Předpokládá se, že trh s elektromobily (EV) poroste v letech 2021 až 2030 složenou roční mírou růstu (CAGR) o 18,2 % až na ohromujících 824 miliard dolarů. Předpokládá se, že do roku 2040 budou elektromobily představovat dvě třetiny celosvětových prodejů automobilů, tedy 66 milionů kusů, což znamená dramatický nárůst oproti 3 milionům prodaných kusů v roce 2020. Tyto prognózy růstu jsou ohromující, ale investoři budou muset i nadále úspěšně rozlišovat mezi sekulárními vítězi a poraženými, kteří se budou pohybovat vpřed.
Lucid Group (LCID 3,15 %) je začínajícím výrobcem čistě elektrických automobilů, který se snaží proniknout na trh s luxusními elektromobily. Společnost má v současné době čtyři modely vozů, přičemž nejlevnější edice Lucid Air Pure má cenovku 87 400 USD. Její nejdražší vůz, Lucid Air Dream Edition, stojí 169 000 USD. Dne 3. srpna zveřejnila mladá společnost vyrábějící elektromobily zprávu o výsledcích za druhé čtvrtletí, která investory zrovna nepotěšila.
Ale vzhledem k tomu, že její akcie od začátku roku 2022 klesly o 55 %, je nyní vhodná chvíle na dlouhodobou sázku na tuto společnost?
Zdroj: Lucidmotors
Čeká nás náročná a dlouhá cesta
Ve druhém čtvrtletí roku 2022 společnost dosáhla tržeb ve výši 97,3 milionu dolarů, což je znatelně více než před rokem, kdy činily 174 tisíc dolarů, ale nedosáhla očekávání analytiků ve výši 157,1 milionu dolarů. Vedení společnosti uvedlo jako hlavní příčinu neuspokojivých výsledků ve druhém čtvrtletí problémy v dodavatelském řetězci. Ačkoli společnost tvrdí, že má 37 000 zákaznických rezervací, což se rovná 3,5 miliardám dolarů v potenciálních prodejích, v první polovině roku 2022 vyrobila pouze 1 405 vozů a ve druhém čtvrtletí dodala pouze 679 vozů.
Aby vedení společnosti přililo olej do ohně, snížilo svůj původní výhled výroby ve fiskálním roce 2022 ve výši 12 000 až 14 000 vozů o polovinu na 6 000 až 7 000 vozů. Společnost má 4,6 miliardy USD v hotovosti, peněžních ekvivalentech a investicích a ujistila investory, že má dostatečnou likviditu i do roku 2023, a to navzdory plánu vynaložit v roce 2022 zhruba 2 miliardy USD na kapitálové výdaje. I kdyby tomu tak bylo, nedostatečný přehled managementu o podnikání je z pohledu investorů alarmujíc
Konkurence také jen roste – čistě elektrický konkurent Tesla dodal za poslední rok 1,1 milionu vozů a tradiční automobilky jako Ford Motor Company a General Motors začaly do oblasti elektrických vozidel agresivně investovat. To neznamená, že Lucid Group nemůže urvat kus koláče, ale čas rozhodně běží. Několik příštích čtvrtletí bude zásadních pro určení dlouhodobé trajektorie podnikání výrobce luxusních elektromobilů.
Měli by investoři vsadit na Lucid Group?
Dlouhodobý obrázek pro Lucid Group v tuto chvíli nevypadá dobře. Jedna věc je snížit prognózy výroby, ale druhá věc je snížit je o 50 %. To mi ukazuje, že vedení společnosti má v tuto chvíli jen malý nebo žádný přehled o svém podnikání, což by jistě nemělo vyhovovat obezřetným investorům. Když to zkombinujeme s intenzivní konkurencí ze strany velmocí, jako jsou Tesla, Ford a General Motors, nevidím způsob, jak by se podnik mohl hladce posunout vpřed. S ohledem na tyto skutečnosti by tedy bylo rozumné vložit své těžce vydělané peníze do lepší společnosti již dnes.