Nvidia: Krátkodobé překážky, ale dlouhodobá příležitost k velkým ziskům

Společnost Nvidia je technologickým lídrem v oblasti vysoce výkonných grafických procesorů pro hry.

Společnost Nvidia (NASDAQ:NVDA) je technologická velmoc, která poskytuje specializované stavební prvky pro herní průmysl, datová centra a dokonce i pro průmysl umělé inteligence. Cena akcií společnosti byla zmasakrována a nyní je o 54 % nižší než její historická maxima, která byla v listopadu 2021. Její nejnovější pokles byl způsoben špatnými výsledky hospodaření za druhé čtvrtletí, které však přesto překonaly očekávání analytiků, protože nebyly tak špatné, jak se předpokládalo. Společnost Nvidia se potýká s krátkodobými protivětry, které však podle mého názoru nemají vliv na dlouhodobé sekulární růstové trendy. V tomto příspěvku odfiltruji signál od šumu a rozeberu zprávu o výsledcích společnosti Nvidia za druhé čtvrtletí a její ocenění, pojďme se do toho ponořit.

Filtrování signálu od šumu

Společnost Nvidia vykázala za druhé čtvrtletí roku 23 smíšené finanční výsledky. Tržby dosáhly 6,7 miliardy USD, což je meziročně jen o 3 % více a v mezičtvrtletním srovnání o 19 % méně. Na první pohled se to může zdát hrozné, ale když se ponoříme pod pokličku, jsou jasné důvody. Tržby z her činily 2,04 miliardy dolarů, což je meziroční pokles o závratných 33 %. Opět to bylo způsobeno kombinací několika faktorů, jako je vlažná poptávka spotřebitelů po hrách, která se projevila i ve výnosech společnosti Microsoft (MSFT) za Xbox. Když se podíváme zpět, je zřejmé, že herní trh je cyklický a zažil nečekaný boom během výluky v roce 2020, kdy herní trh vzrostl o 23 % hodnoty, což bylo nejrychlejší tempo za posledních deset let. Nyní jsme tedy pouze svědky korekce poptávky na „normální úroveň“, ale dlouhodobý sekulární trend je stále jasný. Podle studie společnosti PwC se předpokládá, že herní trh poroste v letech 2021-2026 rychlým tempem 9 % složené roční míry růstu [CAGR] a na konci tohoto období dosáhne hodnoty ~321 miliard USD.

Zdroj: Getty Images

Vzhledem k sekulárním růstovým trendům očekávám, že příjmy společnosti Nvidia z herního průmyslu začnou dlouhodoběji opět růst. Společnost Intel (INTC) má největší podíl na trhu grafických procesorů (GPU) s ~60% podílem na trhu. Nvidia a AMD však vedou v oblasti „vysoce výkonných“ GPU, které jsou pro hraní her nezbytné. Při ponoření do níže uvedeného grafu je jasně vidět, že Nvidia [světle modrá] měla v 1. čtvrtletí 21. století pouze 15% podíl na celkovém trhu s GPU, ale v 1. čtvrtletí 22. století již měla značný 21% podíl na trhu, zatímco podíl Intelu se zmenšil.

Podíl na trhu GPU

Druhým významným faktorem, který způsobil velký pokles příjmů společnosti Nvidia z her, byla „kryptokorekce“. Bylo všeobecně známo, že část GPU Nvidia je nakupována a používána pro těžbu Bitcoinu. S prudce klesající cenou Bitcoinu je však těžba Bitcoinu pro většinu lidí prostě neekonomická. Tento cyklický trend však není pro společnost Nvidia ničím novým a stejný boom příjmů z „her“ jsme viděli i během prvního býčího trhu s kryptoměnami v roce 2017. Drobným rozdílem tentokrát je, že mnoho těžařů nyní používá ASIC neboli (aplikačně specifické integrované obvody). Kromě toho Ethereum přechází na model proof-of-stake, protože při modelu Proof-of-Work spotřebovává kryptoměna k ověřování svých bloků tolik energie jako Nizozemsko [ano, ten stát!].

Pokud tedy zkombinujeme, boom her a boom kryptoměn na vrcholu cyklu, jsme nyní právě svědky obrácení cyklu. Očekávám, že se herní trh odrazí ode dna a bude nadále silně růst v souladu se sekulárním trendem. Domnívám se, že příjmy z kryptoměn se z výše uvedených důvodů nemusí odrazit tak vysoko. Existují však další pozitivní sekulární trendy, jako je růst v oblasti střihu videa, který je způsoben popularitou YouTube a aplikací sociálních médií založených na videu, které rovněž vyžadují výkonné grafické procesory.

Zdroj: Getty Images

Vedení společnosti Nvidia využilo tohoto poklesu k provedení úprav zásob a „cenových programů“ s obchodními partnery. Podle mého názoru se jedná o sérii slev, které mají pomoci prodat staré zásoby, což bude mít dopad na marže společnosti, ale bude to lepší než držet drahé zásoby. Společnost také oznámila řadu herních notebooků a monitorů, které skutečně pomohou rozšířit celkový oslovitelný trh společnosti.

Jako člověk, který provozuje velký kanál na YouTube [Motivation 2 Invest], kde dělám rozhovory s generálními řediteli a manažery hedgeových fondů, je střih videa hlavním účelem, ke kterému potřebuji výkonný počítač. Můj rozsáhlý průzkum na internetu mě přivedl ke grafickým procesorům Nvidia, které se obvykle prodávají ve výkonných noteboocích za více než 3000 dolarů, jako je například Dell XPS. Ale vzhledem k tomu, že se společnost Nvidia pustila do notebooků, je nyní možná rozumnější nakupovat přímo od společnosti Nvidia, což by jí umožnilo efektivně získat větší hodnotu ze svých produktů. Koneckonců nejsložitějšími a nejdůležitějšími součástmi každého počítače jsou GPU a CPU, ostatní komponenty lze obecně levně zakoupit od mnoha výrobců.