Minulý týden se vrátil letecký veletrh Farnborough, který byl největší událostí leteckého průmyslu od začátku pandemie COVID-19. Společnosti Boeing (BA) a Airbus (EADSY) obvykle využívají setkání, které se koná jednou za dva roky, k vyjednávání a oznamování velkých objednávek letadel.
Airbus prožil klidný týden s několika oznámeními objednávek. Společnost Boeing mezitím představila více než půl tuctu obchodů, včetně objednávky 100 letadel 737 MAX 10 od společnosti Delta Air Lines.
Díky této dynamice objednávek si akcie Boeingu minulý týden připsaly 7 % a překonaly tak trh. Přestože však americký letecký gigant získal ve Farnborough důležité vítězství, stále čelí obrovským výzvám na trhu komerčních letadel, zejména kvůli horšímu portfoliu úzcetrupých letadel ve srovnání s Airbusem.
Žádné velké výkyvy pro Airbus
Airbus minulý týden oznámil tři objednávky. Nejprve společnost Delta doplnila svou knihu objednávek A220 o dalších 12 závazných objednávek. Za druhé, společnost EasyJet potvrdila objednávky na 56 letadel rodiny A320neo. Za třetí, společnost LATAM Airlines objednala dalších 17 letadel A321neo.
Zdroj: Unsplash
Airbus tak během letecké výstavy ve Farnborough oznámil objednávky na pouhých 85 letadel. Kromě toho společnost EasyJet oznámila svou objednávku již před měsícem a čekala pouze na souhlas akcionářů, aby ji mohla potvrdit. Vedení společnosti Airbus nicméně zachovalo sebevědomý tón a uvedlo, že leteckou přehlídku využilo především k jednání s dodavateli o překážkách bránících výrobě, než aby se plně soustředilo na uzavírání nových velkých objednávek od leteckých společností a leasingových společností.
Boeing má našlápnuto
Na rozdíl od Airbusu měl obchodní tým Boeingu rušný týden. Kromě velké objednávky společnosti Delta Air Lines Boeing v pondělí oficiálně oznámil dosud neznámou objednávku 20 letadel 737 MAX od japonské společnosti ANA Holdings.
Následující den Boeing oznámil tři objednávky. Investiční společnost 777 Partners se sídlem v Miami, která vlastní podíly v různých nízkonákladových leteckých společnostech po celém světě, zadala závaznou objednávku na 30 letounů 737 MAX 200 s vysokou hustotou provozu. Společnost AerCap, která poskytuje leasing letadel, objednala dalších pět letadel 787-9. A konečně společnost Aviation Capital Group objednala dalších 12 letadel 737 MAX 8.
Zdroj: Bloomberg
Později v týdnu společnost Boeing oznámila, že Qatar Airways potvrdila objednávku 25 letounů 737 MAX 10, čímž dokončila memorandum o porozumění oznámené v lednu. Podepsal také memorandum o porozumění s Azerbaijan Airlines na čtyři letouny 787-8 a prozradil, že společnost Cargolux si vybrala nový nákladní letoun 777-8 jako konečnou náhradu za své nákladní letouny 747-400.
Celkově tak Boeing za týden získal 172 závazných objednávek (včetně potvrzené smlouvy s Qatar Airways) a navíc čtyři letadla od Azerbaijan Airlines. To by téměř zdvojnásobilo celkový počet objednávek společnosti od počátku roku, poté co v první polovině roku 2022 vykázala 205 čistých závazných objednávek.
Vítězství v bitvě, ale prohra ve válce
„Vítězství“ Boeingu ve Farnborough bylo důležitým krokem správným směrem. Přesto Airbus v první polovině roku zaznamenal 259 čistých závazných objednávek, čímž překonal 205 objednávek Boeingu. Takže i poté, co v uplynulém týdnu podepsal mnohem více objednávek, má Boeing v celoročním srovnání pouze mírný náskok.
Airbus navíc před několika týdny obdržel od několika velkých čínských leteckých společností závazky na celkem 292 letadel. Pokud budou tyto objednávky potvrzeny ještě v tomto roce, bude Boeing čelit těžkému boji o udržení svého vedení v závodě o zakázky na rok 2022.
Nejdůležitější je, že Airbus má na svém kontě o tisíce objednávek více než Boeing, přičemž celý rozdíl tvoří úzká letadla. Boeing se ani zdaleka neblíží paritě s Airbusem a tato skutečnost se v dohledné době nezmění.
Zdroj: Getty Images
Nejmenší komerční letadlo Boeing 737 MAX 7 nemůže účinně konkurovat Airbusu A220, který je určen pro trh se 100 až 150 sedadly. Mezitím se ani 737 MAX 9, ani 737 MAX 10 nemohou vyrovnat doletu a letištním výkonům A321neo (zejména jeho varianty s delším doletem).
I při sníženém podílu na trhu a výrobě by Boeing měl být v příštích letech schopen dosahovat slušných zisků. Společnost však bude muset věnovat mnoho let volného cash flow na nápravu své slabé rozvahy. Zatímco Airbus má nedotčenou rozvahu a je připraven na významný růst, protože omezení v dodavatelském řetězci se zmírní. Proto jsou akcie Airbusu mnohem atraktivnější investicí než akcie Boeingu.