Navzdory obavám z celosvětové recese vzrostly tržby LVMH. Majitele značek Louis Vuitton a Christian Dior, který těží z bohatých amerických turistů nakupujících v Evropě luxusní zboží.
Na znamení neutuchající poptávky po drahém zboží vzrostl prodej módního a koženého zboží LVMH. Ve třetím čtvrtletí vzrostl na organické bázi o 22 %, jak společnost oznámila v úterý. Analytici očekávali nárůst o 16 %. Vedení společnosti uvedlo, že bude kontrolovat výdaje, protože nejistota přetrvává.
Společnost LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE byla založená francouzským miliardářem Bernardem Arnaultem. Patří mezi první společnosti luxusního zboží, která oznámila tržby za tři měsíce končící zářím. Její výsledky se tak staly pro investory ostře sledovanou událostí.
Výsledky naznačují, že se odvětví zatím vyhnulo tlaku na snižování výdajů, kterému čelí ostatní maloobchodníci a společnosti vyrábějící spotřební zboží v souvislosti s rostoucí krizí životních nákladů. Finanční ředitel LVMH Jean-Jacques Guiony během hovoru s analytiky uvedl, že recese očekávaná investory „se zatím neprojevila v plné síle“. V minulých cyklech poklesu měli zákazníci luxusního zboží tendenci reagovat spíše na otřesy na akciových trzích než na zpomalení HDP, řekl.
Guiony varoval před používáním výsledků skupiny jako „ukazatele“ celkového stavu ekonomiky. Na rozdíl od masových prodejců má LVMH možnost přenést zvýšení nákladů na spotřebitele, řekl.
Logo LVMH – Zdroj: Unsplash
Co bude v budoucnosti?
Přestože LVMH dokázala v letošním roce zvýšit ceny svého zboží, Guiony přestal upřesňovat plány společnosti na rok 2023. Může se jednat například o větší rozdíl v cenách mezi USA a Evropou.
Evropa zaznamenala ve třetím čtvrtletí nejsilnější organický růst tržeb LVMH. Celkově se zvýšil o 36 %, k čemuž přispěly návštěvy Američanů, kteří v posledních měsících utráceli za výlety do Evropy.
Japonsko a USA následovaly Evropu v organickém růstu tržeb, který se odečítá od položek, jako je vliv směnných kurzů. Asie bez Japonska zaostala za ostatními regiony a zaznamenala 6% růst. No v předchozích třech měsících zaznamenala pokles kvůli výlukám v Číně.
Navzdory expanzi tržeb LVMH uvedla, že není imunní vůči širším ekonomickým potížím. Společnost slíbila, že bude přísně omezovat náklady a investovat pouze selektivně. To byla pro společnost změna tónu. V minulých čtvrtletích se výhled zaměřoval spíše na růstové vyhlídky.
I přesto však spotřebitelé vyšší třídy zatím nepocítili dopady vyšší inflace a nižšího makroekonomického růstu. Prohlásil analytik společnosti Bernstein Luca Solca.
Zdroj: Unsplash
„Úleva z toho, že se z pandemie dostali živí, přebila všechny špatné zprávy. Spotřebitelé, mohou zaujmout postoj ‚carpe diem‘,“ uvedl v poznámce pro klienty. „Nikdo nechce být nejbohatším člověkem na hřbitově.“
I když se podmínky v Číně, která zavedla přísné pandemické výluky, zlepšily, značky skupiny tam zatím nefungují normálně, uvedl Guiony. Tržby značky Louis Vuitton se podle něj ve třetím čtvrtletí „víceméně nezměnily“.
Flavio Cereda, analytik společnosti Jefferies, uvedl, že výsledky jsou pozitivní, ale stále panuje nejistota ohledně dalšího vývoje.
„Jedná se o další porážku postpandemického vítěze,“ napsal Cereda v poznámce klientům. Stále však není jasné, „zda nejsme svědky posledního hurá před delším obdobím postupného zpomalování. Situace v Číně zůstává mnohem nejasnější, než se očekávalo,“ dodal.