Automobilový průmysl čelí dvěma hádankám, které se alespoň prozatím zdají být neřešitelné.
Jedním z nich je narušení dodavatelského řetězce způsobené pandemií Covid-19. Uzávěry a další omezení nutily a stále nutí výrobce vozidel dočasně uzavírat továrny.
Druhým problémem je prudký nárůst cen surovin, který vyvolala ruská invaze na Ukrajinu v únoru 2022. Ceny niklu, kobaltu a dalších surovin používaných v elektromobilech vyskočily. Obě země jsou klíčovými dodavateli strategických kovů.
To vše podstatně zvýšilo náklady výrobců automobilů. Náklady na vývoj baterií se od pandemie koronaviru více než zdvojnásobily, spočítala společnost AlixPartners.
Podle výzkumné společnosti se náklady na suroviny (kobalt, nikl, lithium) pro jednotlivé elektromobily zvýšily za dva roky v průměru o téměř 144 % na 8 255 USD (201 000 Kč) k poslednímu květnu. V březnu 2020 tyto náklady činily 3 381 USD (82 550 Kč).
Celkové náklady na vývoj průměrného elektromobilu se za poslední dva roky zvýšily přibližně o 2 000 USD, dodala výzkumná společnost.
Rivian a Mercedes se spojily ve výrobě elektrických dodávek
Zdroj: Getty Images
Startupům, které se snaží narušit automobilový sektor, tyto problémy prudce zbrzdily jejich úsilí. Rivian (RIVN) je jedním z nich, ale zdá se, že tato společnost z kalifornského Irvine našla řešení, jak tyto náklady sdílet a omezit.
Rivian se právě dohodl na strategickém partnerství se společností Mercedes-Benz (DDAIF), aby společně vyráběli elektrické dodávky v Evropě. „Partnerství umožní společnostem spolupracovat na výrobě elektrických dodávek,“ uvedli výrobci vozidel ve společném prohlášení.
Podmínky memoranda o porozumění říkají, že obě firmy budou investovat a provozovat továrnu Mercedes-Benz ve východní nebo střední Evropě. Tato továrna bude vyrábět dodávky pro obě společnosti, a to „od několika let“.
„Cílem je vybudovat zcela nový výrobní závod pouze na elektrický pohon s využitím stávajícího závodu Mercedes-Benz ve střední/východní Evropě,“ uvedly obě společnosti.
Plánují vyrábět dvě velké dodávky, jednu na základě konstrukce Mercedesu a druhou na základě druhé generace elektrické dodávky společnosti Rivian, Light Van.
Perspektiva vozu Mercedes-Rivian
Zdroj: Unsplash
Společnost Rivian již několik měsíců vyrábí elektrickou dodávku a největším zákazníkem pro tento vůz je společnost Amazon (AMZN) . Tento technologický a e-commerce gigant, který je s podílem 17,43 % k 29. červnu také největším akcionářem společnosti Rivian, si u mladého výrobce elektromobilů objednal 100 000 dodávek.
Jestliže pro mnoho lidí je Mercedes-Benz značkou spojenou s luxusními sedany a SUV/crossovery, německá automobilka již desítky let vyrábí také dodávky.
V současné době nabízí čtyři bateriové dodávky: eVito Panel Van, eSprinter, eVito Tourer a EQV. V roce 2021 společnost prodala 334 000 dodávek, z toho více než 9 000 elektrických jednotek.
„Sdílíme investice a technologie [se společností Rivian], protože sdílíme také stejnou strategickou ambici: urychlit elektrifikaci trhu s dodávkami pomocí udržitelných a špičkových produktů pro naše zákazníky,“ uvedl Mathias Geisen, šéf divize Mercedes-Benz Vans, ve svém prohlášení.
Obě společnosti neuvedly, zda bude jejich společný podnik vlastněn rovným dílem. Rivian a Mercedes-Benz však slibují, že budou společně hledat způsoby, jak snížit náklady.
„Budou rovněž prozkoumány další možnosti zvýšení synergií ze společného podniku,“ uvedly obě společnosti.
Kromě elektrických dodávek, což jsou především užitková vozidla, vyrábějí obě automobilky také elektromobily určené pro cestující. Není tedy důvod, aby své partnerství nerozšířily i na tento segment, kterému v současnosti dominuje Tesla (TSLA) .
Společnost Rivian má v současné době potíže se zvládáním nárůstu objemu výroby.