Korejské automobilky v tichosti dominují hlavnímu proudu na trhu s elektromobily

Co se týče elektromobilů, je Tesla (TSLA) velkým tahounem, který prodává většinu elektromobilů ve Spojených státech. V žádném případě však není sama. Do akce se zapojuje mnoho dalších výrobců automobilů.

V Detroitu se automobilky konečně pustily do elektromobilů. Ford (F) nabízí modely F-150 Lightning, Mustang Mach-E a E-Transit. General Motors (GM) prodává Chevrolet Bolt EV a EUV, GMC Hummer a Cadillac Lyriq. Cadillac Celestiq, Chevrolet Equinox EV, Chevrolet Blazer EV a Chevrolet Silverado EV čekají v záloze.

Pak je tu Nissan (NSANY), který ztratil své počáteční vedení v oblasti elektromobilů, ale stále prodává cenově dostupný Nissan Leaf. Volkswagen se ze všech sil snaží vzbudit větší zájem o svůj crossover ID.4. Elektrifikovaná budoucnost společnosti Stellantis (STLA) – pod kterou spadají značky Chrysler, Dodge, Jeep a Ram – se teprve rozjíždí a její elektromobily přijdou na trh až v roce 2024.

Zdroj: Unsplash

Až na několik výjimek, jako je Chevrolet Bolt a Nissan Leaf, je však většina elektromobilů drahá a stojí mnohem více než průměrná cena 48 043 dolarů za nový vůz v USA v červnu podle společnosti Cox Automotive.

Přestože se Chevrolet a další značky chystají představit cenově dostupnější elektromobily, korejské automobilky Hyundai (HYMTF) a Kia rychle ovládly segment cenově dostupných elektromobilů a v letošním roce v USA v tichosti získaly značný počet prodejů. Podívejme se, jak se jim daří.

Čísla vypovídají o situaci

Zběžný pohled na údaje o prodeji elektromobilů může být zavádějící. Tesla za první dvě čtvrtletí roku 2022 prodala 259 700 vozů, na druhém místě je Ford s 22 979 vozy. Na třetím místě je však Kia Motors America se 17 723 kusy a na čtvrtém přidružená společnost Hyundai s 15 857 kusy. General Motors je na pátém místě se 7 674 vozy.

Zdroj: Getty Images

Možná ale nevíte, co se děje. Hyundai Motor Group vlastní 33,88 % společnosti Kia a je jejím největším akcionářem. Hyundai koupil automobilku poté, co se v roce 1997 dostala do konkurzu. Korejská dvojice má v USA dohromady na kontě 33 323 vozů, což je druhý největší počet po Tesle. Ve skutečnosti se Hyundai Ioniq 5, prvního modelu nové podznačky Hyundai Ioniq EV, a mechanicky podobného modelu Kia EV6 prodalo 26 260 kusů, čímž překonaly červený Mustang Mach-E o 8 585 kusů.

Oba vozy jsou postaveny na architektuře E-GMP (Electric-Global Modular Platform) společnosti Hyundai a mají podobné uspořádání: základní model s jedním motorem a 58kWh baterií a model se dvěma motory a pohonem všech kol a 77,4kWh baterií.

I tak ale modely Hyundai a Kia nepatří mezi levné vozy; jejich výrobcem doporučené maloobchodní ceny (MSRP) se většinou pohybují nad 40 000 USD. Přesto tyto vozy patří k nejlevnějším novým elektromobilům, které si můžete koupit. A i když Hyundai uvede levnější model Ioniq 3, podle Automotive News se s ním počítá až v roce 2026. Kia však podle prognóz uvede levnější EV3 a EV4 na trh v roce 2024.

Z logiky odvětví vyplývá, že pokud Hyundai a Kia získají zákazníky pro elektromobily již nyní, mohou si vybudovat loajalitu ke značce v tomto a příštím roce, než na trh do roku 2024 vstoupí konkurence. Ale vzhledem k malému podílu elektromobilů na trhu (6,1 % prodejů v červenci 2022) je zde stále spousta prostoru pro ostatní automobilky, aby získaly svůj podíl na trhu.

Zdroj: Reuters

Jedním z výrobců elektromobilů, které je třeba sledovat, je General Motors. Ta plánuje rozšířit svou nabídku elektromobilů o kompaktní SUV Chevrolet Equinox EV, jehož cena se podle GM bude pohybovat „kolem 30 000 dolarů“. Pokud by měl nárok na plnou federální daňovou úlevu 7 500 USD, jeho počáteční cena by byla nižší než 23 000 USD. Podobně Chevrolet Bolt EV z roku 2023 s doporučenou prodejní cenou začínající na 25 600 USD by stál 18 100 USD před započtením poplatků za místo určení, daní a volitelné výbavy. Tím by se značka mohla stát lídrem v oblasti nízkých nákladů v USA a zajistit si kupující, kteří stoupají v produktové řadě GM k dražším vozům.

Měsíční výsledky prodeje nakonec odhalí, která společnost získává nejvíce zákazníků na základní úrovni, což je klíčem k udržitelnému růstu. Přesto akcie Hyundai ve stejném období klesají a obchodují se s poměrem P/E přibližně 4,5. To je nízká hodnota i pro akcie automobilky. Vzhledem k transformaci společnosti Hyundai na hráče v oblasti elektromobilů a letošnímu poklesu ceny akcií by zájemci měli před investicí sledovat, zda nedosáhnou dna. Tato akcie by mohla mít v budoucnu určitý růst.