívám se, že e-commerce může být připravena na výrazné oživení ve druhé polovině roku poté, co opadne poptávka po cestování a zážitcích.

A konečně, poté, co se akcie SHOP od svého listopadového vrcholu propadly o 80 %, se ocenění společnosti stalo mnohem přijatelnějším. Po rozdělení se akcie staly atraktivnějšími pro mnoho drobných investorů.

Slabé stránky společnosti Shopify

Růst společnosti se výrazně zpomalil. V roce 2021 její tržby vyskočily o téměř 60 %. V prvním a čtvrtém čtvrtletí naopak její tržby meziročně vzrostly o 22 %, respektive o 41 %. Rozsah zpomalení mě vede k domněnce, že Shopify může ztrácet podíl na trhu ve prospěch řady svých konkurentů, včetně společností Block (NYSE:SQ) a Wix.com (NASDAQ:WIX).

Co se týče ziskovosti, příjmy z provozní činnosti společnosti Shopify se ve 4. čtvrtletí propadly na 14,4 milionu USD, což je o hodně méně než 117,5 milionu USD ve stejném období před rokem. V 1. čtvrtletí vykázala ztrátu z provozní činnosti ve výši 98 milionů USD oproti zisku z provozní činnosti ve výši 119 milionů USD ve stejném období o rok dříve.

Zdroj: Shopify

Ani akcie SHOP nezlevnily. Ve skutečnosti je její současný forwardový poměr ceny k zisku podle Yahoo Finance obrovských 500, zatímco její trailingový poměr ceny k tržbám je stále vysokých 8,28.

Lepší sázky v oblasti elektronického obchodu

Cloudový byznys společnosti Amazon (NASDAQ:AMZN) stále rychle roste a dává akciím AMZN velký impuls k ziskovosti, který Shopify postrádá. Vzhledem k bezkonkurenčnímu podílu Amazonu v sektoru elektronického obchodování je navíc mnohem méně zranitelný vůči konkurenci než Shopify.

Společnost PayPal (NASDAQ:PYPL) má jako lídr v oblasti digitálních plateb dobrou pozici, aby mohla těžit z oživení elektronického obchodování, a je také méně pravděpodobné, že ji poškodí konkurence než společnost Shopify. Akcie PYPL mají nyní forwardový poměr ceny k zisku pouhých 18,38.