Reklama na internetu se stala lukrativním byznysem, který podpořil některé z největších technologických společností. Mateřská společnost Google Alphabet (GOOGL) (GOOG) využila reklamy k zpeněžení svých stránek a tato strategie se stala nesmírně úspěšnou.
Po úspěchu společností Alphabet a Meta Platforms, mateřské společnosti Facebooku, v oblasti reklamy začala společnost Amazon (AMZN -3,28 %) zpeněžovat svou rozsáhlou webovou prezentaci prodejem reklamy. Otázkou pro investory je, zda takový krok dělá z Amazonu lepší reklamní akcii než z Alphabetu.
Výhody pro společnost Alphabet
Společnost Alphabet je jedním z předních průkopníků internetové reklamy. Brzy po svém založení v roce 1998 se stala dominantním vyhledávačem. Od roku 2000 připojovala k vyhledávání reklamy a její podnikání bylo na světě. Po koupi YouTube se tento web vyvinul v další primární platformu pro reklamu.
Tento podnik byl tak ziskový, že od té doby investoval do desítek dalších podnikatelských záměrů a na konci prvního čtvrtletí roku 2022 disponoval likviditou ve výši téměř 140 miliard dolarů. To jí dává jednu z nejsolidnějších rozvah v korporátní Americe.
Dnes postupně diverzifikuje své příjmy z reklamy a klade stále větší důraz na svou nabídku Google Cloud. Přesto reklama v prvním čtvrtletí tvořila 55 miliard dolarů z celkových příjmů 68 miliard dolarů, tedy asi 80 %. Tyto celkové příjmy vzrostly o 23 % ve srovnání se stejným čtvrtletím loňského roku.
Zdroj: Shutterstock
Její čistý zisk v 1. čtvrtletí meziročně klesl o 8 % kvůli ztrátám z investic do akcií. Přesto společnost v tomto čtvrtletí vydělala více než 16 miliard USD, což pomohlo zvýšit čtvrtletní volný peněžní tok o více než 15 miliard USD.
Společnost Alphabet není imunní vůči medvědímu trhu Nasdaq, protože cena akcií za posledních 12 měsíců klesla o 6 %. Její poměr P/E 22 je však blízko mnohaletého minima, což naznačuje, že se tato lukrativní reklamní hra stala výhodnou.
Aktuální stav společnosti Amazon
Ačkoli většina spotřebitelů považuje Amazon za jednu z nejvýznamnějších společností v oblasti elektronického obchodování, je průkopníkem v oblasti cloudu prostřednictvím služby Amazon Web Services (AWS). Podle společnosti Synergy Research Group zůstává AWS vedoucí cloudovou společností podle podílu na trhu a segment AWS obvykle představuje většinu čistého příjmu společnosti.
Zatímco Alphabet je reklamní společností, která se stále více přesouvá do cloudu, Amazon je lídrem v oblasti cloudu, který se snaží využít svůj potenciál jako zadavatel internetové reklamy. Společnost původně před lety spustila službu Amazon Advertising, aby lépe zpeněžila svou rozsáhlou webovou přítomnost.
Zdroj: Gettyimages
Společnost Amazon tento segment ve svých výsledcích nezdůrazňovala a až do čtvrtého čtvrtletí roku 2021 nezveřejňovala žádné údaje o příjmech z reklamy. Přesto v prvním čtvrtletí vykázal příjmy z reklamy ve výši téměř 7,9 miliardy dolarů, což představuje 23% nárůst oproti předchozímu čtvrtletí. Celkově se reklama podílela na čistých tržbách společnosti ve výši 116 miliard dolarů za čtvrtletí přibližně 7 %.
Přesto se Amazon potýká se ziskovostí, protože jeho segment elektronického obchodování zasáhla inflace. V prvním čtvrtletí společnost prodělala 3,8 miliardy dolarů, což je prudký obrat oproti čistému zisku 8,1 miliardy dolarů v prvním čtvrtletí roku 2021.
Kromě toho cena akcií společnosti Amazon meziročně klesla o více než 35 %. A přestože se jeho poměr P/E 56 pohybuje těsně nad mnohaletými minimy, jeho násobek zisků značně převyšuje násobek společnosti Alphabet. Ačkoli tyto podmínky nejsou nutně důvodem k negativnímu postoji k Amazonu, zůstává poměrně drahou akcií.
Zdroj: Shutterstock
Alphabet nebo Amazon – co si vybrat?
Navzdory snahám o diverzifikaci od reklamy se společnost Alphabet jeví jako lepší volba pro investory do reklamy. Je třeba přiznat, že obě akcie vedou rozhodující části technologického sektoru a měly by dlouhodobě překonávat trh.
Společnost Alphabet si však v tomto prostředí udržuje kladný čistý příjem. Navíc reklama je stále hlavním zdrojem značných peněžních toků společnosti. Po přidání mnohem nižšího ocenění mateřské společnosti Google na seznam úvah se mnozí potenciální investoři do společnosti Alphabet možná rozhodnou nakoupit nyní a držet navždy.