Ne každé digitální umělecké dílo musí být NFT. Koneckonců, NFT už toho umí mnohem víc.
Nedávno jsem si to uvědomil při procházce Matissovým muzeem v Nice ve Francii, kam jsem se šel podívat na dočasnou výstavu Davida Hockneyho.
Pokud Hockneyho neznáte, je považován za jednoho z nejvlivnějších žijících moderních britských umělců. Jeho dílo „Portrét umělce (Bazén se dvěma postavami)“ z roku 1972 se v roce 2018 prodalo v aukčním domě Christie’s a překonalo rekord aukčního domu ve výši 90 milionů dolarů (rekord překonal následující rok obraz „Králík“ od Jeffa Koonse, který se prodal za 91 milionů dolarů).
Zdroj: Getty Images
Na Hockneyho výstavě mě nefascinovaly jeho obrazy, i když je považuji za krásné. Nejvíce mě fascinoval fakt, že ve svých 67 letech začal experimentovat s novou uměleckou formou tím, že se se svou sestrou Margaret naučil pracovat s Photoshopem. Tam, kde by většina umělců v tomto věku zůstala u toho, co znala nejlépe, Hockneyho zvědavost ho přiměla vyzkoušet něco nového. V roce 2008, v 71 letech, dostal Hockney svůj první iPhone. Do následujícího roku vytvořil pomocí palce více než tisíc digitálních obrazů a nyní je plodným digitálním umělcem. Na výstavě „Nalezený ráj“, kterou jsem navštívil v Nice, byla k vidění dosud neviděná série obrazů květin na iPadu.
Při procházení výstavy mě napadlo následující zjištění: Na výstavě nebyla žádná zmínka o NFT.
Jsem tak zvyklý ztotožňovat NFT s digitálním uměním, že mě téměř šokovalo, že jsem neviděl zmínku o NFT. Promarněná příležitost pro Hockneyho? Možná, i když lze pochybovat, že umělec potřebuje dodatečný příjem z prodeje těchto obrazů jako nehmatatelných žetonů. Hockney ostatně NFT veřejně kritizoval a označil je za „hloupé věcičky“.
Nejhodnotnější žijící malíř David Hockney: NFT jsou pro „podvodníky a šejdíře“.
Prodejem Beeplova díla za 69,3 milionu dolarů minulý měsíc se Beeple stal třetím nejhodnotnějším žijícím umělcem, hned za Jeffem Koonsem a Davidem Hockneym. Hockney, který je držitelem rekordu za nejvyšší…
Ačkoli z digitálního umění lze jistě udělat NFT, NFT jsou nakonec mnohem širší kategorií než ta, která se omezuje na umění, a domnívám se, že přílišné spojování těchto dvou kategorií dělá každé z nich medvědí službu.
Digitální umění je prostě nejnovější evolucí lidí, kteří k tvorbě umění používají nástroje, jež mají k dispozici. Od kreslení na stěny jeskyní, přes používání pera, papíru a barev až po experimentování s technologiemi při vytváření nových forem umění (příliš banální popis vývoje umění v průběhu času, omlouvám se), lidé budou vždy používat nástroje, které mají k dispozici, k vytváření umění. Je to proto, že proces tvorby je nakonec základní součástí toho, co znamená být člověkem.
Zdroj: Shutterstock
Ačkoli se ve sbírkách NFT objevuje digitální umění, troufám si tvrdit, že důraz mnoha sbírek NFT není kladen na umění samotné, ale spíše na jeho prodejnost.
Sbírání umění versus obchod s uměním
Sběratelé NFT sledují statistiky, jako je podlahová cena a poměr objemu vlastníků k objemu nabídky, aby získali poznatky o oběhu a potenciální hodnotě pro další prodej. Důležitá je samozřejmě také důvěryhodnost umělce a jeho předchozí úspěch. Aby bylo jasno, žádná z těchto věcí není špatná a neomezuje se ani čistě na oblast digitálního umění. Chci tím však říci, že mnohé sbírky NFT, jak o nich uvažujeme v běžné řeči, jsou stejně tak uměním jako financemi.
Skutečnost, že mám nejednoho kamaráda investičního bankéře, který tráví víkendy obchodováním s JPEG, je toho příkladem. Pro ně je to prostředníček finančnímu systému, který vyžaduje, aby se přizpůsobili určitému (poměrně hranatému) způsobu fungování. Pokud si mohou vydělat tolik peněz převracením NFT jako prací „pro člověka“, kdo jim to může mít za zlé?
Prolínání světa financí a umění, od mecenášů umělců až po aukční domy, není nic nového a v mnoha ohledech jde o vztah, který je nezbytný. Příchod NFT však s sebou přinesl také nadměrné množství tahanic o koberec a podvodů, které tento prostor zamořily a kvůli nimž musí bojovat o svou důvěryhodnost. Není divu, že se někteří digitální umělci možná záměrně vyhýbají prostoru ze strachu, že by jejich pověst mohla být pošpiněna.
Více než jen JPEG
Digitální umění se nemusí nutně proměnit v NFT, a pokud tak učiníte, může to vlastně uškodit samotnému umění (k výjimkám se dostanu na konci). Mezitím existuje řada alternativních případů použití NFT, které jsou fascinující a nepochybně změní velkou část našeho fungování. Zde je několik z nich:
Prodej vstupenek:
Odvětví prodeje vstupenek, které známe dnes, je sužováno nesčetnými problémy od padělání a podvodů až po nedostatek výměnných protokolů. Vydávání vstupenek na události jako NFT umožňuje snadnou distribuci a okamžitou ověřitelnost. Existuje také možnost průběžných licenčních poplatků z prodeje na sekundárních trzích, které by mohly jít přímo zúčastněným stranám, umělcům a organizátorům akcí. Tento článek o prodeji vstupenek na NFT od BanklessDAO tento koncept pro zvědavce pěkně rozebírá.
Hudba:
Před online streamováním vydělávala většina umělců na prodeji fyzické hudby (97 % příjmů v roce 2001). Streamování sice rozšířilo přístup a možnost objevování pro umělce, ale zároveň zničilo nedostatek hudby. NFT ji částečně vrací zpět díky digitálnímu nedostatku. Kings of Leon byla první kapela, která vydala album jako NFT (When You See Yourself) a vydělala na něm 2 miliony dolarů.
Nemovitosti:
NFT mají několik možností využití v oblasti nemovitostí. Jednak mohou představovat fyzickou nemovitost, která se kupuje. Ačkoli to bude z velké části záviset na splnění právních předpokladů ve vyvíjejícím se odvětví, technologie se již připravuje na to, aby se to stalo skutečností, a to z dobrých důvodů. Při koupi bytu pomocí NFT asset properties byste měli okamžitý přístup k celé historii bytu, od předchozích kupujících a investic až po právní spory a platby. Mohli byste také kupovat a prodávat nemovitosti mnohem rychleji, než je tomu v současnosti, vzhledem k tomu, že převody NFT probíhají okamžitě.