Rostoucí ekonomické obavy však zneklidňují jejich investory, kteří hledají vodítka k posouzení síly spotřebitelské poptávky po rušné letní cestovní sezóně.
Inflace na 40letém maximu a rostoucí úrokové sazby vyvolávají ve Spojených státech přízrak hospodářské recese. Vzhledem k prudkému růstu cen letenek někteří analytici varují před zpomalením výdajů na cestování ve druhé polovině roku. Tyto obavy oslabily akcie leteckých společností, přestože rostoucí poptávka po cestování zvyšuje tržby tohoto odvětví.
Index leteckých společností NYSE Arca se od konce května propadl o 25 %. Naproti tomu podle údajů Úřadu pro bezpečnost dopravy (TSA) vzrostl počet cestujících v USA letos v létě o 18 % oproti stavu před rokem a od květnového svátečního víkendu Memorial Day dosahuje v průměru 89 % úrovně před pandemií.
Analytici Jefferies si nejsou jisti, zda poptávka zůstane stejně silná i na podzim. Ve své poznámce uvedli, že v září se očekává „podstatné oslabení“ příjmů leteckých společností v důsledku zmírnění poptávky po rekreačních cestách.
Šéfové leteckých společností však tyto obavy zlehčují. Sázejí na to, že zdravé úspory amerických domácností a silná poptávka pomohou naplnit lety.
Zdroj: Unsplash
Generální ředitel Frontier Airlines Barry Biffle uvedl, že jeho společnost nezaznamenala žádné „zhoršení“ v rezervacích. Poptávka po cestování podle něj naopak jen sílí.
„Je to nejlepší prostředí, jaké jsme kdy v tomto odvětví měli,“ řekl Biffle agentuře Reuters.
Odvětví počítá s tím, že nárůst mezinárodní dopravy a firemních rezervací vyváží případné zpomalení rezervací pro volný čas, které mají tendenci překračovat úroveň roku 2019.
Po rozhodnutí Bílého domu zrušit požadavky na testování COVID-19 vzrostl počet online vyhledávání zahraničních cest ze Spojených států, včetně cest do Evropy, ze strany spotřebitelů.
Stejně tak znovuotevření kanceláří zvýšilo poptávku po firemních cestách. Biffle uvedl, že se zvýšil počet podzimních rezervací pro obchodní kongresy ve městech, jako je Orlando na Floridě a Las Vegas.
Mezinárodní i firemní cesty jsou pro dopravce zpravidla obchodem s vyšší marží. Očekává se, že jakékoli zlepšení v těchto segmentech povzbudí společnosti United Airlines, Delta Air Lines (NYSE:DAL) a American Airlines (NASDAQ:AAL).
TLAK NA NÁKLADY
Zdroj: Unsplash
Rostoucí poptávka dosud umožňovala dopravcům zvyšovat ceny letenek a kompenzovat tak rostoucí náklady. Například ceny leteckého paliva se za poslední rok zvýšily o více než 80 %.
Pohonné hmoty jsou po mzdových nákladech druhým největším nákladem v odvětví, ale velké americké letecké společnosti se proti kolísavým cenám ropy nezajišťují. Spoléhají na vyšší ceny letenek, které kompenzují náklady na palivo.
Ačkoli ceny v posledním měsíci klesly, někteří analytici tvrdí, že omezení nabídky nedovolí výraznou korekci. Letecká společnost United Airlines, která má 21. července oznámit výsledky za druhé čtvrtletí, považuje vysoké ceny pohonných hmot za nový normál pro toto odvětví.
Dopravci se také připravují na zvýšení nákladů na pracovní sílu.
Společnost American nabídla svým pilotům zvýšení základního platu o přibližně 17 % poté, co společnost United souhlasila s dvouciferným zvýšením platů svých pilotů. Aby přilákala a udržela si talenty, oznámila společnost American také výrazné zvýšení platů pro piloty svých regionálních dopravců.
Očekává se, že tyto nabídky budou sloužit jako měřítko pro vyjednávání o smlouvách u ostatních dopravců. Biffle to označuje za „výzvu“, která by jeho aerolinky přiměla k „větší efektivitě“.
„Ne nadarmo se tomu říká vzorové vyjednávání,“ řekl. „Když se jedna letecká společnost zvedne, ostatní odborové smlouvy mají tendenci ji následovat.“