Zoox prošel klíčovými bezpečnostními testy a žádá o povolení v Kalifornii

Tento týden bylo oznámeno několik velkých robotických taxíků z odvětví, které doufá, že změní náš pohled na mobilitu. Společnost Baidu představila svůj plně elektrický model Apollo RT6, připravený k výrobě a vybavený odnímatelným volantem, který by se měl na čínských silnicích objevit v roce 2023. Ve Spojených státech se Zoox společnosti Amazon (NASDAQ:AMZN) stal první společností zabývající se samořídicími technologiemi, která získala od NHTSA pětihvězdičkové federální hodnocení nárazů a požádala o povolení k testovacím jízdám v Kalifornii.

Zoox vyvinul své robotické taxi od nuly, nikoliv upravoval stávající vozidla pomocí své technologie (o totéž se pokouší Cruise (GM) Origin). Amazon tento startup v roce 2020 získal za 1,2 miliardy dolarů a krátce poté představil svůj vůz VH6, který má místo pro čtyři cestující a na dálnici dokáže jet rychlostí až 75 mil za hodinu. Ve vozidle, které se vyrábí v továrně Zoox „Kato“ v kalifornském Fremontu – jen kousek od naděje na robotické taxi a lídra v oblasti elektromobilů Tesla (TSLA) -, není volant.

Zdroj: Unsplash

Obecně platí, že většina společností, které se pustily do hry bez řidiče, musely požádat o výjimku z federálních bezpečnostních norem pro motorová vozidla. Společnost Zoox se vydala jinou cestou a rozhodla se pro vlastní certifikaci u NHTSA, takže nebude podléhat omezení výroby ani jejího období výroby. To s sebou ovšem nese zvýšenou odpovědnost, kdy společnost odpovídá za bezpečnost svých vozidel a dává regulačním orgánům jasnější pohled na technologii.

Jesse Levinson, spoluzakladatel a technologický ředitel společnosti Zoox, řekl: „Opravdu jsme investovali další čas a zdroje, [což] nám v podstatě umožňuje řídit náš vlastní osud.“ „Můžeme konkurovat například společnostem Uber (UBER) a Lyft (LYFT), vydělávat peníze a být cenově velmi konkurenceschopní i v počátcích této technologie.“