Investování do akcií po delší dobu může přinést neuvěřitelné výsledky. Pokud byste v roce 2010 nakoupili akcie společnosti Alphabet (GOOG) (GOOGL) za 1 000 USD, měli byste dnes 4 180 USD. Samozřejmě pokud byste investovali obrovské částky, absolutní hodnota výnosu by byla ještě pozoruhodnější.
Co tedy způsobilo, že akcie společnosti Alphabet v těchto letech tak neuvěřitelně vzrostly? Podívejme se blíže na fundamentální ukazatele společnosti Alphabet, abychom zjistili příčinu růstu ceny akcií a zvážili, zda mohou dnešní kupci akcií společnosti Alphabet očekávat podobné výsledky i v budoucnu.
Společnost Alphabet se může pochlubit významným podílem na trhu v obrovském odvětví
Společnost Alphabet je domovem jednoho z nejdominantnějších podniků na světě. Google je celosvětově nejpoužívanějším vyhledávačem. To je rozhodující prvek úspěchu společnosti Alphabet, protože mnoho nákupních rozhodnutí začíná vyhledáváním na internetu. Marketéři jsou ochotni utrácet velké částky, aby se jejich produkty a služby v těchto vyhledávacích dotazech zobrazovaly. A reklama je kolosální odvětví – v roce 2021 utratili obchodníci za reklamu 763 miliard dolarů, což představuje 22,5% nárůst oproti předchozímu roku.
Zdroj: Shutterstock
Dominantní postavení v obrovském odvětví pomohlo společnosti Alphabet zvýšit příjmy ze 46 miliard dolarů v roce 2012 na 258 miliard dolarů v roce 2021. To je složená roční míra růstu 21,1 %. Přestože si udržuje významný podíl na trhu reklamního průmyslu, existuje prostor pro další expanzi. Marketéři přesouvají své rozpočty do digitálních kanálů kvůli lepší návratnosti investic. V roce 2021 se podíl digitálních kanálů na celkové reklamě zvýšil na 64,4 % z 52,1 % v roce 2019.
Je nepravděpodobné, že by se tento trend kvůli strukturálním výhodám obrátil. Například nákup umístění reklamy v rádiu, novinách nebo na billboardech snižuje možnost měření výsledků kampaně. Je také dále vzdálen od místa nákupu spotřebitelů. Když někdo čte noviny, prochází kolem billboardu nebo poslouchá rádio, není ještě blízko nákupnímu rozhodnutí. To je v kontrastu s umístěním reklamy ve vyhledávacím dotazu, kde je spotřebitel pár kliknutí od nákupu.
Cena akcií
Cenu akcií společnosti Alphabet dále zvyšuje skutečnost, že digitální reklama je lukrativní byznys. Prodej další reklamy nestojí společnost Alphabet o mnoho více. Společnost vynaložila počáteční náklady na rozvoj automatizovaných schopností, což umožňuje, aby do výsledku hospodaření plynulo významnější procento rozšiřujících se příjmů. Zisk společnosti Alphabet před úroky a zdaněním totiž v posledním desetiletí činil v průměru 25,9 %.
Zdroj: Getty Images
Bude budoucnost společnosti Alphabet stejně lukrativní jako v minulosti?
Je pravda, že pro společnost Alphabet bude obtížné zopakovat její působivý výkon z minulosti. Nicméně při poměru ceny k zisku ve výši 21 a poměru ceny k volnému peněžnímu toku ve výši 23 se Alphabet obchoduje blízko nejnižšího ocenění za posledních pět let. Nízká cena a vynikající vyhlídky znamenají, že investoři, kteří dnes mají zájem o koupi společnosti Alphabet, mohou očekávat, že toto rozhodnutí časem zvýší jejich bohatství.