Investoři měli před zveřejněním výsledků společnosti PepsiCo (PEP) za druhé čtvrtletí velká očekávání. Zatímco náklady rostou a spotřebitelská důvěra slábne, nápojářskému a občerstvovacímu gigantu se po většinu roku 2022 dařilo poměrně snadno zvyšovat tržby a zisky. Wall Street doufala, že ve druhé polovině roku uvidí pokračující známky rozšiřování tržeb.
Společnost zvýšila objem prodeje, i když její ceny vyskočily. Ziskové marže nebyly příliš poškozeny ani rostoucími náklady. A Pepsi zvýšila svůj již tak optimistický výhled na celý rok 2022.
Ponořme se do toho.
Trendy v prodeji
Prodejní trendy společnosti Pepsi byly silné. Organické tržby vyskočily o 13 % a zaznamenaly jen malé zpomalení ve srovnání s 14% nárůstem v minulém čtvrtletí. Pro představu, před pandemií rostla Pepsi ročním tempem přibližně 5 %. V tomto čtvrtletí toto předchozí tempo expanze téměř ztrojnásobila, přestože v předchozím roce prodeje prudce vzrostly. Vykázaný 5% nárůst tržeb překonal očekávání 1% nárůstu.
Zdroj: Reuters
Společnosti Pepsi pomohl expandující trh se značkovým občerstvením a nápoji. Společnost se však potýkala i s velkými problémy. „Naše obchodní dynamika pokračovala navzdory pokračující makroekonomické a geopolitické nestabilitě,“ uvedl generální ředitel Ramon Laguarta v tiskové zprávě, „a vyšší úrovni inflace na našich trzích.“
Výnosy a peněžní toky
Téměř stejně dobré zprávy se týkaly financí společnosti Pepsi. Provozní zisk vzrostl o 10 % po započtení kurzových změn, což se projevilo jen mírným poklesem ziskovosti. Společnost snášela rostoucí náklady na vstupy, dopravu, pracovní sílu a výrobu, které přispívají k neobvykle slabé marži provozního zisku.
Přesto se společnosti Pepsi podařilo toto zvýšení omezit a zároveň zvýšit ceny. V první polovině roku společnost zvýšila tržby o 13 %, zatímco zisk vzrostl o 9 %. Pepsi se snaží dosáhnout rovnováhy mezi nárůstem tržního podílu a ziskovostí. Zatím se jí daří jít po této linii tím, že udržuje rostoucí objemy prodeje, zatímco zisky rostou o něco pomaleji.
Výhled do budoucna
Investoři se také dočkali dalšího zlepšení výhledu na fiskální rok 2022. Pepsi do tohoto roku vstoupila s cílem zhruba 6% organického růstu po prudce rostoucích výsledcích v roce 2021. V minulém čtvrtletí management zvýšil tento cíl na zhruba 8 % a tento týden jej opět zvýšil na zhruba 10 %.
Zdroj: Unsplash
Pepsi pouze potvrdila svůj cíl pro zisk, který počítá s nárůstem zisku přibližně o 8 %, což znamená, že společnost pravděpodobně kvůli těmto prudce rostoucím nákladům trochu ztratí ze své ziskové síly.
Akcionáře by však mělo potěšit, že se trendy prodeje nadále zlepšují a že Pepsi nachází způsoby, jak kompenzovat většinu nových tlaků na podnikání, jako je například inflace.
Spolu se skutečností, že společnost letos vrátí akcionářům 8 miliard dolarů v hotovosti, a to především prostřednictvím výplaty dividend, je jasné, proč tyto akcie nyní přitahují mnoho investorů.