3 důvody pro nákup akcií společnosti GoPro a 1 důvod pro prodej

Společnost GoPro (GPRO) se dlouho snažila vytvořit ze svého podnikání společnost, která by přitahovala různorodé skupiny uživatelů na různých trzích, a musela hledat způsoby, jak se odlišit a konkurovat. Její akcie se potýkaly s problémy spolu s ní, a to v podmínkách trhu, které ji rovněž omezovaly. Vzhledem k tomu, že kamery s vysokým rozlišením jsou k dispozici v mnoha chytrých telefonech, musela se společnost GoPro poněkud spokojit s tím, že je společností s mezerou, kterou podporují sportovní a vzrušující nadšenci.

Společnost GoPro využila tuto mezeru na trhu k tomu, aby v průběhu času přímo i nepřímo zvýšila příjmy ze své hlavní činnosti. A to pomáhá jejím akciím. Existují přinejmenším tři důvody, proč si myslet, že tato technologická akcie může touto cestou i nadále úspěšně pokračovat. Existuje také přinejmenším jeden klíčový problém, kterému čelí a který musí potenciální investoři vzít v úvahu.

Důvod ke koupi: Dominantní postavení

Vnímání společnosti GoPro jako aplikace bez ekosystému dlouhodobě škodí jejím akciím. Vzhledem k tomu, že sofistikované kamery jsou zabudovány do chytrých telefonů a výrobci je neustále vylepšují, kamery GoPro byly málo atraktivní.

Zdroj: Unsplash

Zdá se však, že společnost GoPro si vzala příklad z Garminu. Když chytré telefony přidaly funkci GPS, Garmin se přeorientoval na produkty GPS, které nejsou určeny pro automobily, a tento krok pravděpodobně zachránil jeho podnikání. Stejně tak společnost GoPro vytvořila kamery s funkcemi, které nemohl nabídnout Apple iPhone nebo Samsung Galaxy.

Na rozdíl od kamer pro chytré telefony jsou kamery GoPro výslovně určeny k pořizování sportovních a akčních záběrů. Její kamery jsou malé, přenosné a nositelné. A co je ještě důležitější, vydrží i v nestabilním prostředí a jsou použitelné i pod vodou. Navíc dokáže v takových podmínkách pořizovat záběry ve vysokém rozlišení a nabízí úrovně kvality videa 4k a 5k.

Ceny fotoaparátů se pohybují přibližně od 280 do 580 dolarů. Vzhledem k tomu, že se iPhony prodávají až za 999 dolarů, umožňují pořizovat lepší snímky bez rizika zničení nebo krádeže drahého smartphonu.

Zdroj: Unsplash

Důvod ke koupi: Nabídka služeb s vysokým ziskem

Společnost GoPro pokračuje v hledání způsobů, jak dosáhnout příjmů i mimo prodej kamer. Snaží se například zvýšit příjmy z předplatného a služeb. Za roční předplatné 49,99 USD nyní GoPro poskytuje svým uživatelům neomezené zálohování do cloudu, nástroje pro živé vysílání, přístup k prémiovému editačnímu nástroji a zaručenou výměnu kamery. Nabízí také editační aplikaci pouze za 9,99 USD ročně.

Tyto nabídky pomohly ve druhém čtvrtletí zvýšit počet předplatitelů o 65 % oproti předchozímu roku. Díky tomuto nárůstu si příjmy z předplatného a služeb vyžádaly 39 milionů dolarů z příjmů společnosti GoPro ve výši 467 milionů dolarů v prvních dvou čtvrtletích roku 2022, což představuje meziroční nárůst o 72 %.

Kromě toho se tento segment pravděpodobně stal zdrojem zisku s vysokou marží. Výroba hardwaru je obvykle činností s nízkou marží. Společnost GoPro však v první polovině roku 2022 vykázala hrubou ziskovou marži ve výši 40 %, což naznačuje, že za takovou marži je zodpovědný segment předplatného a služeb.

Zdroj: Unsplash

Důvod ke koupi: Ocenění

V obavách z konkurence investoři zlikvidovali většinu hodnoty akcií této společnosti. Od doby, kdy koncem roku 2014 dosáhly nejvyšší hodnoty nad 98 USD za akcii, akcie společnosti GoPro neustále klesaly a koncem roku 2016 se dostaly na jednociferné hodnoty. Dnes se obchodují v rozmezí 7 dolarů za akcii.

Nicméně během této doby se společnost GoPro vyvinula v ziskovou společnost. Dnes je její klouzavý poměr ceny k zisku (P/E) nižší než osm. To je výrazně méně než u společnosti Apple s 29násobkem zisku a společnosti Garmin, která čelí podobné konkurenční situaci, s poměrem P/E 19.

Důvod prodeje: Přetrvávající konkurenční hrozba

Společnost GoPro dokázala vybudovat ziskovou firmu, která se zaměřila na akční kamery. Apple, Samsung a další výrobci chytrých telefonů však pokračují v technickém zdokonalování svých kamer. Tito výrobci by se mohli rozhodnout vyvíjet sportovní kamery navázané na ekosystémy iOS a Android.

Společnost GoPro proto musí neustále investovat do svých technologií, aby byly její nové kamery lepší a levnější. Pokud přestane v tomto boji bojovat, uživatelé nebudou mít příliš velkou motivaci používat produkty GoPro nebo předplacené služby.

Zdroj: Unsplash

Investoři si také pamatují, že strach z konkurence přispěl k tomu, že se její akcie prodávají s více než 90% slevou oproti svému historickému maximu. Cena akcií i společnost závisí na tom, zda bude GoPro a její ekosystém pro uživatele cenný.

Měl bych uvažovat o GoPro?

Přetrvávající konkurenční hrozba pro společnost GoPro je i nadále znepokojující. Tato hrozba technických změn bude vždy činit akcie GoPro rizikovými.

Nicméně nízký poměr P/E a růst předplatného by mohly ospravedlnit spekulativní pozici pro investory, kteří jsou tolerantní k riziku. Pokud bude i nadále dominovat, stále více se jeví jako růstová akcie, která by mohla prudce vzrůst.